Gjest Lilleulv Skrevet 17. juni 2008 #1 Skrevet 17. juni 2008 Jeg leier ut leiligheten min til ei dame. da hun flytta inn for 9 mnd siden gikk jeg nesten litt i overskudd med "inntekten" fra husleia, men med den renteøkningen som har vært i det siste går jeg nå bittelitt i underskudd hver mnd. Jeg var inne på finn.no, og ser at tilsvarende leiligheter leies ut for 400-500 kr mer pr mnd enn det jeg leier ut min for. Jeg har derfor bestemt meg for å øke husleia noe, og lurer på hvordan jeg bør gå frem. Tenkte å gi henne skriftelig varsel 3 mnd i forkant, men er det noe mal til et sånt brev man sender? Åssen gjør man det i forhold til kontrakten? er det annet jeg må passe på? Er også redd for å øke for mye av gangen. Vil jo ikke miste leieboeren heller... Hvor mye ville dere økt husleia nå?
Gjest Gjest_nina_* Skrevet 17. juni 2008 #2 Skrevet 17. juni 2008 Jeg leier ut leiligheten min til ei dame. da hun flytta inn for 9 mnd siden gikk jeg nesten litt i overskudd med "inntekten" fra husleia, men med den renteøkningen som har vært i det siste går jeg nå bittelitt i underskudd hver mnd. Jeg var inne på finn.no, og ser at tilsvarende leiligheter leies ut for 400-500 kr mer pr mnd enn det jeg leier ut min for. Jeg har derfor bestemt meg for å øke husleia noe, og lurer på hvordan jeg bør gå frem. Tenkte å gi henne skriftelig varsel 3 mnd i forkant, men er det noe mal til et sånt brev man sender? Åssen gjør man det i forhold til kontrakten? er det annet jeg må passe på? Er også redd for å øke for mye av gangen. Vil jo ikke miste leieboeren heller... Hvor mye ville dere økt husleia nå? Husleien kan økes i takt med konsumprisindeksen som er på rundt 3% nå. Du kan ikke øke leia mer enn det. Og det etter et år. Går greit å bare sende en mail MEN du får ikke mer i leie nå etter bare 9 måneder.
Gjest Gjest_nina_* Skrevet 17. juni 2008 #3 Skrevet 17. juni 2008 ...OG husleien kan økes kun en gang i året ...og hvis det har gått et år siden forrige økning. Etter 2,5 ( 3 ) år er det noe som heter Gjengs leie som begge parter kan si at de ønsker. Det er markedsleie. Og det må man få 6 måneders varsel.
Frey Skrevet 17. juni 2008 #4 Skrevet 17. juni 2008 Å øke leien til markedspris kan først gjøres etter to årog seks måneder, og det skal da varsles skriftlig 6 måneder i forkant av økningen. Det må da også ha gått et åar siden forrige husleieøkning. Se husleielovens § 4-3. Husleieloven er et must for en utleier å kunne manøvrere seg fram i egentlig..
Gjest Lilleulv Skrevet 17. juni 2008 #5 Skrevet 17. juni 2008 Husleien kan økes i takt med konsumprisindeksen som er på rundt 3% nå. Du kan ikke øke leia mer enn det. Og det etter et år. Går greit å bare sende en mail MEN du får ikke mer i leie nå etter bare 9 måneder. Ja, men hvis jeg sier fra nå med 3 mnds varsel så har hun da bodd der i ett år før økningen blir gjeldende. Har jeg forstått det riktig hvis jeg da kan øke leia med 3% om 3 mnd?
Frey Skrevet 17. juni 2008 #6 Skrevet 17. juni 2008 "§ 4-2. Indeksregulering Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger: a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting, b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk." Husleieloven "Frå mai 2007 til mai 2008 gjekk KPI opp med 3,1 prosent." http://www.ssb.no/kpi/
Gjest Gjest_nina_* Skrevet 17. juni 2008 #7 Skrevet 17. juni 2008 Ja, men hvis jeg sier fra nå med 3 mnds varsel så har hun da bodd der i ett år før økningen blir gjeldende. Har jeg forstått det riktig hvis jeg da kan øke leia med 3% om 3 mnd? Korrekt
Gjest Gjest_nina_* Skrevet 17. juni 2008 #8 Skrevet 17. juni 2008 Ja, men hvis jeg sier fra nå med 3 mnds varsel så har hun da bodd der i ett år før økningen blir gjeldende. Har jeg forstått det riktig hvis jeg da kan øke leia med 3% om 3 mnd? Her finner du nåværende KPI: http://www.ssb.no/kpi/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå