Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg må skrive 2 og et lite ett tall og prosentsymbolet: hvordan får jeg til det i Excel?

Takker for eventuell hjelp..:-)

Skrevet
Jeg må skrive 2 og et lite ett tall og prosentsymbolet: hvordan får jeg til det i Excel?

Takker for eventuell hjelp..:-)

Du kan gjøre det på følgende måte.

Merk cellen du vil skrive i og velg Formater Celler (kan nåes ved å høyreklikke på cellen eller fra menyen).

Under fanen Tall så velger du at cellen skal være av type tekst.

Så skriver du inn teksten din for eksempel 21%.

Deretter merker du kun ettallet i teksten din og velger Formater celler.

I fanen Skrift klikker du på Hevet skrift under gruppen Effekter. Nå vil ettallet heves og bli mindre.

Tilsvarende kan du gjøre om tallet skal senkes ala H20. Da velges senket skrift istedet for hevet skrift.

Grunnen for at du må velge at cellen skal være av type tekst er at om du skriver 21% så vil cellen default settes til type prosent. Da vil den omformatere settingen din med hevet skrift til vanlig skrift igjen da den tolken 21 som ETT tall.

Gjest Fungus
Skrevet

Det du er ute etter er "opphøyd i" funksjonen vil jeg tro. For å få den matematiske beregningen kan du se på eksempelet under som er hentet fra hjelpefunksjonen i excel 2007.

La oss si at du vil beregne et svært lavt toleransenivå for en maskindel eller den enorme avstanden mellom to galakser. Hvis du vil opphøye et tall i en potens, kan du bruke operatoren "^" eller funksjonen OPPHØYD.I.

Formel Beskrivelse (resultat)

=OPPHØYD.I(5;2) Beregner fem opphøyd i 2 (25)

=5^3 Beregner fem opphøyd i 3 (125

Om det bare er utseendet til "tall opphøyd i tall" du vil ha så vil innlegget om å formatere cellen om til skrift hjelpe deg, men om du skal behandle cellen (tallene) videre så kan det bli litt problematisk om det er en tekst formatert celle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...