Gå til innhold

Bioteknologi og kjemi

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Er det noen som har tatt / går på denne utdanningen?

Jeg ser fra fagplanen at det er mye kjemi, men kjemi er ikke et krav for å komme inn på studiet! Trenger kun 2FY og 3MX. Har noen av dere begitt dere ut på dette studiet uten kjemi utover det som serveres i 1 NA? Hvordan gikk det?

Til dere som er ferdige - hva slags jobber har dere fått? Er dere fornøyd med utdanningen og hvordan den rustet dere til arbeidslivet? Lønn...?

Er det flest jenter på denne retningen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg gikk der uten å ha tatt noe kjemi på vgs. Kjemifagene gikk bra de. Hang ikke helt med i begynnelsen (litt repetisjon og gjennomgang av 2kj og 3kj), men med litt ekstra jobbing så gikk det veldig bra.

Fikk lett jobb som ingeniør i en privat bedrift, startlønn på 377000.

Anbefaler deg å gå der. Veldig hyggelige, flinke lærere, og det er et godt studiemiljø på ing.utdanningen. Og ja, 2/3 av klassen var vel jenter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Men dette høres jo bra ut:) Takk for svar!

Gjør ikke noe å høre fra flere, også, altså... ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du sier ikke noe om hvor du mener?

Jeg har gått sivilingeniørutdanningen på NTNU. Jeg hadde kjemi på gymnaset, men det var flere i klassen min som ikke hadde hatt det. De tok et sommerkurs sommeren før vi startet som tok for seg de viktigste temaene i 2KJ og 3KJ. Det gikk helt fint med dem! Kanskje til og med litt bedre, de fikk repetert alt det som var viktigst for de fagene vi skulle ha rett før vi startet.

Og hos oss var vi vel overtall av jenter, ca 60:40. Men veldig godt miljø :) Og helt supert studentmiljø i Trondheim!

Da jeg var ferdig i 2000 var jobbmarkedet helt elendig, i sterk kontrast til nå... Så jeg fikk ikke jobb men fortsatte på doktorgradsstipendiat. Hadde egentlig aldri sett på meg selv som typen til å gjøre det. Men det førte nå til at jeg nå har fått en super jobb i et stort privat firma. Begynnerlønna var vel rundt 420.000 i 2005 og har ca 100.000 mer enn det nå. Det er jeg fornøyd med, selv om bedriften nok ikke akkurat er lønnsledende.

Men nå er jo arbeidsmarkedet helt anderledes, og de aller fleste har tilbud lenge før de er ferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Du sier ikke noe om hvor du mener?

Jeg har gått sivilingeniørutdanningen på NTNU. Jeg hadde kjemi på gymnaset, men det var flere i klassen min som ikke hadde hatt det. De tok et sommerkurs sommeren før vi startet som tok for seg de viktigste temaene i 2KJ og 3KJ. Det gikk helt fint med dem! Kanskje til og med litt bedre, de fikk repetert alt det som var viktigst for de fagene vi skulle ha rett før vi startet.

Og hos oss var vi vel overtall av jenter, ca 60:40. Men veldig godt miljø :) Og helt supert studentmiljø i Trondheim!

Da jeg var ferdig i 2000 var jobbmarkedet helt elendig, i sterk kontrast til nå... Så jeg fikk ikke jobb men fortsatte på doktorgradsstipendiat. Hadde egentlig aldri sett på meg selv som typen til å gjøre det. Men det førte nå til at jeg nå har fått en super jobb i et stort privat firma. Begynnerlønna var vel rundt 420.000 i 2005 og har ca 100.000 mer enn det nå. Det er jeg fornøyd med, selv om bedriften nok ikke akkurat er lønnsledende.

Men nå er jo arbeidsmarkedet helt anderledes, og de aller fleste har tilbud lenge før de er ferdige.

Dette hørtes ut som en virkelig solid utdannelse, ja! For meg blir det i første omgang "bare" bachelor på HiO, med forkurs i matte (tilbys ikke i kjemi, dessverre). Så det blir nok ganske hard jobbing på meg med kjemien... Men tross alt synes jeg det virker veldig spennende, og gleder meg til å komme i gang:)

Lønn er ikke superviktig, men det er greit om jeg klarer å betale ned studielån og leve ganske normalt på den, uten å måtte telle på knappene. Og det dere rapporterer om, høres bra ut for meg, i alle fall:)

Hvilke type bedrifter jobber dere for? Har skjønt at det kan være jobber å få innen veldig forskjellige felt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hei!

Jeg har også tenkt på denne retningen til høsten. Men jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal velge vanlig master i bioteknologi eller om jeg skal begi meg ut på siv.ing.-utdnning i bioteknologi og kjemi. Er det noen som har noen gode råd? Jeg tenker spesielt på arbeidsmengde under studiet og jobbmuligheter og lønn etterpå. Hva bør jeg satse på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest biologijobber

Hei, jeg arbeider med bioteknologi og jeg kan si med en gang at en cand.scient eller en med mastergrad ofte faller mellom to stoler her. Enten bør du ta en bachelor innenfor bioteknologi eller så må du gå helt til topps, dvs å ta doktorgrad. En master/c.s faller igjennom da han/hun er overkvalifisert til å ta bachelorjobben, men ikke kvalifisert nok til å ta forskerjobber som krever/ønsker doktorgrad (noe de fleste etterhvert gjør, eller krever post doc).

Bare et tips fra en som sitter midt i det og ser at de sliter de med utdanning midt i mellom. Du er "dømt" til å bli overkvalifisert/underkvalifisert i denne bransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest biologijobber
Ok. Hva med siv.ing-utdanning i bioteknologi?

Hei, regner med at den var til meg? Siv.ing er på samme nivå som master/cand.scient og faller da innunder overkvalifisert/underkvalifisert kategorien som jeg nevnte ovenfor.

Selvsagt må du ta høyere utdannelse enn bachelornivå hvis det er det du ønsker, men vær forberedt på å enten nesten bare få vikariater eller at du må være innstilt på å gå videre med doktorgrad etterpå.

Selv er jeg på bachelornivå og vet at hver gang det søkes etter nye folk og søkerne har hovedfag er de uinteressante/overkvalifiserte så sant det ikke er et kortvarig vikariat, dette da de med hovedfag vurderes til å ikke være fornøyd med jobb på lavere nivå (bachelor) på sikt (også lønnsmessig) og dermed vil komme til å være ute etter noe annet/bedre.

På forskernivå ser jeg at de med hovedfag blir lagt til side da de "bare" har hovedfag, mens man er interessert i en med doktorgrad, dvs en post doc. Eller så er det stipendiater de er ute etter, og man tar jo pr definisjon doktorgrad som stipendiat.

Dette er iallfall realiteten i dag. Håper det var litt nyttig for deg å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har tatt / går på denne utdanningen?

Jeg ser fra fagplanen at det er mye kjemi, men kjemi er ikke et krav for å komme inn på studiet! Trenger kun 2FY og 3MX. Har noen av dere begitt dere ut på dette studiet uten kjemi utover det som serveres i 1 NA? Hvordan gikk det?

Til dere som er ferdige - hva slags jobber har dere fått? Er dere fornøyd med utdanningen og hvordan den rustet dere til arbeidslivet? Lønn...?

Er det flest jenter på denne retningen??

Hei.

Jeg var ganske gammel da jeg begynte på studiet, så det var lenge siden jeg hadde hatt noe som helst av kjemien. Jeg slet derfor en god del i starten. Følte at alt de andre hadde lørt på VGS var så lett for dem. Men jeg kom meg gjennom, og jeg fikk jobb etterpå.

Hvor den fete lønna vi drømte om har blitt av, ja det vet jeg ikke, men jeg har en jobb jeg trives veldig godt i, og for meg er det viktigere enn fet lønn. Forøvrig hadde det vært veldig morsomt å høre hva andre kjemiingeniører tjener, da jeg føler at vi er taperne av ingeniørene...

Angående utdanningen er jeg veldig fornøyd! Enkelte av lærerne var suverene, andre ikke. Jeg studerte på HiO.

Og vi var flest jenter ja. Tror det var 2 gutter som fullførte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk der uten å ha tatt noe kjemi på vgs. Kjemifagene gikk bra de. Hang ikke helt med i begynnelsen (litt repetisjon og gjennomgang av 2kj og 3kj), men med litt ekstra jobbing så gikk det veldig bra.

Fikk lett jobb som ingeniør i en privat bedrift, startlønn på 377000.

Anbefaler deg å gå der. Veldig hyggelige, flinke lærere, og det er et godt studiemiljø på ing.utdanningen. Og ja, 2/3 av klassen var vel jenter :)

Hadde vært morsomt å vite hvor du jobber, for det er ganske langt unna min startlønn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har også tenkt på denne retningen til høsten. Men jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal velge vanlig master i bioteknologi eller om jeg skal begi meg ut på siv.ing.-utdnning i bioteknologi og kjemi. Er det noen som har noen gode råd? Jeg tenker spesielt på arbeidsmengde under studiet og jobbmuligheter og lønn etterpå. Hva bør jeg satse på?

Jeg sitter og ansetter folk på min avdeling, og da må jeg faktisk si at jeg heller tar ingeniører enn siv.ing, av den enkle grunn at det er sjelden jeg har bruk for de med såpass mye utdannelse. De krever mer av pengesekken, og så sitter jeg med følelsen av at de kanskje kommer til å søke seg videre til mer spennende ting. Kanskje en dum tanke av meg?

For dere som vet at dere vil videre i livet burde dere absolutt satse på mer enn bachelor, men ellers tror jeg faktisk at det holder. Det dere tjener ekstra i lønn gjenspeiler seg ikke i det dere må ut med i ekstra studielån/to års tapt arbeidsfortjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Bioberte
(Om å falle mellom to stoler)

Hei

Jeg er nettopp ferdig med en sivilingeniør-grad i bioteknologi. Så dumpet jeg tilfeldigvis inn på denne tråden nå, men regner med at bestemmelsen er tatt så sent på høsten. Følte likevel at jeg burde svare.

Når det gjelder dette med å lande mellom to stoler: Det er veldig avhengig av hvor man vil. Innen medisinsk bioteknologi så er det nok slik. Bioingeniører kan å jobbe på laben og ta blodprøver - en stor fordel. Med en master vil du her være for overkvalifisert. Hvis du vil jobbe videre med medisinsk forskning er det også slik at du burde gå veien om PhD.

Men, det er ikke nødvendigvis slik!

Som sivilingeniør i bioteknologi så har du mange flere muligheter. Og her passer det og si litt om forskjellen på en siv.ing og en master.

På siv.ing så starter du med to år generelle kjemi (linja heter Industriell kjemi og bioteknologi) før du spesialiserer deg i bioteknologi. På master starter du spesialiseringa mye tidligere, og da lærer du kun bioteknologi. Da er også mulighetene når du er ferdig mer begrenset nettopp fordi du er så smalt spesialisert.

Med en siv.ing så får du som sagt en bredere bakgrunn i matematikk, fysikk, statistikk, og prosess- og molekylærkjemi. Du kan lett få jobb innen HMS (ytre miljø og kjemikaliehåndtering), i oljeindustrien, jobbe med organiske belegger og organisk syntese med denne bakgrunnen. I tillegg så vil du ha muligheter til å spesialisere deg innen mange felt i bioteknologien.

Her har man blant annet:

Biopolymerkjemi: Alginater og andre polymere som kommer fra kilder i havet er det mye av i Norge, mange på linja begynner å utvikle biopolymerer for rensing av vann, biokapsler for bruk i medisin, fiskegelatin til bruk i hudkremer og så videre.

Næringsmiddelkjemi: Matkjemi. Du kan jobbe med kefirbakterier på Tine, jobbe i mattilsynet med utvikling av metoder for kvalitetssikring, utvikle nye metoder for lagring av mat (superfrysing for eksempel), forske på smak og tilsetningssstoffer og mye mye mer. Med denne bakgrunnen kan du også få gode stillinger i bryggeri-industrien. Den tidligere sjefen av Dahls Bryggeri i Trondheim tok nettopp denne utdannelsen (og er nå sjef på Møllers Tran...).

Bioprosesskjemi: Finn opp prosesser for å få bakterier til å produsere kjemikalier for oss. De kan produsere etanol, naturlige tilsetningsstoffer til mat og mye mye mer.

Dette var noen eksempler. For å oppsummere:

Det er nok enklere å få jobb om man spesialiserer seg i petroleum og går en annen linje, bioteknologer har ikke de fleste jobbtilbudene. Men av alle kullene som har gått ut fra siv.ing-bio de siste årene så har alle hatt jobb før jul, og på vårt kull (omtrent 20 stk) så har alle en jobb å gå til.

De jeg kjenner som har valgt å gå rett ut i jobb etter studiet (altså ikke PhD) jobber på følgende steder:

-Folkehelseinstituttet - utvikler vaksiner og tester om de virker

-Radiumhospitalet, Haukeland Sykehus, Ullevål Universitetssykehus: Hhv. ansvarlig for dyrestallen, arbeid med kreftdiagnostisering og karakterisering av gener og genmodifisering

-NovaMatrix - utvikler polymerer for blant annet legemiddelindustrien

-Borregaard - Organisk syntese av nye medisiner

-Loreal - utvikler hudkremer

-UiO/Kripos - DNA-identifisering

-Forsvarets forskningsinstitutt - forsker på eplepsi

-Sintef Kjemi og materialer - biologiske belegg i rør

-StatoilHydro - jobber med å utvikle miljøvennlige metoder for å begrense skadene på naturen av oljesøl

-HMS konsulentvirksomhet - drar ut på oljeplattformer og passer på at folk ikke ødelegger helsa på skdelige kjemikalier og stråling

I tillegg er det flere som har gått forskerveien videre.

Håper du har funnet ut av det og er fornøyd med valget ditt!

Husk at det går an å bytte studie relativt uten problemer det første året om du ikke fant det som passer for deg ved første forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Annonse

AnonymBruker

Dumper en veldig gammel tråd, men er det noen bioteknikere/studenter inne her nå?

Jeg sitter og skal ta molekylærbiologi som emnestudent. Har egentlig studert bioteknologi for en del år siden, men mangler et par eksamner jeg nå skal ta. Merker at jeg er blitt rusten og tar gjerne i mot litt hjelp. Det er til og med lov på oppgaven. Står så fint "You may use sources for help to answer these question: textbook, the internet, a relative og friend, etc..."

I tillegg, så synes jeg ikke jobbmarkedet har vært så overveldende bra. Jeg er skuffet over både marked og lønnsnivå, men det er kanskje annerledes på innlandet :/

Så noen som vil hjelpe meg så si fra, så kan jeg sende en PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...