Gå til innhold

Øke husleie på leilighet som leies ut

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Jeg leier ut leiligheten min til ei dame. da hun flytta inn for 9 mnd siden gikk jeg nesten litt i overskudd med "inntekten" fra husleia, men med den renteøkningen som har vært i det siste går jeg nå bittelitt i underskudd hver mnd. Jeg var inne på finn.no, og ser at tilsvarende leiligheter leies ut for 400-500 kr mer pr mnd enn det jeg leier ut min for.

Jeg har derfor bestemt meg for å øke husleia noe, og lurer på hvordan jeg bør gå frem. Tenkte å gi henne skriftelig varsel 3 mnd i forkant, men er det noe mal til et sånt brev man sender? Åssen gjør man det i forhold til kontrakten? er det annet jeg må passe på?

Er også redd for å øke for mye av gangen. Vil jo ikke miste leieboeren heller... Hvor mye ville dere økt husleia nå?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_nina_*
Skrevet
Jeg leier ut leiligheten min til ei dame. da hun flytta inn for 9 mnd siden gikk jeg nesten litt i overskudd med "inntekten" fra husleia, men med den renteøkningen som har vært i det siste går jeg nå bittelitt i underskudd hver mnd. Jeg var inne på finn.no, og ser at tilsvarende leiligheter leies ut for 400-500 kr mer pr mnd enn det jeg leier ut min for.

Jeg har derfor bestemt meg for å øke husleia noe, og lurer på hvordan jeg bør gå frem. Tenkte å gi henne skriftelig varsel 3 mnd i forkant, men er det noe mal til et sånt brev man sender? Åssen gjør man det i forhold til kontrakten? er det annet jeg må passe på?

Er også redd for å øke for mye av gangen. Vil jo ikke miste leieboeren heller... Hvor mye ville dere økt husleia nå?

Husleien kan økes i takt med konsumprisindeksen som er på rundt 3% nå. Du kan ikke øke leia mer enn det. Og det etter et år.

Går greit å bare sende en mail MEN du får ikke mer i leie nå etter bare 9 måneder.

Gjest Gjest_nina_*
Skrevet

...OG husleien kan økes kun en gang i året ...og hvis det har gått et år siden forrige økning.

Etter 2,5 ( 3 ) år er det noe som heter Gjengs leie som begge parter kan si at de ønsker. Det er markedsleie. Og det må man få 6 måneders varsel.

Skrevet

Å øke leien til markedspris kan først gjøres etter to årog seks måneder, og det skal da varsles skriftlig 6 måneder i forkant av økningen. Det må da også ha gått et åar siden forrige husleieøkning.

Se husleielovens § 4-3. Husleieloven er et must for en utleier å kunne manøvrere seg fram i egentlig..

Gjest Lilleulv
Skrevet
Husleien kan økes i takt med konsumprisindeksen som er på rundt 3% nå. Du kan ikke øke leia mer enn det. Og det etter et år.

Går greit å bare sende en mail MEN du får ikke mer i leie nå etter bare 9 måneder.

Ja, men hvis jeg sier fra nå med 3 mnds varsel så har hun da bodd der i ett år før økningen blir gjeldende.

Har jeg forstått det riktig hvis jeg da kan øke leia med 3% om 3 mnd?

Skrevet

"§ 4-2. Indeksregulering

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,

b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og

c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk."

Husleieloven

"Frå mai 2007 til mai 2008 gjekk KPI opp med 3,1 prosent."

http://www.ssb.no/kpi/

Gjest Gjest_nina_*
Skrevet
Ja, men hvis jeg sier fra nå med 3 mnds varsel så har hun da bodd der i ett år før økningen blir gjeldende.

Korrekt

:)

Gjest Gjest_nina_*
Skrevet

Her finner du nåværende KPI:

http://www.ssb.no/kpi/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...