Malama Skrevet 17. juni 2008 #1 Skrevet 17. juni 2008 Ja, stellebord er noe av det siste "store" vi mangler, vi har ikke bestemt oss for hva vi skal ha. Så det er en del ting jeg lurer på. Vi trenger et stellebord. Og vi trenger en kommode til alle babyklærene. Så det virker logisk å gå for en stellekommode. Men en stellekommode med badekar i, eller en kommode uten badekar, og en badebalje utenom? (Vi skal uansett ha stellebordet på badet) I dag var det en som sa at...joda, stellekommode med badekar er fine greier, om man liker å leke med vann i møbler som oppbevarer klær, søl og lekkasjer og våte klær... Er dette et kjent problem? Og så var vi og tittet litt i dag, og spørsmålet kom opp: vil vi stelle barnet sidelengs, eller mot oss? Det hadde jeg virkelig ikke tenkt på, hva er fordelene og ulempene? Av plasshensyn må vi nok ha hjul på, men det kan man vel alltids putte på...
Trampe Skrevet 17. juni 2008 #2 Skrevet 17. juni 2008 Jeg ville ikke hatt kommode med balje. Det er begrenset hvor lenge du kommer til å bruke den baljen uansett, og jeg vil helst ha det tørt der jeg steller. Vi har badebalje utenom, og stellematte på vaskemaskinen. Kommode hadde vi fra før, så vi valgte å gjøre det på denne måten.
Malama Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 17. juni 2008 Vi har tørketrommel oppå vaskemaskina, så det blir litt langt opp... Også har vi ikke en egnet kommode. Jeg har en kommode, men den har et par meget dype skuffer, ikke egnet til babytøy, da det ville bli fryyyktelig mange lag nedgjennom, og fort bare rot. Så derfor trenger vi en egnet kommode, og vi trenger en stelleplass, så det virker logisk å kombinere dem. Men dette med å ha vann oppi kommoden er ikke egentlig noe jeg er så sikker på om jeg ser poenget med nei, for som du sier, det er begrenset hvor lenge de kan bruke den baljen likevel. Men med minibaby ville jeg sikkert satt badebaljen oppå stellebordet (om det ikke blir for høyt oppe) heller enn å sette meg ned på gulvet for å vaske lillegutt, tror jeg. Når han blir større og sitter og plasker, så blir det jo straks en annen sak, da blir det nok balje på gulvet inni dusjen tenker jeg...
Amalie_85 Skrevet 17. juni 2008 #4 Skrevet 17. juni 2008 Vi har bestilt kommode.....for badebalje har vi da utenom. Ville nok heller ikke hatt balje på noe jeg skal ha klær i. Så vi skal legge stellematta på kommoden, for da kan vi bruke kommoden etter at vi er ferdig med stell på den og Vi skal og sette hjul på den så vi kan flytte lett på den.
Trampe Skrevet 17. juni 2008 #5 Skrevet 17. juni 2008 Jeg liker ikke å stelle sidelengs. Jeg står ved fotenden av stellematta. Det hadde ikke jeg heller tenkt på, og det innebærer at vi står klemt litt mellom toalettet og vaskemaskinen når vi steller, men det får heller være.
Trampe Skrevet 17. juni 2008 #6 Skrevet 17. juni 2008 Da min var mini badet han i vasken på badet. Det var kos det Men han har ikke tid til å være baby, og vil helst bli veldig stor veldig fort. 3 mnd og snart 8 kg... Så han har allerede vokst ut av den første badebaljen sin. En kommode med balje ville dermed vært fullstendig bortkasta her i gården, og jeg er veldig glad for at vi ikke valgte det!
Ella* Skrevet 17. juni 2008 #7 Skrevet 17. juni 2008 (endret) Vi funderte på det samme. Endte opp med Hemnes kommode fra Ikea, for vi trenger lagringsplass til babyting (på badet), med stor stellematte oppå, og badebalje med stativ i tillegg. Stativet kan vi slå sammen, og baljen legger vi til side når den ikke er i bruk. Har ikke verdens største bad... Fikk høre at stellekommode med badekar var upraktisk på grunn av vannsøl, og at badekaret fort blir for lite. Endret 17. juni 2008 av Ella*
Malama Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 17. juni 2008 (endret) Etter å ha tenkt litt høyt fastslo vi at vi ikke kan tenke oss at det er praktisk å stelle sidelengs, men at man stiller seg jo bare i fotenden likevel da, og har heller skuffene da "rundt hjørnet", men det er jo likegreit. Vil innebære at vi antakelig står litt trangt, men gjennomførbart tenker jeg. Jeg heller mer og mer mot kommode med stellematte på, og separat badebalje ja. Om den skal ha et stativ er jeg usikker på, hvor lenge bruker man det stativet, før man uansett setter den på gulvet? (Liksom, kjøpe badebalje med stativ til flere hundre kroner på babybutikken, eller badebalje uten stativ til 80 kroner på ikea, dersom man uansett setter baljen i stativet på gulvet etter 3-4 måneder? Ikke at den badebaljen velter budsjettet på noe vis altså, mer bare om det kommer til å bli "enda en ting vi må gjøre av"... Også en liten ting da, "vanlige kommoder" f.eks fra ikea (vi har nå forsåvidt vudert leksvik-kommoden også vi da, med stelletopp) selv om man ikke har badekar i dem, så er det jo en del fuktighet på et bad, tåler de det? Eller er sånne stellekommoder som er ment for å være på badet laget på en måte som er mer velegnet for å ha på fuktige rom? Endret 17. juni 2008 av Malama
Grooo Skrevet 18. juni 2008 #9 Skrevet 18. juni 2008 Balje MED propp i bunnen! Og uten stativ. De første mnd er det mye enklere å bade i vasken uansett. Har dere badekar? I så fall er det ganske greit å gå over til det etter hvert, men en balje til å ha oppi badekaret er kjekt i tiden rundt et halvt år når barnet er for stort til vasken. (Kommer an på hvor stor vask dere har da, men de skal jo liksom ikke svømme rundt uansett så vår lille vask varte leeeenge den!)
Grooo Skrevet 18. juni 2008 #10 Skrevet 18. juni 2008 Og selv om M nå er to år og lang steller vi fortsatt med beina hennes mot oss ja. Kjøpte kjøkkenunderskap fra IKEA vi, og har stellematte oppå.
Malama Skrevet 18. juni 2008 Forfatter #11 Skrevet 18. juni 2008 Vi har badekar ja. Hjørnebadekar. Og stooor dusj. Bygget opp med glassbyggestein og glassdør, omtrent dobbelt størrelse av et vanlig duskabinett, kan jeg tenke meg. Badet vårt er stort, men innredet åpenbart for voksne mennesker som var ferdig med småbarn (Ja, de forrige eierene som altså laga til dette badet for få år siden har tenåringsbarn) så der er ingen åpenbar plass til et stellebord, men jeg tror vi har funnet en plass til det, så da er det bare å finne et vi vil trives med da. Jeg synes nok absolutt det er logisk å stelle med beina til babyen mot magen til den som steller, ellers blir det jo klønete å få på alt fra bleie til body da, synes jeg. Tror vi altså utfra dette heller mot: En kommode med plass til stellematte oppå, og 3-4 lave skuffer, ikke sånne som er 20-25 cm dype, det blikr bare rot oppi dem, men den trenger ikke badekar i seg. En badebalje (med propp?) (om den står i badekaret eller i dusjen er det jo bare å velte den da, så da er vel ikke propp det viktigste?) Og antakelig helst hjul på kommoden, men det er muuuulig vi klarer oss uten, det må vi nesten se når den settes inn. Vi får se hva vi finner da
Lassie Skrevet 18. juni 2008 #12 Skrevet 18. juni 2008 Vi har et lite, ikke egentlig barnevennlig bad. Så her har vi ikke sjans om å få inn verken stellebord eller stellekommode. Men vi har en sånn lang benk overfor vaskemaskinen, og der kommer vi til å legge en stellematte bare. Benken er akkurat ikke dyp nok til å legge stellematta "riktig vei" (sånn at man kan stelle fra barnets fotende), mangler 10cm, men når lille mirakel er bitteliten kan vi ha stellematta den veien når vi steller likevel. Etterhvert som den lille blir større så må vi nok stelle sidelengs, men det er bare en vanesak. Men helt klart mest praktisk å stelle fra barnets fotende, ja, om man har muligheten til det. (Sånn sett kjekt med løs stellematte, for da kan vi snu og vende på retningen på stellematta som det passer oss best) Vi har kjøpt badebalje uten stativ. Jeg liker ikke sånne stativ uansett. Vi kommer til å ha balja på benken der stellematta skal ligge i starten, og etterhvert som den lille blir større og plasker mer vil vi ha balja inni dusjkabinettet. Vi har kjøpt en badebalje med propp, - rett og slett fordi det ikke er bare og bare å velte balja for å tømme den etter badingen når den er full i vann. Ser for meg mye søl - men vi har ikke så stort dusjkabinett da. Hvis du dropper proppen i balja, koster jo en badebalje under 100-lappen på Ikea.
LilleKylling Skrevet 18. juni 2008 #13 Skrevet 18. juni 2008 Vi har en stellekommode fra Troll kjøpt på barnas hus til 1400 kroner. Den er såpass dyp at lillemann får plass enda, 16 mnd gammel. Han sparker meg litt i magen nå da, men det sier nok mer om min mage enn om stellekommoden. Den har hjul, en stoor skuff øverst og to hyller under. Vi har klærne et annet sted da, så den er kanskje ikke heeelt ideel til klesoppbevaring. Måtte i så fall hatt noen kurver med klær i under.
Lilith Skrevet 18. juni 2008 #14 Skrevet 18. juni 2008 Vi funderte på det samme. Endte opp med Hemnes kommode fra Ikea, for vi trenger lagringsplass til babyting (på badet), med stor stellematte oppå, og badebalje med stativ i tillegg. Stativet kan vi slå sammen, og baljen legger vi til side når den ikke er i bruk. Har ikke verdens største bad... Fikk høre at stellekommode med badekar var upraktisk på grunn av vannsøl, og at badekaret fort blir for lite. Vi har valgt nøyaktig samme løsning! :-D
Ella* Skrevet 18. juni 2008 #15 Skrevet 18. juni 2008 Vi har valgt nøyaktig samme løsning! :-D Vi passet på å få butikken til å bestille opp slangen som hører til badebaljen, så vi slipper å vende på selve baljen for å tømme den. (De visste ikke at det fantes, så det måtte jeg fortelle dem...). Bare et lite tips
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2008 #16 Skrevet 18. juni 2008 Vi har stellekommode. Badekaret er ikke så stort, holdt til de var ca 7 mnd. Da gikk vi over til badebalje i dusjen siden han kunne sitte selv. Jeg foretrekker å stelle sidelengs, men dette er smak og behag. Gutten vår er 15 mnd og stelle han med bena mot meg er ikke noe særlig da han sparker (ofte av glede, men vondt er det fordet).
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2008 #17 Skrevet 18. juni 2008 Vi hadde stellekommode til våre to første. Med badekar (som ble brukt i kanskje 3 mnd?). Aldri noe vannsøl. Men så badet ikke ungene mer enn maks 2 ganger i uka. Hvis dere går for stellekommode vil jeg anbefale en stellekommode i plast. Jada, kanskje ikke verdens lekreste å se på (noen er faktisk helt ok, sånn som den vi hadde, ikke av de helt billigste modellene), men utrolig praktisk. En må også tenke på at ofte skal stellebordet stå på badet, og her er det mye fuktighet. En stellekommode med laminat kan fort bli "boblete" og stygg da det kommer fuktighet mellom laminatet og "treverket" (noe sponlignende fyll). Med tredjemann hadde vi en stellematte på vaskemaskina. Var han veldig urolig la vi han der og satte på sentrifuga.... men det var en digresjon.
Grooo Skrevet 18. juni 2008 #18 Skrevet 18. juni 2008 Jo, propp må du ha! Barn nekter å gå ut av baljen før den er tom for vann...
Prada Skrevet 18. juni 2008 #19 Skrevet 18. juni 2008 Dersom dere får en badeglad baby, så blir ALT på badet vått. Vi har en liten badegutt, og selvom vi har stort bad så når vannspruten hele badet når han plasker rundt i badekaret. Men stellebordet vi har er av tre, og det går bra allikevel, er jo lakkert. Vi hadde badebalja stående på en krakk oppi badekaret i begynnelsen. Sparte ryggen litt, og vi kunne bare trekke ut proppen når han var ferdig.
Malama Skrevet 18. juni 2008 Forfatter #20 Skrevet 18. juni 2008 Usj, jeg finner ingen kommode jeg er fornøyd med, utenom disse med badekar oppi. Jeg vil ha en med heller mange skuffer, ikke dype skuffer. Altså, helst i alle fall 4 skuffer på en slik kommode som er en liten meter i høyde. Men de på ikea, de har 3, og skryter ofte av "dype skuffer med mye lagringsplass". Men når jeg skal lagre babytøy oppi skuffene, så synes jeg 25-30 cm dype skuffer er altfor dype, da blir det bare rot er jeg redd for. Er det bare noe jeg innbiller meg? Blir det ikke rot med sånne dype skuffer og små babyklær? Jeg fikk stort sett bare rot og kaos i de dype skuffene på kommoden min da jeg hadde MITT tøy i den jeg, for det er så langt å bla nedover til det man skal ha, om man ikke vil bruke det øverste hver dag... Jeg ser jo fine stellekommoder med 4-5 skuffer på babybutikkenes hjemmesider, men disse er altså med badekar (som vi selvsagt kan ta bort, men er jo dumt å betale for noe vi ikke vil bruke....) og koster fra 2 til 4 ganger så mye som de "normale" kommodene. Føes dumt å betale for noe vi ikke skal bruke, for ting koster alltid mer straks man kan sette en merkelapp på det, f.eks at det er en STELLEkommode til en baby, ikke bare kommode... men, de andre kommodene oppfyller jo ikke ønsket mitt om en kommode med lave skuffer, og heller flere av dem. Er det et dumt ønske som ikke har noe for seg??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå