Gjest Gjest_fiffi_* Skrevet 17. juni 2008 #1 Skrevet 17. juni 2008 Noen som har erfaring med fjerning av operatørlås på mobiltelefoner? Har sett på nettet at det er flere muligheter for å få gjort dette, men er ikke helt sikker på om disse er helt sikre.
Betty Brus Skrevet 17. juni 2008 #2 Skrevet 17. juni 2008 Jeg har gjort det på netcom sine sider i hvert fall.
Gjest En annen mann Skrevet 17. juni 2008 #3 Skrevet 17. juni 2008 Noen som har erfaring med fjerning av operatørlås på mobiltelefoner? Har sett på nettet at det er flere muligheter for å få gjort dette, men er ikke helt sikker på om disse er helt sikre. Kommer normalt litt an på om man er ferdig med biningstiden på abonnementet, som for mange leverandører er et års tid. Da vil man som regel ha muligheten til å gå inn på telefonoperatørs sider og taste inn et serienr som normalt står på batteriet. Hvilket nr. man skal bruke finner man gjerne mer informasjon om hos leverandør. Evt. kan man jo også ringe for å få mer hjelp. Litt verre har det dog blitt med "hacking" av operatørlåser. Der det på tidlige Nokia modeller kun dreide seg om å generere en "unlock kode" vha. et program som man lastet ned gratis eller benyttet på en nettside som man videre tastet inn på telefonen, har det blitt en del verre, og man må stadig oftere ha en spesiell kabel og programvare, som i tillegg kan være forskjellig fra produsent til produsent, og mulig fra modell til modell. Litt usikker på lovligheten av å "hacke" operatørlåsen, men jeg tror det fortsatt er lovlig. (Formelt var det hvertfall tidligere kun forpliktelse i forhold til bindingstid på abonnement. Operatørlås var noe leverandørene implementerte for å hindre at subsidierte telefoner skulle benyttes på et annet abonnement enn det kunden hadde tegnet binding på.) Uansett ville jeg ikke tatt høyde for hjelp fra leverandør hvis man ikke er ferdig med bindingstida si I tillegg ser jeg du nevner sikkerhet. Det er fornuftig å ta dette i betraktning. Noen av teknikkene som benyttes dreier seg ofte om "omskrivning" av programvaren som ligger på mobiltelefonen, noe som innebærer at det alltid er en mulighet for å spred død og ødeleggelse på mobiltelefonen. Så hvis man ikke vet hva man driver med, ville jeg nok ikke anbefalt det. Det er mulig det fortsatt eksisterer noen små firmaer som gjør det for deg for en viss sum. Men det er lurt å tenke på garanti, ofte vil man miste den hvis man gjør slike inngrepen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå