Joplaya Skrevet 21. mai 2003 #1 Del Skrevet 21. mai 2003 Jeg har startet et nytt og bedre liv - igjen - med trening. Har jogget i en periode nå, 2 ganger i uken. Kjøpte hoppetau og hoppet i vei. Dagen derpå var jeg STIV, altså kjørte på for mye med noe kroppen min ikke var helt vant med eller trent til... Andre gangen jeg hoppet tau, var vel over en uke etterpå. Gikk mye bedre. Ble ikke så sliten som forrige gang, og kunne hoppe ti minutter lengre uten noe problem. Dagen etterpå var jeg ikke stiv i det hele tatt. Jeg tok en joggetur - da kjente jeg det godt i knær og ankler, nesten litt vondt. Men det gikk over i løpet av joggeturen, var verst de første minuttene. I går var jeg på fest - altså 3 dager etter tauhoppingen. Og jeg kjente det igjen litt i knærne da jeg danset. Hva forteller dette meg? Bør jeg slutte å hoppe tau? Eller er det nå bare en periode det vil være slik fordi mine ben ikke er vant til å hoppe tau? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 21. mai 2003 #2 Del Skrevet 21. mai 2003 Tenk på sko og underlag - at du ikke hopper i sokkelesten på et hardt gulv. Det er meget belastende for knær og ankler, og du skal tenke på at aerobicstudioer har spesial gulv og man bruker spesialsko til dette - og hoppetau er enda "verre". Prøv ute i gresset kanskje, det er god demping. Og hoppetau er jo rasende god trim da... men ta hensyn til deg selv så det ikke går på bekostning av helsen din - det var jo ikke meningen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joplaya Skrevet 21. mai 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 21. mai 2003 Okidoki! Skoene tror jeg ikke er problemet. Men gulvet er kanskje det Får hoppe på gummimatten til gullet mitt da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 21. mai 2003 #4 Del Skrevet 21. mai 2003 Hoppetau, ja :o Fant ut her om dagen at jeg skulle hoppe litt de dagene jeg ikke er på spinning eller jogger. En kort økt, for å få litt bevegelse de dagene også. MEN KJÆRE VENE SÅ SLITSOMT DA!!! :oops: Klarer jo ikke å holde i gang mer enn ett minutt om gangen, så må jeg ta en kort pause og så sette i gang igjen! Men alt blir vel bedre med trening Trodde jeg var LITT trent ihvertfall, men tauhopping var jammen slitsomt, gitt! Kanskje hoppetauet mitt er litt kort også? Det har en tendens til å henge seg opp i beina mine. Det står at det skal være for folk mellom 135 og 155 cm. Selv er jeg 165, så kanksj ejeg skulle investere i et nytt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 21. mai 2003 #5 Del Skrevet 21. mai 2003 Jeg er som Lula, klarer å hoppe mellom 60-100 hopp, tilsvarer nok ca 1 min eller så, også går jeg på stedet til pusten klarer nye 60-100 hopp. Slik holder jeg på en time av gangen og herregud svetten siiiilrenner!!! Supergod trening da!! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 21. mai 2003 #6 Del Skrevet 21. mai 2003 Jeg ødela knærne mine da jeg ble med min kjære på en "fatal" joggetur for ca 4 år siden. Hadde gått jevnlig på aerobic, og var vel litt for kjepphøy. Tenkte at "dette skal jeg greie!" Vel, jeg gjennomførte de 8-9 km som løypa var, på asfalt og grus, mange og tunge oppoverbakker. Det var aldeles grusomt. Det verste var at jeg bare løp som en gal, uten pause, uten å gå - bare løp i 40-45 minutter. Hadde ikke peiling på hva jeg drev på med. Dagen etter var det så vidt jeg kunne gå på jobb, jeg stavret meg avgårde som en 95 åring. Og etter den joggeturen har knærne mine aldri blitt seg selv igjen. De verker for den minste ting, og smeller når jeg går i trapper! Det er ikke gøy i det hele tatt! I høst begynte jeg på trening igjen, aerobic, men datt av lasset etterhvert. Knærne mine er nå bedre enn de har vært på lenge, nå som jeg ikke belaster dem. Jeg tror ikke aerobic er det rette for meg, selv om jeg synes det er synd å måtte innrømme. Det ble for mye hopp og sprett - rett og slett! Så vær litt forsiktig og ta det litt piano mht. treningen! Nå er jeg ingen ekspert på verken kropp eller trening, men har bare egen erfaring å vise til. Og det å overdrive tror jeg sjelden er av det gode. Og det er nok en god ting å lytte til kroppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå