Gå til innhold

De jeg jobber for har en hund som er alene hele tiden

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Katten_*
Skrevet

Jeg jobber som sommerhjelp i sommer. I et hus til noen svært rike mennesker. Vi kjenner de litt, men ikke mye. Jeg var heldig å få jobbe hos de i sommer, med å stelle hus og hage.

Viste ikke at de hadde hund. En veldig pen dobbermann jente. Hun er kjempe snill og kosete. Men hun virker ikke til å ha det bra.

Selvom de har en kjempefin stor (kjempestor) hage som er totalt inngjeret men høye gjere og port så får den ikke være ute. De har ingen barn så de er mye borte.

"Bella" som hun hetter sitter i ett bur i gangen. Kvakk så første gangen jeg så henne, de ser litt skremmende ut.

Fikk beskjed at hun skulle bare være i buret sitt og kom ikke til å plage meg. De er aldri hjemme når jeg er her. Selvom jeg kommer og går litt sånn i rykk og napp. Pleier å komme sånn i 9 tiden og jobber til tre. Steller hage sånn på ettermiddag og kveld. De er aldrig hjemme da heller nesten.

De er innom noen ganger når jeg er her. Da slipper de henne ut rett utenfor trappen sånn at hun får gå på do. Som sagt så var jeg litt redd henne i begynnelsen for hun ser streng ut.

Men så gikk jeg bort til henne en dag og hilste litt på henne gjennom buret. Hun ble så glad at hun nesten delte seg i to. Slapp henne ut av buret i går. Bare sånn i gangen. Hun ble overlykkelig. Og danset rundt på gulvet mens hele rompa gikk fra side til side. Hun var så snill og lydig. Koste en del med henne og så satte jeg henne i buret igjen. Men hadde henne ute flere ganger i løpet av dagen. Torte ikke ta henne med ut for å lufte henne i hagen.

Synes dere jeg skal ta henne ut i hagen i morgen. Skal til tannlegen i dag så jobber ikke nå.

Synes det er så synn på henne hun er så snil. Og kjempe lydig. Koste seg så med meg i gangen og var så lykkelig.

Mener at de ikke burde ha hund, de er aldrig hjemme, og den ser ikke ut til å få noen kos noen gang.

Hvordan kan jeg gjøre hundens liv litt bedre. Tør jeg å ta henne ut???

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Snakk med eierene, mattilsynet eller slutt å bry deg. Du kan ikke bare ta ut en hund du ikke kjenner!

Gjest Gjest_Katten_*
Skrevet
Snakk med eierene, mattilsynet eller slutt å bry deg. Du kan ikke bare ta ut en hund du ikke kjenner!

Nei det er det jeg er redd for. Men hagen er helt inngjeret. og hun er veldig lydig. Er ikke redd for at hun skal stikke av, men at de skal komme hjem.

Tror du de lar meg få lov til å leke med henne hvi jeg spør da? De virker så lite omtenksome for henne.

Gjest Gjest
Skrevet
Nei det er det jeg er redd for. Men hagen er helt inngjeret. og hun er veldig lydig. Er ikke redd for at hun skal stikke av, men at de skal komme hjem.

Tror du de lar meg få lov til å leke med henne hvi jeg spør da? De virker så lite omtenksome for henne.

Snakk med eierne, mattilsynet eller slutt å bry deg!

Du fikk beskjed om du ikke skulle bry deg med hunden, du kan IKKE bare holde på med en hund som du ikke kjenner eller som ikke er din på den måten!

Om du er redd for at eierene skal komme hjem så vet du tydeligvis at dette ikke er tillatt eller akseptabelt!

Skrevet

Jeg ville hvertfall fortsatt å ta henne ut av buret. Jeg synes det er bare flott at du bryr deg.

Kan du ikke spørre eierne om det er greit at du tar ut hunden? Legg det fram slik at du elsker hunder og synes det er så koselig om du får lov til å kose og lufte hunden.

Ellers så må du jo vurdere om mattilsynet burde sjekke ut levekårene til hunden. Er jo ikke bra for henne å sitte i bur hele dagen om eierne aldri er hjemme.

