Gjest Gjest_Clara_* Skrevet 18. juni 2008 #1 Skrevet 18. juni 2008 Spørsmålet står enkelt og greit i overskriften. Er det et must eller stoler dere på anbefalinger av andre oppdrettere? Vi er ganske fastlåst på når det passer for oss å få valp, dermed er det få kull å velge mellom. Har fått anbefalt en oppdretter av en annen oppdretter som vi liker men har ikke muligheten til å besøke tispen og er derfor veldig i tvil..
Sol79 Skrevet 18. juni 2008 #2 Skrevet 18. juni 2008 Det gjorde vi. Blir litt rart for meg å bestille en valp som jeg aldri har hilst på.
la Flaca Skrevet 18. juni 2008 #3 Skrevet 18. juni 2008 Spørsmålet står enkelt og greit i overskriften. Er det et must eller stoler dere på anbefalinger av andre oppdrettere? Vi er ganske fastlåst på når det passer for oss å få valp, dermed er det få kull å velge mellom. Har fått anbefalt en oppdretter av en annen oppdretter som vi liker men har ikke muligheten til å besøke tispen og er derfor veldig i tvil.. Man bør vel helst besøke. Men en mulighet er også å ta kontakt med tidligere valpekjøpere hos tispa det gjelder, det kan uansett være smart. Og sjekk for all del sykdomshistorikken hos tidligere kull hos både mor og far. Jeg ville uansett ikke stolt blindt på en anbefaling.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2008 #4 Skrevet 18. juni 2008 Vi besøkte valpekullet da de var 4 uker gamle, for å se valpene + moren. Så var det oppdretter som valgte hvilken valp vi skulle få kjøpe etter kriterier som passet til vårt hundehold. Kjønn fikk vi velge selv. Disse valpene hadde kø av kjøpere allerede før de ble født... Dro dit og hentet valpen da han var 8 uker, og var et døgn på oppdretters "senter". Skal tilbake i slutten av juli for å delta på oppdretters valpekurs. Og vi kjører halve Norge for dette hver gang.
Gjest Gjest_clara_* Skrevet 18. juni 2008 #5 Skrevet 18. juni 2008 Ok, da er det vel kanskje best av vi dropper denne tispen. Det er også hennes første kull og hannhundens første kull. Halvsøsken av tispen har gitt meget gode valper og det er faktisk gjennom en av de tidligere valpekjøperene at vi har fattet interessen.
Gjest Gjest_clara_* Skrevet 18. juni 2008 #6 Skrevet 18. juni 2008 Vi besøkte valpekullet da de var 4 uker gamle, for å se valpene + moren. Så var det oppdretter som valgte hvilken valp vi skulle få kjøpe etter kriterier som passet til vårt hundehold. Kjønn fikk vi velge selv. Disse valpene hadde kø av kjøpere allerede før de ble født... Dro dit og hentet valpen da han var 8 uker, og var et døgn på oppdretters "senter". Skal tilbake i slutten av juli for å delta på oppdretters valpekurs. Og vi kjører halve Norge for dette hver gang. Det er kø som er problemet for oss også. Derfor må vi si i fra om vi skal ha lenge før det blir valper, faktisk om vi skal ha en tispevalp så må vi henge oss på lenge før paring... Derfor så vurderer vi også å sette oss på liste hos denne tispen vi ikke har møtt. Det er ikke så enkelt dette.
