Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2008 #1 Skrevet 17. juni 2008 Hei! Vi skal på ferie til Bergen i juli. Skal overnatte 2 netter på YMCA. Har tenkt oss en tur med Fløybanen og en tur til Akvariet. Også må vi jo få med fisketorget og bryggen. Så nå lurer jeg på om noen her har noen tips til annet vi burde få med oss i Bergen? Er det noen fine parker hvor vi kan spise niste? Noen rimelige og bra spisesteder hvor vi kan spise middag? Noen koselige brosteinsgater med trehusbebyggelse? Fine steder å bade hvis det blir varmt? Blir glad for alle tips.
Serenity88 Skrevet 17. juni 2008 #2 Skrevet 17. juni 2008 (endret) Ved Lone Camping er det en bra badeplass i ferskvann Man må parkere ved bensinstasjonen og gå inn når man kun er badegjest, men er ikke lange veien gå, er bare forbi telt og campinghytter Ofte mange barn i 10-15årsalderen som bader der! Ellers er det en veldig fin park rett ved HiB, mange studenter som er der, men også mange barn! Hvis dere går fra parken og ned til bryggen er det mange fine kafeer og gjemte restauranter der Billige steder er det og, fordi det er der de fleste fakultetene er. Synes ikke akvariet i Bergen er noe fint, altfor liten plass for dyrene mener nå jeg... Er kanskje bedre der nå, det er endel år siden jeg var der. Ulriksbanen er litt mer "skummel" enn Fløybanen, så anbefaler å ta den! Håper dere får bra vær, det er da det virkelig er stemning i Bergen! Kos dere masse Endret 17. juni 2008 av Serenity88
Thorn Skrevet 17. juni 2008 #3 Skrevet 17. juni 2008 Hanseatisk Museum kan ihvertfall anbefales om dere er litt historie-intresserte. Ellers er VilVite-senteret gøy for både store og små Men det begrenser seg vel litt hvor mye dere får gjort på to-tre dager?
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2008 #4 Skrevet 17. juni 2008 Tusen takk for gode forslag! Greit å ha noen alternativer hvis det blir sol og noen alternativer hvis det blir regn. Vi skal kose oss masse uansett. Vi gleder oss veldig.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2008 #5 Skrevet 17. juni 2008 Dere kan jo prøve Naboen. De har forskjellige menyer. En svensk meny som er litt billigere. Jeg vil egentlig bare anbefale dere å spasere litt rundtom. Ofte da man kommer over noen go'biter, inntrykk og diverse. God tur. Håper dere kommer til å like byen mellom de syv fjell.
Gjest Gjest_Bergenser_* Skrevet 17. juni 2008 #7 Skrevet 17. juni 2008 Ved Lone Camping er det en bra badeplass i ferskvann Man må parkere ved bensinstasjonen og gå inn når man kun er badegjest, men er ikke lange veien gå, er bare forbi telt og campinghytter Ofte mange barn i 10-15årsalderen som bader der! Ellers er det en veldig fin park rett ved HiB, mange studenter som er der, men også mange barn! Hvis dere går fra parken og ned til bryggen er det mange fine kafeer og gjemte restauranter der Billige steder er det og, fordi det er der de fleste fakultetene er. Synes ikke akvariet i Bergen er noe fint, altfor liten plass for dyrene mener nå jeg... Er kanskje bedre der nå, det er endel år siden jeg var der. Ulriksbanen er litt mer "skummel" enn Fløybanen, så anbefaler å ta den! Håper dere får bra vær, det er da det virkelig er stemning i Bergen! Kos dere masse Ehm? Er det litt lenge siden du var i Bergen eller? Synes du kommer noen litt rare råd. Lone Camping ligger ganske langt fra byn, og siden TS skal bo i sentrum er dette et meget merkelig sted å anbefale. Er det badevær vil jeg anbefale Nordnes Sjøbad (ligger i sentrum) eller f.eks. Helleneset eller Vollana (utenfor sentrum retning sør. Går greit med buss til begge steder, 10-20 min) Park ved HIB? Du tenker på Nygårdsparken kanskje? Joda, det er en fin park. Mye narkomane der for tiden, men absolutt fint. Et alternativ er Nordnesparken, der er det kjempeflott. Nordnesparken ligger like ved akvariet, så det kan jo være greit å slå sammen. Jeg skjønner ikke beskrivelsen helt hvor du mener at en skal gå fra parken til bryggen for å komme til alle kafeene. Hvis du mener at en skal gå over høyden, hvor store deler av universitetet ligger, så er det ikke mange kafeer der. Kommer bare på to.. Ulriksbanen er det lenge siden gikk og er vel ikke oppe å går igjen før om et års tid. Men Fløyen er da veldig fint det også. Både hvis en ønsker å gå tur eller hvis en bare vil opp og se på utsikten. Det er en ganske fin tur å ta banen opp og gå ned igjen. Det tar vel rundt 45 min ned tror jeg. Akvariet synes jeg personlig er en veldig flott plass. Var der i høst for første gang på mange år og synes det var kjempekjekt. Men, det er såklart en smaksak. Jeg kan ikke si at jeg reagerte på at plassen var mindre enn i andre dyrehager/akvarier jeg har vært i. Uansett, til TS. Velkommen til Bergen. Hvis jeg skulle anbefalt noen turister et opplegg for to dager ville det muligens inkludert: -akvariet -fløyen -fisketorget -bryggen -lunch i nordnesparken eller på verftet (uteservering i vannkanten) -vilvite senteret -spasere i skostredet (koselig gate med små, alternative butikker) -av spisesteder i rimelig prisklasse kan jeg anbefale Naboen, Salsa (de har 3-retters meny for ca 350,- og flere hovedretter for under 200,- Var det for ikke lenge siden og fikk topp mat og service), TGI Fridays kan vel gjerne også være litt gøy for barn. Kineseren i 2.etg i Strandgaten var også ganske god sist jeg var der
Gjest Gjest_Kristine_* Skrevet 17. juni 2008 #8 Skrevet 17. juni 2008 Hvis dere tar Fløybanen kan dere gå inn til Skomakerdiket, og bade/spise niste/grille der. Tar ca 10 min å gå fra Fløyen, og ligger veldig idyllisk til. Hvis dere går ned igjen i steden for å ta banen kommer dere til Skansen og Skuteviken, og der er masse brostensgater, smau og små, hvite bergenshus. Ikke vanskelig å finne, og veldig koselig! Det er også et lite grønntområde på baksiden av bryggen, bare gå gjennom den velkjente husrekken, og der er det også fint å slenge seg på en plen med nistepakken. Ellers er jeg helt enig med gjesten over at Nordnesparken er flott. Matsteder finnes i massevis, men jeg vet ikke helt hvilket prisnivå du tenker på. Selv er jeg veldig glas i Dr.Livingstone om sommeren, de ligger like nedenfor fløybanen, og har en fantastisk bakgård! Ellers ambefales Cafe Opera (litt av det meste innen mat), Pingvinen (norsk mat), Cyclo (vietnamesisk) og Pasasentralen (italiensk). Alle ligger i 200 meters gåavstand fra Torgallmenningen, så det er lett å finne. Enig med hun over her at det er veldig langt å reise til Lone for å bade. I tillegg til nordnes og helleneset, et det fint å bade på Sandviken Sjøøbad like ved Gamle Bergen, evt ta buss 70/71 til Tennebekken. Der er det sandstrand og nydelig natur. God Tur!
Serenity88 Skrevet 17. juni 2008 #9 Skrevet 17. juni 2008 Ehm? Er det litt lenge siden du var i Bergen eller? Synes du kommer noen litt rare råd. Lone Camping ligger ganske langt fra byn, og siden TS skal bo i sentrum er dette et meget merkelig sted å anbefale. Er det badevær vil jeg anbefale Nordnes Sjøbad (ligger i sentrum) eller f.eks. Helleneset eller Vollana (utenfor sentrum retning sør. Går greit med buss til begge steder, 10-20 min) Park ved HIB? Du tenker på Nygårdsparken kanskje? Joda, det er en fin park. Mye narkomane der for tiden, men absolutt fint. Et alternativ er Nordnesparken, der er det kjempeflott. Nordnesparken ligger like ved akvariet, så det kan jo være greit å slå sammen. Jeg skjønner ikke beskrivelsen helt hvor du mener at en skal gå fra parken til bryggen for å komme til alle kafeene. Hvis du mener at en skal gå over høyden, hvor store deler av universitetet ligger, så er det ikke mange kafeer der. Kommer bare på to.. Ulriksbanen er det lenge siden gikk og er vel ikke oppe å går igjen før om et års tid. Men Fløyen er da veldig fint det også. Både hvis en ønsker å gå tur eller hvis en bare vil opp og se på utsikten. Det er en ganske fin tur å ta banen opp og gå ned igjen. Det tar vel rundt 45 min ned tror jeg. Akvariet synes jeg personlig er en veldig flott plass. Var der i høst for første gang på mange år og synes det var kjempekjekt. Men, det er såklart en smaksak. Jeg kan ikke si at jeg reagerte på at plassen var mindre enn i andre dyrehager/akvarier jeg har vært i. Uansett, til TS. Velkommen til Bergen. Hvis jeg skulle anbefalt noen turister et opplegg for to dager ville det muligens inkludert: -akvariet -fløyen -fisketorget -bryggen -lunch i nordnesparken eller på verftet (uteservering i vannkanten) -vilvite senteret -spasere i skostredet (koselig gate med små, alternative butikker) -av spisesteder i rimelig prisklasse kan jeg anbefale Naboen, Salsa (de har 3-retters meny for ca 350,- og flere hovedretter for under 200,- Var det for ikke lenge siden og fikk topp mat og service), TGI Fridays kan vel gjerne også være litt gøy for barn. Kineseren i 2.etg i Strandgaten var også ganske god sist jeg var der Akvariet er nok er smaksak ja Var forresten i Bergen for to uker siden... Vet at Lone Camping er et stykke unna, men synes det er veldig fint der og hvis de har bil så er jo ikke det noe problem? De kan jo bare bade en annen plass, de må jo ikke høre på meg, men det betyr ikke at jeg ikke kan få sin min mening? Når vi var i den parken, så var det ingen narkomane, bare mange unger som lekte gjemsel og en hau med studenter som grillet! Når vi gikk ned mot bryggen derfra fant ihvertfall vi mange kafeer og restauranter? Sier ikke jeg er noe ekspert på Bergen, bare sa hvor jeg likte meg, er nok mange andre fine plasser! Visste faktisk ikke at Ulriken er stengt, den gikk nå opp og ned der for 2 uker siden, men det kan jo hende de bare testet den Synes også Fløybanen er kjempefin!
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2008 #10 Skrevet 17. juni 2008 Her har det kommet mange flotte tips! Tusen takk alle sammen! Setter pris på alle forslag! Begynner nesten å lure på om 3 dager i Bergen er for lite Men har dessverre ikke mer tid denne gangen. Vi har bestemt oss for å besøke Vilvite senteret en dag. 10-åringen syntes det virket veldig spennende. Også får vi prøve å lete oss frem til noen av parkene og spisestedene. Har sett litt på kartet nå og det virker greit å finne fram. Vi har også bestemt oss for å gå ned fra Fløyen. Sikkert en kjempefin tur. Vi gleder oss alle sammen. Dette blir vår eneste ferie sammen i sommer så vi skal kose oss skikkelig
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2008 #11 Skrevet 17. juni 2008 Beklager Serenity88, det var ikke ment som et angrep altså. Jeg ser at jeg var litt krass og det var dumt av meg. Synes bare det var litt snåle svar. Jeg hang meg bare litt opp i det du skrev om Ulriksbanen (stengt i hele år og åpner først igjen til neste år så vidt jeg vet. Hvis du så den gå for to uker siden så var det ikke ordinær drift), og det med at mellom nygårdsparken og bryggen er det riktignok masse restauranter og kafeer, man passerer jo så og si hele sentrum på veien, men å trekke frem strøket med fakultetene (noe som må være Høyden) blir feil, for der er det lite av slikt. Høyden er riktignok et greit sted å gå på denne trasseen, koselig strøk som er vel verd en tur med eller uten kafebesøk på veien.
Gjest Gjest_Kristine_* Skrevet 18. juni 2008 #12 Skrevet 18. juni 2008 Kom på da jeg var i byn i dag at det går båt fra Fisketorget til Akvariet. Vet ikke helt hva det koster, men det kan være en ny måte å se Bergen på. Tar sikkert ikke mer enn 10-20 min.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2008 #13 Skrevet 18. juni 2008 Hib ligger også ved Nordnes parken, de har fler avdelinger;) Beffen går fra bryggen til strandgaten ca 10 min gange til akvariet, koster vel 15 kr for barn og 20 for voksne .. Ved "runde narvesen" på torget står det ett tog som er verdt å ta.. kjører opp fjellveien og ned, absolutt fin fin tur.. anbefaler nordnes parken og områdene rundt fløyen.. gå ned igjen.. vannkanten kan være veldig gøy, badeland ca 20 min med buss fra sentrum.. ( bare å google ) i samme stil har vi baluba i åsane .. strender jeg kan anbefale er Hellenesset, Vollane og Tømmervågen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå