Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har to små barn på 2år og 1år, og jeg har nettopp sluttet med permisjonen for minstemann. Mannen min er uføretrygdet pga ryggen, så for tiden lever vi av hans trygd. Heldigvis er dette nok til å klare seg siden han jobbet mye før han ble trygdet, men vi skulle gjerne hatt litt ekstra å rutte med. Det betyr at jeg må ut i jobb igjen.

Problemet er at mannen min, pga ryggen, ikke bestandig klarer å være alene med de to små. Og hvis vi setter dem i barnehage vil det ikke lønne seg for meg å jobbe fordi da vil det gå like mye penger ut som det evt kommer inn igjen. (Barnehageplass og kontantstøtte som forsvinner) Så da ser jeg liten vits i å jobbe.

Noen forslag til hvordan vi kan løse dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jobbe fullt som de fleste småbarnsforeldre gjør... Barnehageplass for to barn, hva blir det nå? Rundt kr 4000? Jeg vil tro at nesten uansett hva du driver med av jobb vil du tjene mer enn det...

Gjest Piper
Skrevet

Du kan jo skaffe deg en dagmamma til barna er over tre år, for da vil du jo beholde kontantstøtten.

Gjest Piper
Skrevet
Du må jobbe fullt som de fleste småbarnsforeldre gjør... Barnehageplass for to barn, hva blir det nå? Rundt kr 4000? Jeg vil tro at nesten uansett hva du driver med av jobb vil du tjene mer enn det...

Du glemte å ta med kontantstøtten, som hun også mister. Hun vil faktisk tape nesten 10 000 på å gå i jobb, om hun ikke velger å ha en dagmamma i stedet. Noe jeg ville valgt i den perioden hun får kontantstøtte.

Skrevet

Jeg ville tapt ca 11000 ved å begynne å jobbe, og siden jeg ikke har noen spesiell utdannelse regner jeg med at det ikke ville være mye å tjene på å jobbe full stilling. Da synes jeg at vi har det greit nok nå.

Men hvor mye koster en dagmamma da?

Skrevet

Om dere ikke får et kjempeoverskudd at du jobber, er det ikke et poeng for dere at du som er frisk bidrar til samfunnet, i stedet for at hele familien lever utelukkende av samfunnskassen??

Skrevet

Er det sånn at han klarer noen timer hver dag uasett? Da kan du kanskje få deg en deltidsjobb om ikke annet?

Gjest Gjest
Skrevet
Om dere ikke får et kjempeoverskudd at du jobber, er det ikke et poeng for dere at du som er frisk bidrar til samfunnet, i stedet for at hele familien lever utelukkende av samfunnskassen??

Jeg ser ikke helt problemet.

Uansett om jeg jobber eller ikke så vil mannen min "leve av samfunnskassen". Og det etter å ha slitt i mange år for samfunnet med vond rygg.

Og ved å være hjemme kan jeg ta meg av mine egne barn, og ikke ta opp plass i barnehage som andre kunne hatt mer behov for.

Så jeg synes faktisk vi både har og fortsatt bidrar til samfunnet. :jepp:

Skrevet
Jeg ser ikke helt problemet.

Uansett om jeg jobber eller ikke så vil mannen min "leve av samfunnskassen". Og det etter å ha slitt i mange år for samfunnet med vond rygg.

Og ved å være hjemme kan jeg ta meg av mine egne barn, og ikke ta opp plass i barnehage som andre kunne hatt mer behov for.

Så jeg synes faktisk vi både har og fortsatt bidrar til samfunnet. :jepp:

Problemet er at vi trenger arbeidskraft. Selvsagt ikke fra syke, men fra friske.

Gjest Gjest
Skrevet
Problemet er at vi trenger arbeidskraft. Selvsagt ikke fra syke, men fra friske.

Jeg trodde ikke arbeidsledigheten var borte enda?

Skrevet
Jeg trodde ikke arbeidsledigheten var borte enda?

Se deg rundt. Ser det ut som at så mye blir gjort i samfunnet at vi ikke har bruk for et par hender?

Gjest Gjest
Skrevet

Hva med redusert plass i bhg. F.eks 60%. Da er barne i bhg 3 ganger i uken. Der får ca 600,- pr barn i kontantstøtte og betaler ca 1800 pr barn - 30% søskenmoderasjon i bhg

Gjest Gjest
Skrevet

Kan nattevakter, f.eks. på et sykehjem eller bensinstasjon være tingen? Ungene sover jo om natta og mannen din kanskje klarer å trå til dersom de våkner før du kommer hjem.

Da slipper dere unna barnepass og beholder kontantstøtta.

Skrevet
Kan nattevakter, f.eks. på et sykehjem eller bensinstasjon være tingen? Ungene sover jo om natta og mannen din kanskje klarer å trå til dersom de våkner før du kommer hjem.

Da slipper dere unna barnepass og beholder kontantstøtta.

Etter en våken nattevaktøkt trenger kroppen minst like mye hvile som om natta, så går du av jobb kl sju for eksempel er det ikke uvanlig å sove 8-15. Får ikke kroppen sove ordentlig da blir man jo helt gal.

Been there-done that.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...