la Flaca Skrevet 18. juni 2008 #7 Skrevet 18. juni 2008 (endret) Ok, da er det vel kanskje best av vi dropper denne tispen. Det er også hennes første kull og hannhundens første kull. Halvsøsken av tispen har gitt meget gode valper og det er faktisk gjennom en av de tidligere valpekjøperene at vi har fattet interessen. Men hvor langt må du reise for å hilse på henne? Å kjøpe fra første-kullet vil jo uansett være en liten risiko sånn som jeg ser det. Men jeg ville ikke avskrevet kullet av den grunn. Det gjelder bare å finne alternative måter å "sikre" seg litt mer på. Sjekk opp slekta på begge sider og forsikre deg om at alt ser bra ut, og at kombinasjonen er ideell. Ang. lister så sto vi på liste hos 3 oppdrettere. Før depositumet er betalt er man ikke låst på grunn av ei liste. Sett deg opp på liste så kan du heller trekke deg hvis dere kommer på andre tanker. Endret 18. juni 2008 av la Flaca
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2008 #8 Skrevet 18. juni 2008 Men hvor langt må du reise for å hilse på henne? Å kjøpe fra første-kullet vil jo uansett være en liten risiko sånn som jeg ser det. Men jeg ville ikke avskrevet kullet av den grunn. Det gjelder bare å finne alternative måter å "sikre" seg litt mer på. Sjekk opp slekta på begge sider og forsikre deg om at alt ser bra ut, og at kombinasjonen er ideell. Ang. lister så sto vi på liste hos 3 oppdrettere. Før depositumet er betalt er man ikke låst på grunn av ei liste. Sett deg opp på liste så kan du heller trekke deg hvis dere kommer på andre tanker. Reisen er så lang at det faktisk er umulig, uten at jeg vil utdype noe mer. Spørs om jeg rett og slett må prøve å kontakte flere oppdrettere i Norge. Tusen takk for all hjelpen.
Gjest Gjest_clara_* Skrevet 18. juni 2008 #9 Skrevet 18. juni 2008 Reisen er så lang at det faktisk er umulig, uten at jeg vil utdype noe mer. Spørs om jeg rett og slett må prøve å kontakte flere oppdrettere i Norge. Tusen takk for all hjelpen. Det var meg over
la Flaca Skrevet 18. juni 2008 #10 Skrevet 18. juni 2008 Reisen er så lang at det faktisk er umulig, uten at jeg vil utdype noe mer. Spørs om jeg rett og slett må prøve å kontakte flere oppdrettere i Norge. Tusen takk for all hjelpen. Hvis man kan unngå å importere syns jeg det er en stor fordel. Var inne på tanken selv nemlig, men så alt for mange ulemper med det. Lykke til da.
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 18. juni 2008 #11 Skrevet 18. juni 2008 Jeg stiller meg spørsmålet; hvorfor skal du møte tispen? Ja, det er en stor fordel å møte tispen og observere .......... men da skal du kunne hund til å vite hva du ser. De færreste vet særlig mye om den biten med mindre en har drevet aktivt med hund tidligere. Hvis du ikke har det så er det ikke mye du kan få med deg av hva du ser og hva du skal se etter og hvordan tolke det............derfor så er det ingen nødvendighet å se tispen men det holder med å forhøre seg om gemytt og høre med den oppdretteren som har anbefalt kullet.........hvordan er tispen. Du blir ikke særlig klokere ved å se den selv hvis du ikke vet hva du skal se etter og kan hund. Så mitt råd er: Slapp av og kjøp en hvalp av det kullet du har blitt anbefalt med mindre du ikke vet mer selv om hund
Gjest Gjest_clara_* Skrevet 18. juni 2008 #12 Skrevet 18. juni 2008 Hvis man kan unngå å importere syns jeg det er en stor fordel. Var inne på tanken selv nemlig, men så alt for mange ulemper med det. Lykke til da. Det har hele tiden vært min tanke også. Men rasen er liten og jeg har truffet flere oppdrettere i Norge som jeg i allefall ikke vil kjøpe av. Skal kontakte noen til så får vi se hva det blir til. Takker enda en gang. Takk for svar jomfruen. Joda jeg har relativt god greie på hund og ser relativt fort om den har et gemytt som jeg er interessert i.
NovaFlare Skrevet 24. juni 2008 #13 Skrevet 24. juni 2008 Jeg tok kontakt med oppdretter et halvt år før valpen var påtenkt en gang. Jeg besøkte oppdretter og ble godt kjent med henne lenge før tispa skulle parres. Jeg vil vite hva slags miljø min hund vokser oppi, og ikke minst vil jeg vite hva oppdretter står for. Jeg vil også kjenne de andre hundene som skal prege min valp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå