Gå til innhold

Er jeg for streng mot 4 åringen min?


Trebarnsmor

Anbefalte innlegg

Nå har jeg fått nok

Hun er en liten rotekopp.

Hun griser som gal når hun spiser. Ekstremt.

Hun er ekspert i å ødelegge og vimse rundt uten å se seg for.

Jeg har begynt å kreve at hun rydder opp etter seg.

Hun må henge jakken opp på barneknaggen på gangen.Hun må plukke opp pysjamasen og andre klær som hun bare har slengt.Hun må legge skoene fint på plass.

Hun må rydde opp alle lekene som hun har dratt med seg rundt i huset.

Jeg slenger en vaskefille til henne og hun blir nødt å vaske opp yoghurt-sølet på bordet.

Jeg gir meg ikke før det er GJORT!Jeg pirker ganske mye når det gjelder kles-slengingen.

Jeg blir sinna og hun gråter.

Hun blir fulgt inn på sitt rom hvis hun vræler og sparker av sinne.

Hun må putte bosset og de ødelagte tingene i søppelen.

Er jeg FOR streng?

For jeg har faktisk merket at hun har forbedret seg masse de siste ukene.Jeg orker nemmlig ikke mere av at huset flyter av dritt og leker.Jeg skal lære henne og ta opp etter seg uten at jeg må mase.

Vi har vært ALTFOR slapphente når det gjelder henne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Starya

Tror ikke du er for streng, jeg. Bra at hun lærer dette. Har en niese som er 6, og aldri fikk lære dette. Der ser det jævlig ut, ja... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dumt å starte nå, dersom du har vennet henne til at mamma rydder opp etter henne. En bør starte forsiktig når barna er store nok til å legge sine egne leker i lekekassen før det blir leggetid. Ikke innfør alt på en gang nå, men lær henne gradvis at når man roter må man rydde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild........du har helt rett i det du sier.

Jeg har jo selvsagt prøvd før men for å være ærlig så har jeg vært mere pirkete med storesøsteren.Men ikke det at jeg ikke har prøvd med 4 åringen også altså.....men jeg har bare gitt litt raskere opp kan du si.

Ikke bra,det vet jeg.

Men som sagt så synes jeg at hun kommer seg nå.

Ikke så mye skriking og tull når hun må rydde opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Min søster sine 2 eldste jenter:

10 årungen:

* rydder, bretter klærene, alle lekene i system, vasker, tørker støv, leker pent og pyntlig ("lady-aktig...")

8 åringen:

* rotekopp som ikke skjønner hvorfor hun må rydde: "det blir jo rotete igjen", klærene flyter, klatrer i trær og er generelt sett mer "guttete"...

De har fått samme oppvekstvilkår. :wink:

Tror bare at enkelte er mer rotet enn andre.

Men jeg synes ikke datteren din skal slippe unna med det.

Maya30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol:

Jeg måtte le litt da jeg leste innlegget ditt, det virket så kjent..

Jeg leste innlegget ditt for min datter (4,5 år) og spurte hva hun synes. Da sa hun "Det er helt greit at store jenter må rydde opp etter seg selv!".

Det er jeg helt enig i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er IKKE for streng!

Med ny baby på vei MÅ du sette strengere grenser, det letter alt så mye mer.

Hun har ikke vondt av å måtte rydde etter seg, men du må være forsiktig med kjeftingen. LA det komme noe positivt ut av ryddingen, som f.eks. venninner på rommet ETTER at hun har ryddet. Begynner hun å trasse når hun blir bedt om å plukke opp etter seg, så er time out en fin metode å få barna til å skjønne at de ikke kan gjøre akkurat som de vil.

Bedre nå enn etter babyen kommer.

Jeg tok den bøygen med datteren min før småen kom og det gjorde underverker. Hun ble blidere og jeg ble blidere og det ble ryddig. Nå var hun noe mindre da, men det var samme prinsippene i mindre skala.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Jeg sliter egentlig litt med å lære sønnen min å rydde.

Jeg kan det nemlig ikke helt bra selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uh.. Nei. Du er absolutt ikke for streng! Dette er noe de bør lære seg så tidlig som mulig.

Tantebarnet mitt på snart 4år må rydde opp etter seg han også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke for streng, men prøv å få en litt positiv atmosfære rundt det så det ikke ender opp i fastlåste konflikter. Holder fortsatt på å streve med mine og de er ganske store etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Jeg syns du gjør det enesten riktige! Barna MÅ lære at de er en del av fellesskapet, og det krever at de gjør en innsats. Jeg håper bare du klarer å ikke bli sint så ofte, for da blir jo ikke ryddingen veldig lystbetont... Hva med et stjerneark, så kan du sette stjerne for de gangene hun rydder av seg selv - og når det er et visst antall stjerner utløser det en eller annen form for belønning. Det behøver jo ikke være store tingen, bare noe å strekke seg litt etter... Vi har praktisert det hos oss når det gjelder forskjellige ting, og på "vår" skole bruker de det for å holde ro i timene, et visst antall stjerner utløser "kosetime". Det kan jo være verd et forsøk ihvertfall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå funnet en skikkelig god måte å få dem til å rydde på rommet sitt hver uke/dag.

Jeg vil gjerne gi dem penger slik at de kan kjøpe de bladene de alltid sikler etter i butikken.

Yngste skal få et blad og eldste skal få penger slik at hun kan bestemme selv.Har ikke alle detaljene klare enda.Men jeg skal finne ut av det.Skal også lage et stjerneark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...