Mehe Skrevet 16. juni 2008 #1 Skrevet 16. juni 2008 Kjøpte en ny flaske olivenolje i går, og valgte Eldorado extra virgin-olje til 20kr flaska framfor Ybarra sin til ca. 60kr. Bruker denne først og framst til steking, har en bedre olje vi bruker til dressinger o.l, men vil gjerne spare penger ved å bruke den billige til steking, det er tross alt der det går med mest. Er det noe problem å bruke billigolje, så lenge det er extra virgin olivenolje? Ser ikke helt hva som kan være galt med den, men vil være på den sikre siden. Hvordan kan den være SÅ mye billigere?
stikkelsbær Skrevet 16. juni 2008 #2 Skrevet 16. juni 2008 Dette lurer jeg også på. Tror det viktigste er at den er extra virgin, og kaldpresset...
Mehe Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 17. juni 2008 Det står ikke at den er kaldpresset, men det står noe om at den er framstilt kun gjennom mekaniske prosesser. Hva betyr det?
mustapippuri Skrevet 17. juni 2008 #4 Skrevet 17. juni 2008 Til steking ville jeg heller ha valgt en mer nøytral olje, slik som rapsolje. Å steke i extra virgin olivenolje er ikke bra. Den spruter mer, setter smak på maten og kan visst være helseskadelig. Så kjøp heller en stekeolje slik som raps, og en god extra virgin olivenolje til sauser og dressinger.
Gjest Bolledeig Skrevet 17. juni 2008 #5 Skrevet 17. juni 2008 Extra virgin skal ikke brukes til steking nei, da dannes noen skumle fettsyrer
Mehe Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 17. juni 2008 Hjelp, det var jeg ikke klar over. Hva bør jeg bruke? Forslag til noe jeg kan kjøpe som ikke er så dyrt?
Gjest Bolledeig Skrevet 17. juni 2008 #7 Skrevet 17. juni 2008 Rapsolje er gull Ikke nødvendigvis dyrt heller.
Mehe Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 17. juni 2008 Ok, da går jeg for det. Så får jeg helle bruke opp billig-oljen min i dressinger og slikt likevel.
hilli Skrevet 17. juni 2008 #9 Skrevet 17. juni 2008 Rapsolje er gull Ikke nødvendigvis dyrt heller. Vær obs på at rapsolje ikke er helt smaksnøytral. Jeg syns rapsolje smaker skikkelig vondt, selv om smaken ikke er spesielt sterk reagerer jeg på den. Jeg pleier å bruke solsikkeolje til steking, syns ikke den setter noe særlig smak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå