Gjest etter Skrevet 17. juni 2008 #1 Skrevet 17. juni 2008 I fjor tjente jeg bare 65000, betalte litt over 6000 i skatt... Sto i selvangivelsen at jeg kom til å få igjen 1500 ca, men så gjorde jeg endringer, sto blant annet i skatteklasse 1, men er i 2, så endret den, og la til opplysninger om utgifter til bhg på ca 22000... Så nå trodde jeg at jeg skulle få igjen alt jeg hadde betalt i skatt, men fikk skatteoppgjøret i dag og der står den samme summen som i selvangivelsen, kan det være riktig når jeg har gjort så mange endringer, skulle tro det med at jeg endret skatteklasse til enslig forsørger ville utgjøre mye mer... Jeg har samboer, men skattekontoret sa jo at jeg kom til å ligge i skatteklasse 2 helt til jeg gifter meg eller får barn med samboer.. Noen som kan forklare meg dette?
caroprins Skrevet 17. juni 2008 #2 Skrevet 17. juni 2008 Jeg mener det er slik at om du har vært samboer i ett år så vil du være i skatteklasse 1 selv om du tidligere har vært i skatteklasse 2. angående barnehageutgifter så vet jeg ikke dette. Vet bare at det er noe som heter foreldrefradrag som likningskontoret legger inn automatisk utifra antall barn. Men du kan jo også ta en tlf. eller ta med selvangivelsen til ditt likningskontor og be de se på det.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2008 #3 Skrevet 17. juni 2008 Jeg mener det er slik at om du har vært samboer i ett år så vil du være i skatteklasse 1 selv om du tidligere har vært i skatteklasse 2. Du mener, men det stemmer faktisk ikke. Så lenge du er samboer, har særkullsbarn og hovedomsorgen så skal du skatte i klasse 2. Sjekk ligningen nøye og klag dersom du ikke er i rett skatteklasse eller har fått fradrag for barnehage innenfor de gjeldende satser.
Lotten Skrevet 17. juni 2008 #4 Skrevet 17. juni 2008 Hvis du sjekker skatteoppgjøret ditt vil jeg anta at den skatten du faktisk skal betale er trygdeavgiften og at det ikke er beregnet noen skatt på inntekten din etter fradrag (det som kalles alminnelig inntekt). Trygdeavgift beregnes at bruttolønn og er 7,8 % av lønnen. Kan stemme godt med at du har en skatt på ca 5 000. Fradrag som du fører opp på selvangivelsen påvirker beregningen av hvor mye trygdeavgift du skal betale.
Gjest etter Skrevet 17. juni 2008 #5 Skrevet 17. juni 2008 Hvis du sjekker skatteoppgjøret ditt vil jeg anta at den skatten du faktisk skal betale er trygdeavgiften og at det ikke er beregnet noen skatt på inntekten din etter fradrag (det som kalles alminnelig inntekt). Trygdeavgift beregnes at bruttolønn og er 7,8 % av lønnen. Kan stemme godt med at du har en skatt på ca 5 000. Fradrag som du fører opp på selvangivelsen påvirker beregningen av hvor mye trygdeavgift du skal betale. Ser ut som det du sier stemmer. Må jeg betale denne trygdeavgiften uansett, selv om jeg har meget lav inntekt? På skatteoppgjøret mitt står det at jeg har en formue på over 100000, noe jeg ikke har, kan det være samboer sin formue, selv om vi bare har bodd sammen i snart tre år, jeg har barn fra før, vi er ikke gift og har ingen barn sammen.
Sol79 Skrevet 17. juni 2008 #6 Skrevet 17. juni 2008 Om du ser på selvangivelsen din så finner du ut hva som er grunnlaget for formuen på 100 000.
Yummy_Mummy Skrevet 18. juni 2008 #7 Skrevet 18. juni 2008 Må jeg betale denne trygdeavgiften uansett, selv om jeg har meget lav inntekt? Jepp, jeg måtte i alle fall det da jeg var student og hadde flere fradrag enn jeg kunne få uttelling for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå