Gå til innhold

Merkelige aldersgrenser!

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Det med aldersgrenser i Norge er nokså merkverdig! Av Staten blir vi kalt kriminelt myndige når vi er 15 år, men er ikke fullt ut myndige før vi er 18 år, for først da kan vi kjøre bil og kjøpe tobakk og alkohol opp til 21,9 %. Men for å kjøpe litt sterkere saker så må vi altså vente 2 år til vi er 20!

Men alkoholaldersgrenser er faktisk ikke temaet mitt i dag, det er aldersgrenser i andre sammenhenger, spesielt de som er drevet av Staten!

Når man skal ut å fly nå til dags, praktiserer mange selskaper med "voksenbillett" fra og med fylte 12 år, selv om ungen egentli ikke har en godterikvote å fylle opp en gang før han eller hun har fyllt 18! Her har vi første eksempelet hvordan en bedrift skaper sin egen grense mellom barndom og voksenlivet, bare for å tjene ekstra penger, når de slett ikke er voksne i det hele tatt!

Men det jeg syns er verst, er at bl.a. NSB og Ruter AS (buss, trikk og t-bane i Oslo & Akershus) opererer med en grense som tilsier at man er voksen når man er 16 år! Er det bare meg, eller burde det være en lov mot dette? Norsk lov sier at man er myndig når man er fyllt 18 år! Hvordan kan da en statlig bedrift si at når man skal ta bussen eller toget, så er man plutselig voksen når man er 16? Er merkelig at i alle situasjoner hvor staten har nytte av det, da blir man voksen fort! Men hvis det er en situasjon hvor faktisk personene det gjelder drar nytte av det, da skal grensa presses så langt unna som mulig!

Noen andre som har tenkt over spesielt denne aldersgrensen med at man er voksen når man er 16 år, er latterlig og at det er rart at det er lovlig å gjøre dette i det hele tatt?

Hilsen forvirret statskasseoffer

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ofte irritert meg over disse aldersgrensene. Synes at det burde være 18 års grense på alt når man skal regnes som voksen. Det er da man blir myndig.

men slik vil det aldri bli så lenge staten kan tjene penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...