femepena Skrevet 17. juni 2008 #1 Skrevet 17. juni 2008 For en tid siden leste jeg en tråd her inne om de som har lykkes i vektreduksjon og de erfaringene dette ga dere. Finner ikke tråden, men lurer nå på om dere som har greid å gå ned de kiloene dere ønsket vil dele disse erfaringene. Hva fikk dere til å sette igang? Hvordan begynte dere? Hvordan var det underveis? Hva måtte til for å lykkes? Jeg har lenge sagt ti meg selv at nå må jeg ta meg sammen og gå ned noen kilo. Dette går bra helt til jeg har spist middag og begynner å rane kjøleskapet fram til jeg legger meg. Er nå ganske lei av meg selv og vil gjerne vite hva andre i samme situasjon gjorde for å snu uvanene. Tror man kommer langt med tankens kraft, men den kan også ødelegge mye. Typisk for meg er "bare EN til..." En LITEN is kan da ikke skade. Skal bare spise opp dette og så begynner jeg for alvor... Blir så lei av meg selv!
Gjest Gjest_Nefer_* Skrevet 17. juni 2008 #2 Skrevet 17. juni 2008 Tja, gikk ned nesten 20 kg for en del år tilbake. Husker i grunn ikke så mye av det nå Men jeg husker at det som gjorde utslaget var bilder som ble tatt av meg en jul, og som jeg så i ettertid. Da fikk jeg hakeslepp. Jeg hadde lenge innbilt meg selv at jeg ikke så så ille ut, selv om jeg innerst inne visste bedre. Så da var det frem med vekta og medlemskortet på treningssenteret. De vanene den slankingen gav meg, sitter ennå. Fra å være en som bare satt i sofaen, er jeg nå en aktiv å sprek jente som etter 4 år ennå har beholdt livsstilsomleggingen (og vekten), og det er jeg jo stolt av
Ethereal Skrevet 17. juni 2008 #3 Skrevet 17. juni 2008 Hei! Hvis jeg opplever at kjøleskapet roper på meg, prøver jeg å finne andre ting å gjøre. Å lese en god bok hjelper ikke særlig for meg. Må rett og slett ut av huset! Gå en lang tur, stikke på kino eller lignende. Evetuelt går det an å drikke en kopp te med litt honning hvis søtsuget blir for stort. Å legge nye vaner er et helvete i begynnelsen, men man må bare komme seg over den værste kneika.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2008 #4 Skrevet 18. juni 2008 For meg har det alltid vært sånn at jeg har lagt på meg i perioder da livet mitt har stått i stampe og jeg har hatt mange kjedelige kvelder alene hjemme. Er jeg aktiv og deltakende, så har jeg ikke tid til verken å sitte stille eller å stappe innpå. Svaret for meg er altså hobbyer og fritidsprosjekter (oppussing hjemme er suverent.. ikke mye stillesitting der )
Kahlan Skrevet 18. juni 2008 #5 Skrevet 18. juni 2008 Godt initiativ TS, jeg trenger også noen tips på motivasjon...
Frk Johansen Skrevet 18. juni 2008 #6 Skrevet 18. juni 2008 Jeg har gått ned 20 kilo og vært stabil i mange år. Jeg skrev ned hva jeg spiste hver dag, og veide maten. Det tok meg ca 2 uker å komme i gang med det og få oversikten over hva jeg spiste, jeg regnet også ut antall kcal. Når jeg da så hvor mye kcal det var i majones var det en enkel sak å fjerne den fra brødskiva med kokt skinke. Jeg fjernet også vanlig gulost, salami og annet fra pålegget mitt og byttet det ut med makrell i tomat, mager leverpostei, kokt skinke etc. Is ble byttet ut med youghurtis og selv denne ble veid og da får man dårlig samvittighet om man spiser for mye av det. Bli litt mer aktiv så får du ikke det samme søtsuget, skriv opp i kalenderen din, evt legg det inn som avtale på mobilen så du får en reminder. "Gå tur 1 time" Start med det 3 ganger pr uke og fortsett så er jeg sikker på at du er i gang. Husk, slanking er ikke noe start og stopp, du må endre hele livsstilen din, og den stopper ikke, den skal bare endre spor til et bedre enn det du har i dag. Lykke til!
rsa Skrevet 18. juni 2008 #7 Skrevet 18. juni 2008 Startet et "nytt og bedre" liv i januar, og har nå gått ned 10 kg. Skal ned litt til, men er i grunnen fornøyd nå også Motivasjonen var den gode gamle: skal gifte meg, og ville ned til idealvekta. Starten gikk greit, det var etter et par uker at godtebehovet meldte seg. Får jeg lyst på en sjokolade, så spiser jeg det uansett om det er lørdag eller ikke. Men alt med måte Jeg skriver opp alt jeg spiser slik at jeg får beregnet både kalorier og næringssammensetning ( fett, karbohydrater og proteiner). Hvis ikke mister jeg lett oversikten. Trener også 3 ganger i uka. Både kondisjon og styrke. Føler meg uopplagt hvis jeg ikke får trent, så man kan vel si at jeg har klart å legge om livsstilen. Nå må jeg bare lære meg å spise riktig uten å bruke verktøy som kaloriregneren. Orker jo ikke loggføre alt jeg spiser resten av livet
Gjest Purple Haze Skrevet 18. juni 2008 #8 Skrevet 18. juni 2008 Jeg har gått ned 30 kilo, så jeg har vel "klart det", men den virkelige jobben er å holde vekta. For en som meg, som har veldig lett for å legge på seg, er det en total omlegging av kosthold, mosjon og tankemønstre som gjelder. Det som fikk meg i gang, var rett og slett at jeg ville ikke være feit lenger. Hadde prøvd alt som fantes på markedet av kurer, og da jeg endelig fant den som funket på meg, gikk resten av seg selv. Å være motivert er kjempeviktig. Å sette seg skikkelig inn i mat og kosthold er også avgjørende. Å bryte gamle vaner og inngrodde tankemønstre er kanskje det aller viktigste. Hos meg satt roten til alt ondt mellom øra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå