Gå til innhold

hverdagsdilemma

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

hvordan ville dere løst denne situasjonen?

klokka er halv 6 og barna på 3 og 5,5 er ute i hagen og leker. babyen sover i vogna, men du vet at han når som helst kommer til å våkne og krever sitt.

Du har bestemt deg for at ungene skal bade, vaske håret, spise kveldsmat og deretter se resten av barneTV. Dette får de beskjed om slik at de vet hva som skal skje den nærmeste timen..

ingen av jentene vil komme inn når de får beskjed. Minsta skal bare vise sine kunster på huska først, mens størsta dryger ut tiden med alt mulig. Du fyller i badekaret og får omsider 3åringen inn på badet og kler av henne. Da finner hun ut at hun bare må hente en leke i sandkassen førstsom skal være med i badekaret. Du nekter, forklarer hvorfor men den lille skriker og løper ut likevel..PÅ dette tidspunktet føler du deg allerede som en noget mislykket mor. Den største har kommet seg i badekaret, men nå nekter minsta å bade. "Du får legge deg eller bade - valget er ditt" NEI INGENTING JEG VIL INGENTING - roper den "sjarmerende" jenta tilbake. Du roper litt for høyt tilbake og kjenner at tålmodigheten forsvinner sakte men sikkert...Ved hjelp av litt lirking og godsnakking sitter det omsider to unger i badekaret. ingen vil vaske håret...men med mors list og lempe er de tikl slutt rene og fornøyde. da våkner babyen...pupp kreves umiddelbart. høylytt kranling i badekaret, mens du ammer den lille. til slutt kommer 3åringen ut på stua med håndkle og krever at mamma skal tørke henne! ny runde med skriking...

etterhvert kommer det et ny episode, 5-åringen vil heller ikke tørke seg selv!! hvordan amme, lage kveldsmat og hjelpe 5-åringen samtidig?

og hvordan unngå slike slitsomme kvelder for alle sammen?

gode forslag mottas med stor takk.

Til opplysning er vi som regel to om kveldsstellet, men var alene ikveld..

Hvordan er det mulig å være alenemor tro????

Nå ligger de forresten søtt og sover og er verdens nydeligste og snilleste jenter. Babyen ligger på magen min og lukter bæsj....;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, jeg ville nok:

1) Tørket treåringen og satt henne på stolen i kjøkkenet

2) Forklart femåringen at hvis hun ikke kommer inn i riktig tid og tørker seg selv, så blir det tilsvarende mindre tid ute neste gang hun spør.

3) Når treåringen har blitt tørket, babyen har blitt ammet litt mens femåringen tørker seg selv, og både tre- og femåringen sitter på kjøkkenet, ville jeg lagt fra meg babyen og smurt noen raske skiver.

4) Plukke opp babyen og fortsette amming mens de store spiser.

Jeg har vært alene med flere barn, og synes ikke det var spesielt vanskelig. Men for all del, det er andre typer scener her hjemme til tider (har barn i kranglealder) som får Vera Micaelsen til å blekne :mrgreen:

Du har gjort så godt du kunne, nå skal du nyte kvelden med god samvittighet!

Gjest *Mim*
Skrevet

Jeg ville ammet babyen, og forklart de store jentene at de må klare å tørke seg selv, eventuelt hjelpe hverandre. Alternativet er at babyen skriker av sult. Deretter tatt en ammepause og funnet mat til de store, og ammet ferdig.

Men det er aldri sikkert at den planen hadde funket heller... Litt klabb og babb blir det innimellom. Ikke føl deg mislykka! :klem:

Gjest Piper
Skrevet

Jeg ville puttet en smokk i babyen, mine har brukt smokk, og så ville jeg tørket de store og laget noen skiver til de for at de skulle få kveldsmat. Babyen klarer seg fint uten mat i de få minuttene det tar, og jeg må faktisk si at jeg syns det er viktigere å få tørket de største barna, og da spesielt 3 åringen som kanskje ikke klarer det selv.

Men jeg hadde forventet mer av 5 åringen enn av 3 åringen, men babyen hadde ikke lidd noen særlig nød selv om den ikke fikk mat akkurat der og da.

Når barna hadde fått maten sin, ville jeg satt meg ned med babyen igjen. Og jeg hadde helt sikkert hatt en sint baby, men babyen hadde overlevd det.

Gjest Gjest
Skrevet

Ditt eget valg å få 3 barn ;) ikke regn med at det går smertefritt...

Skrevet

Jeg hadde ikke latt treåringen løpe ut i hagen etter en leke, hvis jeg først hadde sagt nei. Jeg hadde stanset henne fysisk hvis hun prøvde seg. Og hvis jeg ikke hadde hatt mulighet til å stanse henne fysisk, ville jeg nektet henne å ha leken med i badet når hun kom inn igjen. Hvis ikke ungene tar verbale instrukser, og får det morsommere når de trosser deg, har du et problem.

Gjest Gjest
Skrevet

Om 3 åringen fikk beskjed om at hun skulle inn og hun hadde hentet en leke som jeg først sa NEI til, hadde jeg sagt NEI som jeg sa i første omgang.Tatt den fra henne, lagt eller kastet leken tilbake, satt ungen i badekaret å latt henne skrike om hun ville det..Ferdig badet, satt på pysj og marsj i seng - BASTA!, God Natt! (ditt krapyl)

Skrevet

Her var sikkert mange gode råd - jeg har ingen å gi, men vil bare si at du helt sikkert gjorde alt rett på din måte og dine premisser! Jeg kjente jeg ble helt svett bare ved å lese det du skrev, og min umiddelbare tanke da du spurte hva vi ville gjort var: "Ringt mamma!" Fnis....

Synes du gjorde det bra jeg - ungene kom tross alt i seng!

Gjest ratatouli
Skrevet

hmm. Jeg hadde nok ikke satt igang ett slikt badeprosjekt, med en baby som jeg viste kom til å våkne snart. Hadde tatt en kattevask, og bada de skikkelig i morgen ved en bedre annledning. F.eks. rett etter amming av baby (slik at babyen er god og mett, og ikke krever noe på en liten stund). Eller med en gang babyen hadde sovnet (du vet at den vil sove en god stund). Eller tatt en kattevask og ventet med den grundige til i morgen til faren (hvis han ikke er vekke for flere dager) var hjemme igjen og kunne ha hjulpet til.

Skrevet
Om 3 åringen fikk beskjed om at hun skulle inn og hun hadde hentet en leke som jeg først sa NEI til, hadde jeg sagt NEI som jeg sa i første omgang.Tatt den fra henne, lagt eller kastet leken tilbake, satt ungen i badekaret å latt henne skrike om hun ville det..Ferdig badet, satt på pysj og marsj i seng - BASTA!, God Natt! (ditt krapyl)

Litt den stilen vi kjører (og har kjørt alltid) hjemme hos meg....nettopp derfor har vi så godt som aldri slike problemer...faktisk....

Konsekvent og konsekvens....

Skrevet

Vil vel kanskje anbefale en bæresæle hvor det er mulig å amme mens du gjør andre ting. Eller rettere sagt, at babyen finner seg til rette selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Det høres kanskje rått og brutalt ut for enkelte, men som foreldre må man vise at man er sjefen. Sier du nei, så mener du nei. Vær bestemt, vær konsekvent. Gi konsekvenser dersom barna ikke gjør det de skal.

Alt må selvfølgelig tilpasses den enkelte situasjon. Man skal ikke gi fem dagers husarrest fordi en femåring ikke ville tørke seg selv. ;) Alt med måte!

Sånn for ordens skyld: Små barn kan få 5-10 minutters "romarrest" eller "sitte-i-trappa-arrest". Noe mer enn det har sjelden noen virkning.

Sånn som jeg ser det er det ikke noe du egentlig kunne gjort denne ene kvelden alene med tre barn. Det du KAN gjøre er å endre litt på oppdragelsen sånn at det blir naturlig for barna å gjøre som du sier. Det er noe som skjer over tid, ikke på et øyeblikk. Men da er du kanskje bedre rustet neste gang du er alene.

Husk at det er viktig med en sånn type oppdragelse også når dere er to om jobben og kan takle uregjerlige barn som går sine egne veier. Ellers vil det sannsynligvis oppstå sånne slitsomme situasjoner hver gang en av dere er alene med barna.

Barna skal vite at du bestemmer (og det samme om pappaen). Men du kan også bestemme at "nå får du (barnet) bestemme selv". Du kan bestemme f.eks. at barnet får velge mellom å vaske kroppen først og håret etterpå. Eller motsatt. Du kan la barnet velge om det vil ha på den røde eller den grønne genseren. Du kan la barnet bestemme om det skal ha på pysjamas eller ikke. Slike ting som et lite barn er istand til å ta avgjørelser på. Og det er DU som skal si at barnet kan bestemme. En fin balansegang skaper en mer behagelig hverdag både for store og små!

Skrevet
Det høres kanskje rått og brutalt ut for enkelte, men som foreldre må man vise at man er sjefen. Sier du nei, så mener du nei. Vær bestemt, vær konsekvent. Gi konsekvenser dersom barna ikke gjør det de skal.

Alt må selvfølgelig tilpasses den enkelte situasjon. Man skal ikke gi fem dagers husarrest fordi en femåring ikke ville tørke seg selv. ;) Alt med måte!

Sånn for ordens skyld: Små barn kan få 5-10 minutters "romarrest" eller "sitte-i-trappa-arrest". Noe mer enn det har sjelden noen virkning.

Sånn som jeg ser det er det ikke noe du egentlig kunne gjort denne ene kvelden alene med tre barn. Det du KAN gjøre er å endre litt på oppdragelsen sånn at det blir naturlig for barna å gjøre som du sier. Det er noe som skjer over tid, ikke på et øyeblikk. Men da er du kanskje bedre rustet neste gang du er alene.

Husk at det er viktig med en sånn type oppdragelse også når dere er to om jobben og kan takle uregjerlige barn som går sine egne veier. Ellers vil det sannsynligvis oppstå sånne slitsomme situasjoner hver gang en av dere er alene med barna.

Barna skal vite at du bestemmer (og det samme om pappaen). Men du kan også bestemme at "nå får du (barnet) bestemme selv". Du kan bestemme f.eks. at barnet får velge mellom å vaske kroppen først og håret etterpå. Eller motsatt. Du kan la barnet velge om det vil ha på den røde eller den grønne genseren. Du kan la barnet bestemme om det skal ha på pysjamas eller ikke. Slike ting som et lite barn er istand til å ta avgjørelser på. Og det er DU som skal si at barnet kan bestemme. En fin balansegang skaper en mer behagelig hverdag både for store og små!

:klappe:

Skrevet

Hadde for min del satt foten ned lenge før alt dette hadde skjedd. Allerede om de prøvde seg på å dra ut tida da de skulle inn ville jeg sagt: "Nuh! er det nok. Inn i badekaret nå." Og her i huset vet ungene at jeg mener det jeg sier.

Jeg lar ikke ungene styre skuta rett og slett og derfor trenger jeg faktisk sjelden være virkelig streng fordi de vet hvor grensene går.

Gjest Gjest_Vilja_*
Skrevet

Det virker som at du lar ungene bestemme for mye, gi dem lillefingeren og de prøver å ta hele hånda.

Veldig bra at du forklarte dem planen til å begynne med, da vet de hva som forventes av dem. Når de så ikke hørte etter da du ba dem komme inn, lot du dem fortsette å være ute. Da begynte det å skli ut, og du lot det bare skli videre. Du må bruke konsekvens, og la barna få vite at det er du som er sjefen, og de ønsker å høre etter deg ellers har det konsekvenser. F.eks sa du at de skulle bade, så spise kveldsmat, så se barneTV. Om de ikke kommer inn når du sier ifra, men haler ut tiden, blir en naturlig konsekvens at det ikke blir tid til barneTV.

Samme med jenta som løp ut etter leke selv om du sa nei - du burde ha stoppet henne fysisk, om ikke det gikk, så tatt fra henne leken når hun kom inn og forklart at mamma sa nei, og det betyr nei. Leken skal ikke opp i badet. Hun ville kanskje begynne å hyle for å presse igjennom viljen sin, men da må du presse tilbake. La henne skrike, forklar at du skjønner hun blir sint, men det er faktisk mamma som bestemmer. At hun må roe seg ned, og kanskje må du kjøre en time-out på henne.

Å drive slik oppfølging, dvs. justere dem hver gang de prøver å oppføre seg dårlig, er veldig tidkrevende og krever konsekvens av foreldrene, spesielt i starten. Men når det har begynt å komme på skinner, så blir alt MYE lettere!

Spesielt ettersom du har 3 relativt små barn, er du nesten avhengig av å ha unger som hører etter for å få det til.

Gjest veslo
Skrevet

Eg hadde amma babyen i bæresjal eller slynge (då kan den henge å forsyne seg sjølv), kasta 3-åringen på ryggen i Mei Tai, tørka 5-åringen og laga kveldsmat. :) Det er travelt med småtroll, men bæretøy kan virkelig lette kvardagen!

Gjest Gjest
Skrevet
Eg hadde amma babyen i bæresjal eller slynge (då kan den henge å forsyne seg sjølv), kasta 3-åringen på ryggen i Mei Tai, tørka 5-åringen og laga kveldsmat. :) Det er travelt med småtroll, men bæretøy kan virkelig lette kvardagen!

Bæretøy er sikkert fint, men har du hatt en treåring og en femåring samtidig?

Skrevet

Nå har ikke jeg barn selv, men etter å ha observert lignende situasjoner i omgangskretsen, hadde jeg nok ikke badet 3- og 5-åringen, men lagt de rett i seng. Ingen har vondt av å legge seg skitten en gang innimellom.

Skrevet
Hvor er far?

Hvis du gidder å lese ferdig hele startinnlegget, så står det faktisk at de pleier å være to om det, men akkurat i kveld var hun alene ;]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...