Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2008 #1 Skrevet 17. juni 2008 Husker det var noen andre tråder her inne om barnehageansatte som kanskje ikke gjorde jobben sin slik de skulle... I dag mistet de en toåring mens de lekte gjemsel utendørs. Heldigvis gikk alt bra. Men det er vel ikke barnehagens fortjeneste... http://www.mb.no/lokalenyheter/article3612895.ece
Harlekin Skrevet 17. juni 2008 #2 Skrevet 17. juni 2008 Hm, har vi ikke egentlig hatt nok "skylde på fæle barnehagen"-tråder?
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2008 #3 Skrevet 17. juni 2008 Fint at det gikk bra da! Bodde på Hundhammer for maaaange år sia! Stortrivdes.
SummerJoy Skrevet 17. juni 2008 #5 Skrevet 17. juni 2008 Det skjer feil i alle institusjoner og bedrifter. Ingen er perfekt. Men å leke gjemsel med to åringer høres litt vel suspekt ut.
Nigo-san Skrevet 17. juni 2008 #6 Skrevet 17. juni 2008 Det skjer feil i alle institusjoner og bedrifter. Ingen er perfekt. Enig. Det eneste 110% sikre alternativet er å la ungene sitte på et polstret rom, uten adgang til sakser, kniver, elektrisitet, ting de kan klatre i og falle ned fra, eller på andre mulige/umulige måter skade seg på. Poenget er om handlingen er uforsvarlig eller ikke. Med den lille infoen vi har her, høres ikke dette uforsvarlig ut. Ulykker kan skje, det kan man ikke gardere seg mot hverken i barnehagen eller hjemme. Hm, har vi ikke egentlig hatt nok "skylde på fæle barnehagen"-tråder? Jo.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2008 #7 Skrevet 17. juni 2008 Gjemsel, utendørs med toåringer? En ting er å ikke overvåke de hele tiden, men gjemsel var da jaggu å ta godt nok i.
Gjest oh my Skrevet 17. juni 2008 #8 Skrevet 17. juni 2008 BARNET KOM TIL RETTE IGJEN!!! Herregud jeg blir helt matt av dere som må finne feil og kritisere hele tiden! Hva med alle de andre barnehagedagene i året da? hvor alt går bra? skal vi ikke få høre noe av dem...
Alice Ayres Skrevet 17. juni 2008 #9 Skrevet 17. juni 2008 Herregud. Makan til hysteri. Jeg husker da jeg var barn ... vi lekte gjemsel uten tilsyn, klatret i fjellskrenter, lekte på klatrestativ som sto på asfalt - altså hvis man datt gjorde det vondt - men vi overlevde alle mann. Beskjeden vi fikk når vi gikk ut for å leke var som regel "kom igjen før det blir mørkt".
Alice Ayres Skrevet 17. juni 2008 #11 Skrevet 17. juni 2008 ^ Når du var 2 år?! Da jeg var to år gikk jeg i barnehage. Der var det huskestativ og klatrestativ som var plassert rett over sement eller steiner. Jeg tror ikke det fantes et eneste lekestativ som var EU-godkjent eller barnesikret etter alle kunstens regler. Det var stort sett noen planker eller stokker som var spikret sammen. Og porten hadde de større barna for lengst lært seg å lukke opp. På tross av dette skjedde det ikke en eneste ulykke.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2008 #12 Skrevet 18. juni 2008 Hm, har vi ikke egentlig hatt nok "skylde på fæle barnehagen"-tråder? Jo. Hei! Synes dere ikke man skal få lov å ta opp aktuelle saker og problemstillinger der man setter i fokus det stedet som skal passe på det kjæreste vi har, nemlig barna våre? Mener dere at man ikke skal rette et kritisk søkelys mot hvordan disse skjøtter jobben sin? Skal man tie ihjel dødsfall, ulykker og uhell i barnehager? Og skal de som tar opp en slik debatt beskyldes for å lage "fæle barnehage"-tråder? Spørsmålene og kritikken som reises bør barnehageansatte ta på strak arm, det tjener ingen at det ikke stilles spørsmål ved kompetansen til ansatte i barnehager. Det er også for lettvindt å si at: Ikke alle er perfekte. I barnehager skal man ikke trå så feil at det ender med drukningsulykker, kvelninger, forglemmelser i skogen, mistet barna under gjemsel-lek og annet. Vi har ikke noe slingringsmonn når det gjelder våre barns sikkerhet. Ingen av dere hadde godtatt "Jamen, man kan da ikke passe dem hele tiden", dersom det var deres barn som druknet mens barnehagen var på tur, og ulykka skjedde fordi barnehagen ikke hadde gode nok rutiner på hvem som skulle passe på hvem. Når det er sagt: Spørsmålet skal kanskje være om barnehagene i seg selv har gode nok rutiner? Og hva gjør barnehagene for at hver ansatt er kjent med disse og følger dem?
la Flaca Skrevet 18. juni 2008 #13 Skrevet 18. juni 2008 Herregud. Makan til hysteri. Jeg husker da jeg var barn ... vi lekte gjemsel uten tilsyn, klatret i fjellskrenter, lekte på klatrestativ som sto på asfalt - altså hvis man datt gjorde det vondt - men vi overlevde alle mann. Beskjeden vi fikk når vi gikk ut for å leke var som regel "kom igjen før det blir mørkt". To år gammel ja, sikkert. Jeg har ei på tre og en på to, det er et hav av forskjell! En toåring kan ikke ta ansvar for seg selv i det hele tatt og skjønner ikke bæret av at ting kan være farlig.
Tusenfryd Skrevet 18. juni 2008 #14 Skrevet 18. juni 2008 Mitt barn på tooget halvt kan ikke svare når det er spørsmål om navnet en gang. Langt mindre gjøre rede for seg om hvor h*n hører til dersom barnehagen på tur skulle bli borte. Gjemsel utendørs synes jeg ikke er egnet lek med så små. jeg har forøvrig tatt opp alle disse barnehagetrådene og situajsonene - med den lille infoen som det faktisk er - og føler meg helt trygg hos oss i hvert fall. men garantier har man aldri - ting skjer vi ikke har kontroll på. Og mitt barn er fullt av skrubbsår, så brynt seg får ungen i 2008 også.
Paradokset Skrevet 18. juni 2008 #15 Skrevet 18. juni 2008 Det er også for lettvindt å si at: Ikke alle er perfekte. I barnehager skal man ikke trå så feil at det ender med drukningsulykker, kvelninger, forglemmelser i skogen, mistet barna under gjemsel-lek og annet. Vi har ikke noe slingringsmonn når det gjelder våre barns sikkerhet. Menneskelig feil vil skje. Det skjer med leger, jurister, piloter og i en rekke godt betalte yrker. Hva får deg til å tro at det ikke skal skje i en underbetalt yrkesgruppe som barnehageansatte?
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2008 #16 Skrevet 18. juni 2008 Hei! Synes dere ikke man skal få lov å ta opp aktuelle saker og problemstillinger der man setter i fokus det stedet som skal passe på det kjæreste vi har, nemlig barna våre? Mener dere at man ikke skal rette et kritisk søkelys mot hvordan disse skjøtter jobben sin? Skal man tie ihjel dødsfall, ulykker og uhell i barnehager? Og skal de som tar opp en slik debatt beskyldes for å lage "fæle barnehage"-tråder? Spørsmålene og kritikken som reises bør barnehageansatte ta på strak arm, det tjener ingen at det ikke stilles spørsmål ved kompetansen til ansatte i barnehager. Det er også for lettvindt å si at: Ikke alle er perfekte. I barnehager skal man ikke trå så feil at det ender med drukningsulykker, kvelninger, forglemmelser i skogen, mistet barna under gjemsel-lek og annet. Vi har ikke noe slingringsmonn når det gjelder våre barns sikkerhet. Ingen av dere hadde godtatt "Jamen, man kan da ikke passe dem hele tiden", dersom det var deres barn som druknet mens barnehagen var på tur, og ulykka skjedde fordi barnehagen ikke hadde gode nok rutiner på hvem som skulle passe på hvem. Når det er sagt: Spørsmålet skal kanskje være om barnehagene i seg selv har gode nok rutiner? Og hva gjør barnehagene for at hver ansatt er kjent med disse og følger dem? Hvis du vil henge ut en gruppe som er til fare for barnas sikkerhet, er det foreldrene du bør være ute etter, ikke barnehageansatte. Tenk om jeg som helsepersonell skulle ringe avisen med anonymiserte oppslag hver gang jeg får inn et barn som er skadet fordi foreldrene ikke var oppmerksomme, eller direkte skadet barnet i uvøren håndtering. Og alle som traff et barn som hadde kommet bort fra mor og far på gaten skulle skrike opp om forsvarsløst barn overlatt til gatejungelen. Og forventet at alle foreldre som gruppe skulle ta kritikken på strak arm...
Leanne Skrevet 18. juni 2008 #17 Skrevet 18. juni 2008 Mitt barn på tooget halvt kan ikke svare når det er spørsmål om navnet en gang. Langt mindre gjøre rede for seg om hvor h*n hører til dersom barnehagen på tur skulle bli borte. Gjemsel utendørs synes jeg ikke er egnet lek med så små. Nå står det jo ingenting om hvor gammel denne toåringen var da, er jo godt mulig han var 2, men fyller 3 neste uke.. og at han er veldig flink både i språk og forståelse av leik. Det krever jo faktisk en del av et barn å kunne delta på gjemsel, det må forstå at poenget er å gjemme seg osv... en som akkurat har fylt to ville sannsynligvis ikke klart å leike gjemsel engang... Synes barnehagen reagerte bra ved å raskt tilkalle politiet for å bistå dem i letingen.. er ikke lett å finne en toåring, spesielt ikke når han har sovnet... Dette er forøvrig noe som kun skjedde hvor som helst.. Da jeg var 2,5 var jeg ute i hagen og leika i sandkassa. Mamma snudde seg bort i noen minutter og så var jeg borte... hele nabolaget leita lenge.. tilslutt fant en nabo meg, liggende i senga hans.. Jeg sov..
Harlekin Skrevet 18. juni 2008 #18 Skrevet 18. juni 2008 (endret) Hei! Synes dere ikke man skal få lov å ta opp aktuelle saker og problemstillinger der man setter i fokus det stedet som skal passe på det kjæreste vi har, nemlig barna våre? Mener dere at man ikke skal rette et kritisk søkelys mot hvordan disse skjøtter jobben sin? Skal man tie ihjel dødsfall, ulykker og uhell i barnehager? Og skal de som tar opp en slik debatt beskyldes for å lage "fæle barnehage"-tråder? Spørsmålene og kritikken som reises bør barnehageansatte ta på strak arm, det tjener ingen at det ikke stilles spørsmål ved kompetansen til ansatte i barnehager. Det er også for lettvindt å si at: Ikke alle er perfekte. I barnehager skal man ikke trå så feil at det ender med drukningsulykker, kvelninger, forglemmelser i skogen, mistet barna under gjemsel-lek og annet. Vi har ikke noe slingringsmonn når det gjelder våre barns sikkerhet. Ingen av dere hadde godtatt "Jamen, man kan da ikke passe dem hele tiden", dersom det var deres barn som druknet mens barnehagen var på tur, og ulykka skjedde fordi barnehagen ikke hadde gode nok rutiner på hvem som skulle passe på hvem. Når det er sagt: Spørsmålet skal kanskje være om barnehagene i seg selv har gode nok rutiner? Og hva gjør barnehagene for at hver ansatt er kjent med disse og følger dem? Poenget her er at det kommer inn en lignende tråd nesten hver uke, det utgangspunktet er at det har skjedd et uhell eller lignende i barnehagen, men at det har endt bra (men det kommer helt i skyggen). Hver gang utvikler tråden seg til nærmest en masseuthengning av barnahagearbeidere som gruppe. Jeg synes dette er veldig lite konstruktivt. Hva med å lage en ny tråd hver gang alt går som det skal i barnehagen? Da hadde vi hatt mange hver dag. Poenget er at dette aldri når media, det er sjelden at det faktisk lages en sak ut av noe positivt som har skjedd. Jeg synes dette gir et veldig skjevt bilde av hvordan virkeligheten faktisk er. Svært få av oss vet detaljene om hva som er skjedd, men det forgår dømming på høyt nivå likevel. Det synes jeg vi kan spare oss. Jeg synes det er ok å starte en tråd der man på generelt grunnlag diskuterer rutiner osv. i barnehager, selvsagt. Endret 18. juni 2008 av Harlekin
Gjest Ruth Skrevet 18. juni 2008 #19 Skrevet 18. juni 2008 Menneskelig feil vil skje. Det skjer med leger, jurister, piloter og i en rekke godt betalte yrker. Hva får deg til å tro at det ikke skal skje i en underbetalt yrkesgruppe som barnehageansatte? Jeg tror gode rutiner hindrer at ulykker skjer. Når rutinene ikke er gode nok, får vi drukninger og andre ulykker som aldri skulle ha skjedd. Rutiner, rutiner, rutiner. OG: At de ansatte følger dem!
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2008 #20 Skrevet 18. juni 2008 Hvis du vil henge ut en gruppe som er til fare for barnas sikkerhet, er det foreldrene du bør være ute etter, ikke barnehageansatte. Tenk om jeg som helsepersonell skulle ringe avisen med anonymiserte oppslag hver gang jeg får inn et barn som er skadet fordi foreldrene ikke var oppmerksomme, eller direkte skadet barnet i uvøren håndtering. Og alle som traff et barn som hadde kommet bort fra mor og far på gaten skulle skrike opp om forsvarsløst barn overlatt til gatejungelen. Og forventet at alle foreldre som gruppe skulle ta kritikken på strak arm... For et latterlig innlegg... Finnes det en smiley for å illustrere hvor dumt dette innlegget er, tro? Vel, vi får ta denne imens:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå