Gjest Siri Haugen Skrevet 18. juni 2008 #1 Skrevet 18. juni 2008 Jeg er i ferd med å slanke meg og lurer i den forbindelse på hva som er best å trene for å gå mest mulig ned i vekt. Jeg har alltid trodd at styrketrening ikke var lurt hvis du ønsket å gå ned i vekt, men så leste jeg på www.mosjon.biz at styrketrening faktisk var bra hvis du ønsket å gå ned i vekt. Er det noen som kan forklare meg dette?
Gjest Helen Parr Skrevet 18. juni 2008 #2 Skrevet 18. juni 2008 Grunnen til at mange tror det ikke er bra å trene styrke når man skal gå ned i vekt, er nok den evigvarende myten om at muskler veier mer enn fett. Og ja, det er korrekt, muskler veier mer enn fett, men det er ikke lett å bygge muskler. Dersom man virkelig går inn for det kan en kvinne øke muskelmengden med ca en kilo i året. Ikke mye, med andre ord. Selv foretrekker jeg løping for vektnedgang. Styrketrening er bra, slik jeg har forstått det, fordi muskler forbrenner mer enn fett, slik at man forbrenner mer totalt dersom man har en strek kropp. Men dette vet jeg for lite om.
Mehe Skrevet 18. juni 2008 #3 Skrevet 18. juni 2008 Det du sikkert tenker på når du sier at styrketrening er dårlig om man vil ned i vekt, er nok at muskler veier mer enn fett. Dersom du ikke trener styrke, men er i et kcal-underskudd, vil du også miste muskelmasse, dermed vil du kanskje miste flere kg. Men vil du virkelig bare gå ned i vekt for enhver pris, og ikke bli strammere? Styrketrening er også bra for vekttap, fordi mer muskler øker forbrenningen, noe som gjør det lettere å kvitte seg med overflødig fett. Hva som på sikt gjør at du mister flest kg, er vanskelig å si. Men jeg ville ikke fokusert så mye på vekten, men heller brukt et målebånd for å se at du minsker i størrelse. Vekt sier egentlig lite.
Rødtoppen86 Skrevet 18. juni 2008 #4 Skrevet 18. juni 2008 Styrketrening er supert for alle som vil ned i vekt. Som de andre sier, så får du litt muskler som gjør at du forbrenner litt mer, men det viktigste er at du blir strammere. Ikke tenk så mye på vekten, men bruk målebånd og speil. Har du litt til overs og trener styrke, er det slett ikke sikkert du går ned i vekt i kg, men du erstatter en god del fett med muskler slik at du blir strammere. For og ikke snakke om at du får en mye bedre kroppsholdning med styrketrening. Jeg vil anbefale deg å trene styrke først, og så tar du 15-20 minutter med kondisjon rett etterpå, feks rask gange på tredemøllen. Trener du skikkelig med styrketrening, trenger du ikke løpe livet av deg på sykkel eller tredemølle, da holder det med rask gange, altså ikke makspuls.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2008 #5 Skrevet 18. juni 2008 Har du litt til overs og trener styrke, er det slett ikke sikkert du går ned i vekt i kg, men du erstatter en god del fett med muskler slik at du blir strammere. Dette stemmer vel ikke helt, kvinner har lite testosteron og klarer ikke å bygge mange kilo muskler på kort tid. Dette er sagt om kvinner og vekttrening: Vanligvis så mister du mere fett enn du legger på deg i ren muskelmasse. Mange studier viser at kvinner vanligvis tar av dobbelt så mye fett som de legger på seg i muskelmasse, målt i kg. Dette har sammenheng med at kvinnekroppen har en mye lavere produksjon av de muskeloppbyggende hormonene. Et par linker som sier noe om hvorfor kvinner bør trene styrke: Link 1 Link 2
Gjest Elfrida Skrevet 19. juni 2008 #6 Skrevet 19. juni 2008 I tillegg til at du får høyere forbrenning døgnet rundt ved bare å gå opp litt i muskelmasse slik gjest over her nevner, er det også andre fordeler ved styrketrening. Det er blant annet veldig bra for skjelettet og er forebyggende mot benskjørhet, i tillegg til at det beskytter mot ryggvondt og andre vondter. Også er det veldig bra for holdningen! Dessuten tror jeg det er lurt å kombinere styrketrening og utholdenhetstrening - det skal være gøy å trene og da er variasjon en fin ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå