Gå til innhold

Hvordan skifte etternavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper dette er riktig forum...?

Jeg ønsker å kutte ut etternavnet mitt og bare bruke mellomnavnet som etternavn.

Noen som vet hvordan jeg steg for steg går frem for å gjennomføre det?

Er det en stor papirmølle, koster det noe osv?

Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_mona_*
Skrevet
Håper dette er riktig forum...?

Jeg ønsker å kutte ut etternavnet mitt og bare bruke mellomnavnet som etternavn.

Noen som vet hvordan jeg steg for steg går frem for å gjennomføre det?

Er det en stor papirmølle, koster det noe osv?

Takk for svar :)

Nei, det koster ikke noe.

Da jeg skiftet etternavn var det slik at hvis under 200 personer hadde det etternavnet måtte man ha tillatelse av de for å kunne skifte til det etternavnet. Det tallet er sikkert endret nå.

Skrevet

TUSEN TAKK! Dere er jammen raske!!

Hvem skal så ha beskjed, og må det være skriftlig pr brev med dokumentasjon?

Nytt pass, bank + +?

Skrevet

Nytt pass, bank + +?

All info står på siden jeg linket til...

Gjest Gjest
Skrevet

Nytt pass, bank + +?

Jeg bare sendte en kopi av brevet jeg fikk. Det gikk helt fint. Alt står jo der.

Skrevet
All info står på siden jeg linket til...

Hmm, gjør det? Leste inn på den PDF-filen men fant ikke helt en "liste" over hvem som må ha beskjed. Jeg får lese litt grundigere, så kanskje jeg finner det ;)

Skrevet (endret)
Hmm, gjør det? Leste inn på den PDF-filen men fant ikke helt en "liste" over hvem som må ha beskjed. Jeg får lese litt grundigere, så kanskje jeg finner det ;)

Fra Meldingsskjema for navneendring:

"Meldingen skal sendes til skattekontoret i den kommunen hvor personen meldingen gjelder er bosatt."

Når endringen er gjennomført, må du selv gi beskjed til dine kontakter som f.eks bank, lønningskontor, forsikringsselskap osv...

Endret av wkimsy
Skrevet (endret)

Husk at du også må få nytt sertifikat, pass og bankkort :)

Endret av yoga
Skrevet
Husk at du også må få nytt sertifikat, pass og bankkort :)

Ja puhh, mange ting å huske på :) Sikkert derfor jeg ikke har fått ut fingern, men vurderer å få den ut nå! ;)

• 2 år senere...
Skrevet

Fra Meldingsskjema for navneendring:

"Meldingen skal sendes til skattekontoret i den kommunen hvor personen meldingen gjelder er bosatt."

Når endringen er gjennomført, må du selv gi beskjed til dine kontakter som f.eks bank, lønningskontor, forsikringsselskap osv...

trodde dette gikk automatisk jeg, akkurat som med flyttemelding.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

trodde dette gikk automatisk jeg, akkurat som med flyttemelding.

Hvordan skal folkeregistret vite hvilken bank eller forsikringsselskap du bruker?

Tror nok dette er noe man må passe på selv, altså å informere sine kontakter :)

Skrevet

Hvordan skal folkeregistret vite hvilken bank eller forsikringsselskap du bruker?

Tror nok dette er noe man må passe på selv, altså å informere sine kontakter :)

Bank, teleoperatør, forsikringsselskap klarer da å automatisk oppdatere adressen når man flytter.

Er ikke snakk om at folkeregisteret vet hvilken bank man har, har vel heller med å gjøre at banken o.l. regelmessig sjekker sine kunder opp mot folkeregisteret?

Bare en tanke, for jeg vet ikke :sjenert:

Skrevet

Bank, teleoperatør, forsikringsselskap klarer da å automatisk oppdatere adressen når man flytter.

Er ikke snakk om at folkeregisteret vet hvilken bank man har, har vel heller med å gjøre at banken o.l. regelmessig sjekker sine kunder opp mot folkeregisteret?

Bare en tanke, for jeg vet ikke :sjenert:

Vil vel faktisk tro at banker, biltilsynet, forsikringsselskap etc. har litt andre ting å bruke tiden på enn å sjekke kunder opp mot folkeregisteret.Om de i det hele tatt har mulighet til det (datatilsynet etc...)

Skrevet

En del instanser sjekker mot folkeregisteret (med automatiske koblinger, antar jeg), andre gjør det ikke. Bankene mine fikk det med seg i forhold til konti, men ikke i forhold til forsikring og lån (sukk). Ellos fikk det også med seg :blink:

Jeg lagde ei liste over steder hvor jeg er kunde, abonnent osv. og sendte kopi av navneendringsmeldingen til dem. Det er snart ett år siden, og fortsatt kommer jeg på noen som må få beskjed. Tannlegen fortrengte jeg helt...

Skrevet

Vil vel faktisk tro at banker, biltilsynet, forsikringsselskap etc. har litt andre ting å bruke tiden på enn å sjekke kunder opp mot folkeregisteret.Om de i det hele tatt har mulighet til det (datatilsynet etc...)

Jobber et sted der vi har kunderegister og vi "vasker" våre registre mot Folkeregisteret noen ganger i året. Banker og lign. gjør nok dette oftere og har mest sannsynlig gode rutiner på dette så det ikke blir et problem for dem.

Gjest fersk lærer
Skrevet

Jeg ga beskjed til

banken

arbeidsgiver

Telenor

forsikringsselskap

fastlege

studiestedet

boligutleieren

evt. endret informasjon om meg på hm.no, norwegian.no etc der jeg har profil

endret passet

Mulighens noe mer, men husker ikke nå.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg ga aldri beskjed til biltilsynet, de fikk med seg både etternavnbytte og adresseendring automatisk. Samme med begge bankene jeg bruker. Det er jo ikke noe som faktisk gjør det, altså ingen person. Det går automatisk.

Endring av navn er offentlige opplysninger, så de har tilgang til det uten problemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...