Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på fire, to voksne og to barn på 5 og 9 år.

Vi sitter nå å regner på et nytt hus vi har lyst å kjøpe. Økonomien vår er bra nå, men vi er litt i tvil på det å sette oss i mer gjeld.

I den forbindelse lurer jeg på hva dere andre har å rutte med etter at alt er betalt. Da mener jeg lån, barnepass og andre faste utgifter som telefon, strøm, forsikringer osv.

Med andre ord; hva har dere å rutte med til mat, klær, fornøyelser osv.

Takknemlig for svar både fra dere med å uten barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg bor alene da, bare meg, har kr. 3-4000,- til bruk etter alle faste utgifter. Har da råd til å kose meg litt.

Skrevet

Vi har ikke barn enda, men vi bor sammen jeg og samboeren min + to katter. Jeg er student, så jeg får ikke så mye, men ....

Vi har leilighet og bil.

Etter alt er betalt av regninger- strøm, lån, forsikringer osv så siitter vi igjen med rundt 18-19.000 . Kommer alt an på hva sambo får utbetalt. Han har fastlønn, men får en del kjøregodtgjørelse osv-

Så vi har det bra sånn sett...

Gjest Solskinn
Skrevet

Jeg bor alene da mannen min bor og jobber i utlandet for tiden.

Har nettopp flyttet selv, så derfor har jeg ikke så god oversikt over økonomien og kom akkurat på at jeg har glemt å sjekke opp og oppdatere forsikringene mine.

Etter lån, husleie, mere lån, telefon, strøm, internett og trening skal jeg ha igjen ca 8000 i måneden. Ikke mer enn at man må spare til de store utskeielsene og nok til å klare seg i hverdagen.

Gjest Mayamor
Skrevet

Periodevis har vi en del å rutte med.

Og periodevis har vi ikke...

Samboeren min er selvstendig næringsdrivende...

Men det varierer fra 3000,- til 10 000,-...

Derfor tør vi ikke kjøpe noe før inntekten er mer stabil...

Men nå går det bra - så neste sommer blir det vel flytting for oss.

Maya30

Skrevet

Ca 14000 tror jeg. Men det hender at disse pengene også blir brukt til ekstra regninger, som skyhøye strømregninger :-?

Vi er to voksne i full jobb. Ingen barn.

Gjest Liten
Skrevet

Er single, ingen barn - etter faste utgifter og sparing har jeg igjen 5-6000 hver måned. Det er alltid tomt når det nærmer seg ny lønning, men jeg synes at jeg har det bra. :kgsmil:

Gjest Zalomine
Skrevet

Vi er to, og har ingen barn.

Når vi har betalt husleie, strøm, telefon og andre faste utgifter, da har vi igjen nok til mat (3-4000 omtrent, inkluderer da snop i helga, og alt av mat og drikke generelt) Etter det, ja da er vi glad at det komemr ny lønn, for da er det skrapa tomt. Vi sparer ikke en ti-øring engang, for vi har den ikke tilovers. Vi har jo ikke godt betalte jobber noen av oss da. Enkelte av dere har jo mer tilovers til "forbruk" enn jeg her utbetalt på en måned (det er knapt 10000 det).

gleder meg til å se om sambo i sin nye jobb tjene mer etterhvert (provisjon, så det er usikkert) Og gleder meg enda mer til vi kan få relevante jobber som står i forhold til utdanninga Da kanske vi kan begynne å spare noen hundrelapper her og der, så det dannes litt egenkapital i bakgrunn. Og kanskje jeg kan kjøpe nye klær snart... eller ta en tur til frisør. Slikt som jeg trenger, men ikke prioriterer slik det er i dag.

forbruk, nei, vi har minimalt forbruk utover det nødvendigste vi.

Gjest Anonymous
Skrevet

Forbruk, hva er det?

Vi er fire. To voksne med tenåringsbarn. Vi har rimelig godt betalte jobber begge to. Etter alle faste utgifter har vi ca 14.000,- igjen.

Dette skal dekke mat, klær, trening og fornøyelser til fire og jobbreiser for to. Det går akkurat. Såvidt. Men ikke mer.

Skrevet

Vi er to voksne med ett barn, nummer to er ventet i oktober. Det er kun mannen min som jobber siden jeg ikke har arbeidstillatelse her i USA.

Når alle utgifter som lån, bil, forsikringer,strøm osv. er betalt sitter vi igjen med ca. 40.000,-. Dette skal gå til mat, klær, fornøyelser i hverdagen og ferier.

Vi har det veldig godt økonomisk, så vi klager ikke. Men så har vi også måttet flyttet fra venner og familie så litt har vi jo også forsaket for å få dette livet.

Skrevet

Student jeg og har 1500. Det er et h..... og går selvfølgelig ikke. Bra man har bank. .)

Skrevet

Vi har en ordning der vi fast overfører 10000kr hver ved lønningsdag til en felles konto. Denne kontoen er til lån (huslån og et par forbrukslån + sambos studielån), regninger, mat, bensin, røyk osv. Denne kontoen er alltid så godt som tom eller helt tom når ny lønning kommer.

Det som da står igjen på våre lønningskontoer er til fornøyelser. Jeg sitter som regel igjen med ca. 1000kr, sambo sitter igjen med ca. 2000kr. Ikke akkurat mye å hoppe i taket for, og noen ganger kommer det jo noen ekstra utgifter som vi må bruke av "fornøyelsespengene" våre på. Derfor kan jeg ikke akkurat si at vi har så mye overflod av penger, men vi klarer oss. Sånn omtrentlig akkurat.

Det blir litt annerledes framover, for sambo har akkurat steget i lønn, så da vil vi vel kanskje få litt mer å rutte med. Selv om pengene står på egne kontoer til fornøyelser, så er vi jo ganske rause med å spandere på hverandre osv.

Vi er forresten kun to voksne.

Lillian

Skrevet

Jeg har ingen oversikt over samboern sin økonomi. Det er hans penger.

Han har billån + huslån. Lånet står på han og det er kun han som betaler på det.

Jeg får utbetalt mellom 9-10.000kr pr mnd.

2100kr går til samboeren. Det er "husleie"

Jeg er overhode ikke flink til å spare og i det siste har det blitt en del regninger med dyr, bil og studielån.. akkurat de månedene jeg har hatt minst.. hehe..

Jeg vil tippe at å en god måned har jeg 3000kr og på en dårlig mnd har jeg 1000kr.

Disse går stortsett med til kjøp av mat og "kinoturer".

Samboeren min tjener betydlig mye mer enn meg og har ikke sans for økonimisk shopping. Noe som gjør at jeg kanskje bruker litt mer penger på ting jeg ikke vil bruke penger på. :ler:

Nå er jeg NESTEN ferdig nedbetalt på studielånet mitt(august) og det skal jeg feire med å kjøpe masse nye klær når feriepengene kommer. :)

(fant plutselig ut at jeg bare hadde to bukser som fungerte.. oops..)

Skrevet

et veldig godt tips -om enn et DÅRLIG tips :ler: - er å utdanne seg til noe man kan ha bruk for, som frisør og bilmekaniker (sparer VELDIG mye penger!) for da får vi også billigere hårprodukter og bildeler, i tillegg til gratis frisering og mekking, i tillegg til litt svart-jobbing på/for slekt og venner!

også ha venner som f.eks er snekkere, elekrikere osv...

det er noe det blir penger av! :kul:

Skrevet

oops, skulle vært på sparetips den der...

Gjest Scarlet
Skrevet

Til sammen har vel jeg og samboeren min ca. 18000 vi kan bruke på klær, mat, fornøyelser etc.

Gjest Zalomine
Skrevet

Hmm, det er ikke mer enn et par tusenlapper mindre enn hva vi har til å dekke alle faste kostnader i tillegg til forbruk det. *drømme* engang kanskje vi også får det slik :)

Skrevet

vi har vel ca 15 000 i månden som vi kan kose oss for :o men jeg kan ikke fatte d for jeg syns nå pengen forsvinner alikevel jeg.

Vi er to voksne , ingen barn!!!!

høh, tror jeg må hjem å skrive ned hva jeg handler for, jeg er shoppe gal, :oops: kanskje ikke så rart pengene forsvinner alikevel :wink:

Skrevet

1500,-

Er student og har det litt småkjipt økonomisk nå.. Sambos penger er hans penger, men er student han også, så det er ikke så mye til overs nei..

Skrevet

Så rike dere er! Har dere ikke lån dere må nedbetale også? Jeg sliter nok som det er - og har ikke råd til å kjøpe leilighet....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...