Gjest Gjest_Katten_*
Skrevet

Huff ja. Jeg får bare la henne sitte i buret sitt. Kan ikke medle de trenger jobben min, hun har jo en bolle med vann der inne så det går sikkert fint selvom det til tider er veldig varmt. Er jo ikke min hund, så i grunn ikke mitt problem.

Gjest oppgitt hundeeier
Skrevet

Jeg blir helt oppgitt når jeg leser slikt! Om noe skulle skje så er det hundeeiers ansvar selvom det er du som har opptredt svært uaktsomt. Hvor gammel er du egentlig?

Det er sikkert en grunn til at lufting av hunden ikke er en av dine arbeidsoppgaver. Om årsaken til dette ikke er åpenbart for deg så får du snakke med eierene om dette. Dersom hundeeieren mener at det er greit og forsvarlig at du lufter hunden deres så kan dere sikkert enes om dette.

Gjest Gladidyr
Skrevet
Huff ja. Jeg får bare la henne sitte i buret sitt. Kan ikke medle de trenger jobben min, hun har jo en bolle med vann der inne så det går sikkert fint selvom det til tider er veldig varmt. Er jo ikke min hund, så i grunn ikke mitt problem.

Hei, så flott at hunden har truffet en som deg, og jo, det er jo faktisk ditt problem like mye som alle andre ansvarlige mennesker som ikke skal lukke øynene for dyr som ikke har det bra!

Masse ros til deg for at du tør og engasjere deg, jeg skjønner at det kan være kinkig, men så flott at du velger å gjøre det!

Jeg er sikker på at eierne av hunden vil sette pris på litt hjelp, du kan jo bli hundpasser og slik få en lettvint og fin måte å tjene litt ekstra på.

Vennlig hilsen meg :)

Gjest Gjest
Skrevet
Hei, så flott at hunden har truffet en som deg, og jo, det er jo faktisk ditt problem like mye som alle andre ansvarlige mennesker som ikke skal lukke øynene for dyr som ikke har det bra!

Masse ros til deg for at du tør og engasjere deg, jeg skjønner at det kan være kinkig, men så flott at du velger å gjøre det!

Jeg er sikker på at eierne av hunden vil sette pris på litt hjelp, du kan jo bli hundpasser og slik få en lettvint og fin måte å tjene litt ekstra på.

Vennlig hilsen meg :)

:skratte:

Om man vil engasjere seg så snakker man med de som eiere hunden, man tar ikke bare å slipper en ukjent hund løs i smug.

Gjest Gjest
Skrevet

Siden du jobber der, kan du jo tilby deg å gå tur med hunden.

Det kan jo være at de setter pris på det, siden de tydelig ikke "gidder" å gjøre det selv.

Evt kan du jo spørre om du kan få slippe henne ut når du jobber der hjemme så du har litt selskap.

Gjest Gjest
Skrevet
Siden du jobber der, kan du jo tilby deg å gå tur med hunden.

Det kan jo være at de setter pris på det, siden de tydelig ikke "gidder" å gjøre det selv.

Evt kan du jo spørre om du kan få slippe henne ut når du jobber der hjemme så du har litt selskap.

:Nikke:

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

Det jeg reagerer mest på her er at du har tillit til å være i deres hus alene og at du misbruker deres tillit ved å gjøre det de har sagt du ikke skal gjøre: ta ut hunden.

Hvordan skal disse folkene kunne stole på deg? Du gjør en veldig dårlig jobb ved å misbruke deres tillit i deres hus. Skam deg!

Den annen ting er den risikoen du løper for egen del ved å ta ut en ukjent hund og eventuelt det som kan komme til å skje. Det er rett og slett en veldig dum handling av deg så lenge du har fått beskjed om at du ikke skal bry deg om hunden.

En anne ting er at du ikke vet hvorfor du har fått disse beskjedene om å overse hunden..........du aner ikke hva du kan få av konsekvenser for hunden eller deg ved å ikke følge de ordre du har.

Er det noe du lurer på så må du spørre og prate med dine arbeidsgivere ikke ta deg tilrette som du gjør.

Skrevet (endret)

Alvorlig talt! Tenk nå litt på hunden også da dere.

JA du skal ta den ut av buret! Når den er så snill og grei så er det ingen problem. Hadde drete langt i hva eierne hadde sagt om meg, fy søren ha en hund i bur så mye. Jeg blir dårlig.

Så flott at du bryr deg! Hva med å prøve å ta det opp med eierne..? Spørre de rett ut om de virkelig tror at hunden koser seg inni buret så lenge.

Jeg hadde ikke funnet meg i å se på en hund lide sånn.

Hvis alle bare skal lukke øynene sine så blir ikke mye gjort med problemer rundt omkring. Igjen, supert at du bryr deg!

Endret av SummerJoy
Skrevet

Jeg kan bare ikke la være og kommentere her!

Slik som jeg oppfattet det hun skrev, var det ikke at hun ikke fikk lov til og ta ut hunden (de sa verken om hun fikk lov, eller ikke)

De sa den bare skulle være i buret og ikke skulle være til bry for henne.

Hvis de ikke bryr seg nok om den hunden til at de kan lufte den, kose med den, leke med den. Da kan de ikke bry seg mye om den hunden.

De tenker sikkert at de ikke vil at hunden skal bry henne, eller være i veien for henne.

Derfor sa de det på den måte de gjorde. Jeg oppfattet på ingen måte at de ba hanne om og ikke gjøre det. Og hvis det er slik at hun ikke får lov til og ta hunden ut av buret, så lurer jeg på hvorfor. De har stor nokk tilitt til henne ettersom hun får valse inn og ut av huset og rydde og vaske.

Og da er også jenta gammel og fornuftig nokk til og kunne gå en liten tur med hunden, kose med den og gi den litt omsorg!

Og hvis de ikke går med på det, da må du kontakte mattilsyntet. Og om du ikke kan gjør det nå, så gjør det etter sommeren !

Det er min mening.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det virkelig forsvarlig å la en hund være innelåst i et bur så lenge av gangen, regelmessig?

Personlig ser jeg på det som dyremishandling.

Gjest Gjest
Skrevet
Er det virkelig forsvarlig å la en hund være innelåst i et bur så lenge av gangen, regelmessig?

Nei, det er ikke forsvarlig, og det er DET man bør fokuserer på her! IKKE at trådstarter legger nesen sin i ting hun ikke har noe med som enkelte her påstår.

Skal man lukke øynene når man ser at et barn blir mishandlet da bare for å ta et grovt eksempel? Bare fordi det ikke er "din buisness".

Trådstarter, nå som du har sett hva som foregår med egne øyne så er det blitt din buisness. Og jeg håper virkelig du får gjort noe med dette så den stakkars hunden får det bedre!

Ring dyrebeskyttelsen, mattilsynet osv for råd.

Stå på!

Gjest Gjest
Skrevet

Nummeret til mattilsynet er 06040 . Ring dem og hør hva du kan gjøre. Håper hunden slipper "fri"... En dobermann trenger mye aktivitet, ikke sitte i et bur dagen lang :(

Lykke til og hold oss oppdatert :) Dette greier du!:)

Skrevet

Spør dem om du kan ha den ute sammen med deg.

Selv om den er aldri så snill og gjør ingen skade på verken mennesker eller dyr så kan de jo faktsik hende at hunden er en mester på å bryte seg ut, eller at den gjør hærverk på en annen måte.

Men som sagt, jeg ville bare spurt om jeg kunne hatt den med ut litt, evt lufte den.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja det er faktisk overhode ikke noe problem! Og det ligger som oftes problemadferd til grunn!

Lurer på hvor mange folk som egentlig har dyr her inne.

Hadde jeg fått tak i denne lille jenteungen så hadde jeg gitt henne en kraftig skjennepreken.

Snakk med eieren om du kan lufte den! Du kan ikke bare holde på slik i et annet hus hos en hund du overhode ikke kjenner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...