Gå til innhold

Rosa hår!

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

http://medscape.typepad.com/thedifferentia...-med-stude.html

Dette er en tekst skrevet av en medisinstudent i USA, som lurer på om hun må gjøre noe med det rosa håret sitt før hun skal ha praksis på psykiatrisk avdeling. Det fikk meg til å tenke litt. Egentlig handler dette indirekte om hva slags rolle legen skal ha.

Dersom vi utelukkende vurderer hensynet til pasienter- er det gitt at rosa hår virker negativt inn på alle pasienter? Hva slags inntrykk er det mest hensiktsmessig å formidle? Hvis en vil unngå at pasienten stiller brysomme spørsmål og forholder seg underdanig, er det kanskje best med slips og lakksko for mannen, og drakt for kvinnen? I tillegg slipper en å leke kompis, og eldre og mer konservative pasienter vil være mer medgjørlige.

Men av hensyn til pasienten, vil det kanskje være bedre om en holder en mindre formell tone? Kanskje rosa hår er det som skal til for å gjøre psykiateren mindre farlig? Kanskje det er lettere å brette ut om problemene sine til jenter med rosa hår? Lilla hår? Piercing? Eller beveger vi oss da over i retning av hva som er frastøtende?

Ville du syns det var rart med rosa hår? Ville det plaget deg? Ville du ansatt noen med rosa hår om du var sykehussjef? Leder i en mindre bedrift?

Endret av Transmogrifier
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hm... Jeg har både hatt rosa hår og forskjellige rare frisyrer OG vært pasient på psykiatrisk sykehus... Å være innlagt på et sånt sted kan være en ganske rar, uvirkelig og ikke minst skremmende situasjon, og jeg ville følt meg mye tryggere om ikke alle legene var så formelle hele tiden. Jeg kan jo bare snakke for meg selv jeg, men jeg ville blitt glad for å treffe noen med rosa hår midt oppi alt det kjipe...

Skrevet

Jeg vet om en fyr som hadde langt, lilla hår i sine litt yngre dager. Han jobbet i en platebutikk, og èn dag fikk de beskjed om at kronprinsen skulle komme og handle der. Han med lilla hår ble plassert på bakrommet, mens en litt mer "normal" mann skulle ekspedere kronprinsen... Men så viste det seg at ingen andre enn han på bakrommet hadde peiling på den musikktypen kronprinsen var interessert i, så skamfulle måtte de hente ham... Og da skjønte krompen opplegget, og lo seg gjennom resten av handleturen!

Presten som viet tanten min, og døpte barna hennes, hadde lange rastafletter, nesen gjennomboret av svære ringer, og knallblå dr. Marten`s under prestekjolen. Kan ikke huske at dèt var et samtaleemne, akkurat.

Konklusjon: Nei, det hadde gjort meg fint lite om en person på jobben, eller legen min, eller advokaten min, hadde rosa hår. Og hvis jeg havner på Gaustad en vakker dag, så håper jeg at psykiateren min har rosa hår! Da tenker jeg at det er en lite fordomsfull person, som jeg ville hatt lettere for å åpne meg for.

Gjest StockDama
Skrevet
Hm... Jeg har både hatt rosa hår og forskjellige rare frisyrer OG vært pasient på psykiatrisk sykehus... Å være innlagt på et sånt sted kan være en ganske rar, uvirkelig og ikke minst skremmende situasjon, og jeg ville følt meg mye tryggere om ikke alle legene var så formelle hele tiden. Jeg kan jo bare snakke for meg selv jeg, men jeg ville blitt glad for å treffe noen med rosa hår midt oppi alt det kjipe...

Kan kjenne meg litt igjen der. Jeg ville følt meg mer tryggere på en psykolog som ikke er 100% A4. Har vært lagt inn der de skal observere hvordan man oppfører seg normalt...men er jo steine hakket umulig å oppføre seg normalt når alt føles kaldt og upersonlig.

Det er nok fullt mulig å være en god lege/psykiater/whatever selv med farget hår =p

Gjest Casey
Skrevet
Ville du syns det var rart med rosa hår? Ville det plaget deg? Ville du ansatt noen med rosa hår om du var sykehussjef? Leder i en mindre bedrift?

Ja, veldig rart, og jeg villle ikke ha ansatt noen medpiercing eller rosa hår.

Det ville ha plaget meg.

Skrevet

Det ville ha plaget meg.

Hva hvis en hadde en rosa hårfarge, men med konservativt snitt, og rosa bluse til da? Uten piercing, men med perlekjede? :ler:

Gjest Gjest
Skrevet
Hva hvis en hadde en rosa hårfarge, men med konservativt snitt, og rosa bluse til da? Uten piercing, men med perlekjede? :ler:

KIPT (kommer ikke på tale).

Gjest Lamia Lenis
Skrevet (endret)

Hvorfor er det uaktuelt? Kan ikke folk med rosa hår og/eller piercinger gjøre jobben sin som alle andre?

Jeg har undercut, piercinger i nesa og 10 mm hull i ørene, og jeg jobber i et serviceyrke. Aldri fått noen negative reaksjoner (men et par positive).

Endret av Lamia Lenis
Gjest Parallel skjebne
Skrevet
Hm... Jeg har både hatt rosa hår og forskjellige rare frisyrer, OG vært pasient på psykiatrisk sykehus... Å være innlagt på et sånt sted kan være en ganske rar, uvirkelig og ikke minst skremmende situasjon, og jeg ville følt meg mye tryggere om ikke alle legene var så formelle hele tiden. Jeg kan jo bare snakke for meg selv jeg, men jeg ville blitt glad for å treffe noen med rosa hår midt oppi alt det kjipe...

Signerer.

Gjest Oxford
Skrevet

Jeg ville sett på en person med rosa hår o.l. i yrker som f.eks. tannlege, lege, psykolog etc som et friskt pust. For så vidt hadde jeg sett på en person med rosa hår som et friskt pust om h*n var ekspeditør på nærbutikken også. :)

Skrevet (endret)

Dette er en merkelig diskusjon. Man er den man er, med det yrket man nå har. Jeg hadde blitt avslappet og glad dersom jeg møtte en lege, psykolog etc. m rosa hår.

Er ikke dette år 2008.....? Jeg er nok mer opptatt av hva folk besitter av kunnskap- det være seg menneskelig og sosial, såvel som faglig kunnskap- enn hvordan folk farver håret sitt el. kler seg.... :sjenert:

Endret av mssLynch
Skrevet

Jeg har flere beskjente som både ha tatovering, rare hårfrisyrer o.l. som jobber i service yrket.

Og responsen en del av de får f.eks på eldrehjem er rett og slett at det er veldig fascinerende. De gamle syntes det faktisk mest er stas når noen tør å gå sånn.

Gjest Gjest
Skrevet

For min del må leger og advokater og bankpersonale og alle i hop gå kledd akkurat slik de vil, ha akkurat den hårfargen de vil, de må gjerne ha tatoveringer og piercinger om de føler for det. Hva for rolle spiller det hvordan folk ser ut??

Jeg synes det virker utrolig merkelig å ikke ville gå til en lege bare fordi vedkommende har rosa hår.

Gjest Lillebøll
Skrevet

En psykiater må gjerne ha rosa hår for min del så lenge personen er dyktig i jobben sin.

Det nytter ikke med perlekjede og høye sko om man ikke er noe god på mennesker.

Gjest Gjest
Skrevet

Det ville ha plaget meg.

Tør jeg spørre hvorfor? Hvorfor spiller det noen rolle hvordan man ser ut?

Skrevet (endret)
Husker dere han her ? :)

Ja, har noen fine konsertminner fra festival. :)

Ellers tror jeg at jeg hadde foretrukket å ansette en person med rosa hår, dersom kriteriene ellers var like. Har erfaring med at mennesker som gir utrykk for personligheten sin på denne måten ofte er både kreative og reflekterte og ikke minst kommer jeg ofte bedre overens med folk som er veldig seg selv i forhold til de som er opptatt av å være veldig A4.

Og jeg har vært bedriftsleder, så jeg har erfaring med ansettelser også.. selv om det foregikk mest i sesonger. Har faktisk en tidligere arbeider som nå har endt opp som "rockestjerne" og var en av de som hadde et personlig uttrykk på stilen sin.

Endret av absinthia
Skrevet

Jeg reagerer ikke annerledes på om personen har rosa hår, full av piercinger og tattoveringer så lenge dette er en person som kan yrket sitt. Det jeg ville ha reagert på er hvis personen ikke er ren, altså dukker opp med skittent hår, lukter rart, skitne klær..Det at den personen kan yrket sitt veier ikke opp for det.

Jeg hadde følt meg mer avslappet med en lege med rosa hår, men jeg kan se at noen ville lurt litt på egenskapene til denne personen som lege, i og med at det finnes en del trangsynte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...