Gå til innhold

Blå tann på lillegutten:(

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_sigrid_*
Skrevet

gutt på 2 år har dutti og slått seg med munn i bakken, det resulterte i en blå tann, burde vell gå til tannlegen fort som mulig eller går det over?:S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

da bør du ta en tur til tannlegen. Tannen er nok "død" siden den er blitt blå, så da må du evt trekke den og vente på at den nye tannen skal dukke opp... Men ring tannlegen og hør!

Skrevet

Jeg ville tatt han med til tannlegen så fort som mulig. Bare for å være sikker.

Jenta vår fikk blåtann da hun var 3 år. Den måtte trekkes. For nerven i tanna var død. Men det gikk helt fint altså. Når de trekker tennene til små unger får de først en drikk (som ser ut som saft) som gjør at de blir litt susa og at de faktisk ikke husker hele inngrepet. Var helt problemfritt for snuppa vår å trekke i alle fall. Og etterpå syns hun at hun var ordentlig kul som mangla ei fortann - akkurat som skoleungene ;)

Er jo ikke sikkert det ender med trekking for gutten din. Men det er greit å få sjekka det ut uansett, om så bare for å få sjekka at ikke tanna under har tatt skade.

Skrevet

Når tannen er blå, er det et tegn på at tannen nok er død ja.

I noen tilfeller kan den bare få stå til den detter ut av seg selv, i andre må den trekkes.

Det er ikke alle steder man benytter premedisinering (den "saften" noen snakket om over her), men du kan alltids spørre. Det er veldig mye mer behagelig for foreldre og barn, særlig når de er så små. Noen steder bruker de da denne "saften", andre steder tabletter (kan være vanskelig med så små), og andre igjen rektalvæske.

Det viktigste er å få sjekket det hos tannlegen og evt unngå skade på den nye tannen som nå holder på å bli ferdig dannet rett ovenfor melketannen. Dette er heldigvis ikke ofte at forekommer.

Skrevet (endret)

Den ene fortanna mi ble blå etter en ulykke da jeg var liten. Vi dro til tannlegen, men de gjorde ingenting med den der og da. Senere samlet det seg en klump med blod i tannkjøttet over den, og da måtte jeg inn og trekke den.

Endret av Maneo
Gjest Purple Haze
Skrevet

Sønnen min fikk også blå tann da han var 2-3 år gammel. Den satt til den falt ut av seg selv, og han hadde ingen problemer med verken melketanna eller den varige tanna.

At tanna blir blå/grå, tyder på at den er død. Ta barnet med til tannlegen så kan den vurdere hva som må gjøres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...