Bokormen Skrevet 17. juni 2008 #1 Skrevet 17. juni 2008 Jeg syns balsamico smaker nydelig på salater, i hjemmelaget potetsalat og til å dyppe brød i. Ellers er jeg helt blank på hva jeg kan bruke det til. Derfor lurer jeg på hva dere andre bruker det til, og om dere kan legge ut deres favorittoppskrift med balsamico her?
Gjest Ansjoni Skrevet 17. juni 2008 #2 Skrevet 17. juni 2008 Balsamico er fantastisk godt å ha på jordbær også, sammen med litt nykvernet pepper!
Gjest Eurydike Skrevet 17. juni 2008 #3 Skrevet 17. juni 2008 I gryter som feks denne med lammeskanker.
kitekatt Skrevet 17. juni 2008 #4 Skrevet 17. juni 2008 Bruker det ofte i marinader også, til feks kylling. Balsamico, olivenolje, pepper, salt, sitron, og litt sennep (faktisk akkurat samme fremgang som salatdressingen min..haha)
Arkana Skrevet 17. juni 2008 #5 Skrevet 17. juni 2008 Rødbeter er nydelige når de foliebakes med salt, pepper, olje, hele hvitløksfedd og godt med balsamicoeddik.
Bokormen Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 17. juni 2008 Rødbeter er nydelige når de foliebakes med salt, pepper, olje, hele hvitløksfedd og godt med balsamicoeddik. Jeg har aldri prøvd ferske rødbeter, så kanskje jeg må prøve denne oppskriften Hvor lenge må de stekes, sånn ca?
Gjest Eurydike Skrevet 17. juni 2008 #7 Skrevet 17. juni 2008 Jeg har aldri prøvd ferske rødbeter, så kanskje jeg må prøve denne oppskriften Hvor lenge må de stekes, sånn ca? Sikkert flere måter å gjøre dette på - her er min: Ovnsbakte rødbeter: Jeg skreller 500 g rødbeter, deler i båter, har over 3-4 ss hver av olivenolje og balsamico, samt en god skvis sitron og salt+pepper. Pakkes i tett foliepakke og bakes i ovnen ved 200 g i 35-40 min (når rødbetene er gamle kan de trenge lenger tid for å bli møre). Fin sommermat! Prøv feks i en grønn salat med lettkokte aspargesbønner som tilbehør til ovnsbakt laks, med rømmesaus m/pepperrot.
Bokormen Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 17. juni 2008 (endret) Sikkert flere måter å gjøre dette på - her er min: Ovnsbakte rødbeter: Jeg skreller 500 g rødbeter, deler i båter, har over 3-4 ss hver av olivenolje og balsamico, samt en god skvis sitron og salt+pepper. Pakkes i tett foliepakke og bakes i ovnen ved 200 g i 35-40 min (når rødbetene er gamle kan de trenge lenger tid for å bli møre). Fin sommermat! Prøv feks i en grønn salat med lettkokte aspargesbønner som tilbehør til ovnsbakt laks, med rømmesaus m/pepperrot. Tusen takk! Menne... hva smaker egentlig ferske rødbeter? Syltede på glass syns jeg iallefall er veldig gode! Endret 17. juni 2008 av Bokormen
momajoja Skrevet 17. juni 2008 #9 Skrevet 17. juni 2008 Jeg pleier å dryppe et par dråper over fersk sopp og bake dem i ovnen Bruker dem og til jordbær og salater.
Arkana Skrevet 17. juni 2008 #10 Skrevet 17. juni 2008 Jeg baker dem ved 200 grader i 1-1½ time, litt avhengig av størrelsen (store rødbeter skjæres i biter, mens små gjerne kan bakes hele). De skal være myke.
Gjest Eurydike Skrevet 17. juni 2008 #11 Skrevet 17. juni 2008 Menne... hva smaker egentlig ferske rødbeter? Syltede på glass syns jeg iallefall er veldig gode! Rødbeter smaker rødbeter. Vanskelig å beskrive, du må nesten bare prøve! De på glass har jo veldig mye eddik i seg. Rødbeter er svært søte og kraftige på smak, og trenger/tåler store mengder syre og salt for å smake bra. Men om du liker balsamico, er jo det jo en god start - enig med Arkana i at det passer bra til rødbeter.
Bokormen Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #12 Skrevet 17. juni 2008 Takk igjen! Er vel kanskje ikke så lett å beskrive smaken nei, men takk for forsøket. Hehe. Skal jommen se om de har ferske rødbeter på Ultra i løpet av uka!
gard Skrevet 17. juni 2008 #13 Skrevet 17. juni 2008 Hei Jeg bruker den først og fremst til salat sammen med god olivenolje. På samme måte bruker jeg kombinasjonen olivenolje/balsamicoeddik til å dyppe brød i som en slags forrett. Men de sier at hvis man kjøper skikkelig god balsamicoeddik så kan man også ha det på jordbær. Da jeg var i Firenze ifjor hadde jeg forresten et stykke kjøtt som var marinert i balsamico og det var bare så herlig
Jane F. Skrevet 17. juni 2008 #14 Skrevet 17. juni 2008 alternativet er jo å dyrke dem selv.. det vet jeg at vi gjorde hjemme hos oss før. Sådde de i en melkekartong med jord som stod i kjøkkenvinduet og når pantene var store nok ble de satt ut i grønnsakshagen eller i litt større krukker på verandaen:) det er gøy også.. sier dette fordi jeg ikke har sett ferske rødbeter i butikkene her jeg bor..
Titta Skrevet 18. juni 2008 #15 Skrevet 18. juni 2008 I tillegg til ting som allerede er nevnt bruker jeg balsamico når jeg lager spagetti bolognese og har også en god oppskrift på balsamico-saus til biff (vel, om jeg finner den igjen da...hadde en god oppskrift er vel kanskje mer riktig )
Gjest Wildcat Skrevet 18. juni 2008 #16 Skrevet 18. juni 2008 (endret) Liker å tilsette balsamico (gjerne en kraftig type) i tomatbaserte sauser etter at sausen er ferdigkokt, f.eks i bolognese, arrabiata, hjemmelaget pizzasaus og lammeskank/tomatgryte. Ellers stort sett de samme bruksområdene som de andre har nevnt her. Uunnværlig i min pastasalat, og godt brød dyppet i god balsamico og olivenolje er himmelen edit: skrivefeil Endret 18. juni 2008 av Wildcat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå