Gå til innhold

skal kjøre opp i morgen tidlig...


Gjest Gjest_maja_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_maja_*

Et nerve-innlegg fra meg. Kanskje i håp om å få noen betryggende ord på min vei, eller litt råd og tips fra dere der ute med erfaringer kanskje ;)

I morgen tidlig kl 0800 skal jeg kjøre opp! har ventet på dette i fler foldige år, bare utsatt og utsatt.. .. og nå plutselig er dagen her. Er "på tide". Gravid i 7.mnd, får bilen min onsdag morgen, 24år.

Skal kjøre opp i Oslo, fra Risløkka. Spent!

Hvordan er sensorene? Kan jeg vente meg DEN grinebiteren eller er de fleste greie?

De kommer vel ofte med noen teoretiske spm. også, hva er elles "typisk" i tillegg til selve kjøringen?

Hvor lenge varer vanligvis oppkjøringen? 45min.? eller 60min?

Om jeg kjører kontrollert og bra sånn helhetlig, vil noen "småfeil" likevel kunne ha store utslaget?

Brudd på vikeplikt, feltskifte uten å se i dødvinkel, ikke stoppe for fotgjenger o.l. er vel gjerne "verstingene" blandt alle feil..

men om jeg "dreper" bilen i begynnelsen foreks pga nervøsitet, eller plutselig setter i feil gir , får noe problemer i bakkestart men kommer meg av gårde, eller glemmer noen andre småting, vil jeg likevel ha gode sjanser til å stå?

Eller om jeg legger meg noe feil i rundtkjøring men likevel redder meg ut, eller misoppfatter hvor han ville jeg skulle kjøre.. .. usj.. hehe.. her tenkes det mye. ;)

Kjørelæreren min sier at dette vil nok gå såååå bra. At jeg helhetlig er bra og er behagelig sitte på med, kjører trygt og forsiktig osv. men jeg er så nervøs. ikke følt sånn på lenge..

Utmattet og føler nesten jeg vil kaste opp, så nervøs er jeg akkurat nå.. hehe.. får håpe det gir seg.

kjempe takknemlig for tips og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil bare komme med følgende ord, som min kjørelærer sa til meg da jeg skulle kjøre opp;

Husk at oppkjøringen ikke skal vise sensor at du er verdensmester- men at du er flink nok til å kunne fortsette øvingen på egenhånd.

Og et svar ang hvilke feil; Det viktigste er at du ikke utsetter andre trafikkanter (både myke og de i andre kjøretøy) for fare. Om du skulle kvele bilen eller bomgire- så går det faktisk bare utover deg selv og bilen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Sensorene fra Risløkka er veldig hyggelige, og du skal ikke grue deg for det!

Oppkjøring skal vare 70 min fra du setter deg i bilen til du får resultatet.

Du vil få et teknisk spørsmål før dere kjører, og dette er gjerne olje, bremseveske, vindusviskere ol. greit å gå over bilen og vognkortet før du startet.

Du vil gå god tid til å finne ut hvor du skal kjøre, så vær tidlig ute med å finn riktig fil, og ligger du feil så ligger du feil, ikke kast deg over i riktig fil. Det er greit å kjøre feil, bare gjør feilene dine riktig.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70 minutter?

Oppkjøringen min varte i maks 50 min med tekniske spørsmål og kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått noen tips over her, så vil bare ønske deg lykke til! De fleste er nervøse før oppkjøring. Men pust dypt inn, og prøv å ta det rolig så går det nok så fint så. :reise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare ønske deg masse lykke til! :klem:

Da jeg kjørte opp, kjørte jeg i motsatt retning av hva kjørelæreren sa, og jeg kvalte bilen i et kryss... Men jeg sto likevel... :)

Det går sikkert kjempebra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

70 minutter?

Oppkjøringen min varte i maks 50 min med tekniske spørsmål og kjøring.

§ 30-2. Førerprøve klasse B

Førerprøven for klasse B består av en teoretisk og en praktisk prøve.

Den praktiske prøven avlegges med personbil med tillatt totalvekt på ikke over 3500 kg, bredde på minst 1,5 meter og minst fire sitteplasser. Kjøretøyet skal ha konstruktiv hastighet på minst 100 km/t. Hastighetsmåler skal være lesbar fra sensors plass.

Kjøretøy til førerprøve for klasse B skal ha følgende tilleggsutstyr:

a) dobbelt sett betjeningsinnretning for kopling og brems,

b) ett ekstra innvendig speil og utvendige speil som gir sensoren tilstrekkelig utsyn bakover på begge sider,

c) ekstra speil som gir sensoren mulighet til å observere kandidaten og

d) lys over pedalene på førersiden.

Til den praktiske prøven skal det settes av 75 minutter.

Klargjøring før kjøring, sikkerhetskontroll og tilbakemelding skal inngå i den praktiske prøven.

Hva som står i forskriften og hva som er reelt er kanskje ikke alltid likt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et nerve-innlegg fra meg. Kanskje i håp om å få noen betryggende ord på min vei, eller litt råd og tips fra dere der ute med erfaringer kanskje ;)

I morgen tidlig kl 0800 skal jeg kjøre opp! har ventet på dette i fler foldige år, bare utsatt og utsatt.. .. og nå plutselig er dagen her. Er "på tide". Gravid i 7.mnd, får bilen min onsdag morgen, 24år.

Skal kjøre opp i Oslo, fra Risløkka. Spent!

Hvordan er sensorene? Kan jeg vente meg DEN grinebiteren eller er de fleste greie?

De kommer vel ofte med noen teoretiske spm. også, hva er elles "typisk" i tillegg til selve kjøringen?

Hvor lenge varer vanligvis oppkjøringen? 45min.? eller 60min?

Om jeg kjører kontrollert og bra sånn helhetlig, vil noen "småfeil" likevel kunne ha store utslaget?

Brudd på vikeplikt, feltskifte uten å se i dødvinkel, ikke stoppe for fotgjenger o.l. er vel gjerne "verstingene" blandt alle feil..

men om jeg "dreper" bilen i begynnelsen foreks pga nervøsitet, eller plutselig setter i feil gir , får noe problemer i bakkestart men kommer meg av gårde, eller glemmer noen andre småting, vil jeg likevel ha gode sjanser til å stå?

Eller om jeg legger meg noe feil i rundtkjøring men likevel redder meg ut, eller misoppfatter hvor han ville jeg skulle kjøre.. .. usj.. hehe.. her tenkes det mye. ;)

Kjørelæreren min sier at dette vil nok gå såååå bra. At jeg helhetlig er bra og er behagelig sitte på med, kjører trygt og forsiktig osv. men jeg er så nervøs. ikke følt sånn på lenge..

Utmattet og føler nesten jeg vil kaste opp, så nervøs er jeg akkurat nå.. hehe.. får håpe det gir seg.

kjempe takknemlig for tips og råd!

Hei :hallo:

Så kjekt at du skal få sertifikatet da :)

Jeg har aldri kjørt i Oslo, så kan ikke si noe spesifikt om det; men reglene er jo de samme over hele landet, så jeg kan komme med noen generelle råd.

De feilene du nevner som å ikke stoppe for fotgjengere, bryte vikeplikt osv er såpass alvorlig at de fører til at en kan styke kun pga de.

Hvis du kjører helhetlig og bra, men har noen småfeil så har du større sjanse for å stå, enn om du har en større feil. Det avhenger selvsagt litt av antallet feil.

Å legge seg feil i rundkjøringen, vil jeg tro er en litt stor feil (men ikke stor nok til å stryke alene). Redder du deg ut igjen på en ordentlig måte derimot trekker det opp.

Du får et teknisk spørsmål til å begynne med, men dette er sjeldent et vanskelig spørsmål. Jeg fikk spørsmål om hvordan en sjekker at sikkerhetsbeltet er slik som det skal være.

Mitt inntrykk er at de fleste sensorene er hyggelige mennesker som vil at du skal stå.

Et godt råd er å hele tiden tenke postitivt. Dersom du ser sensoren skrive noe så tenkt "det er sikkert noe positivt han skriver der."

Et annet råd jeg har er å si feilene sine til sensor når dere er ferdig, hvis han spør om hva du selv synes. Det viser at du har evnen til å forbedre deg selv, og vil bare bli tatt positivt.

Er du uenig med noe sensor sier så hold for Gud's skyld kjeft. Sensor har alltid rett (not, men vi må late som). Ta det heller opp med kjørelæreren i etter tid hvis du er usikker.

For noen kan det og hjelpe å ha på klassisk musikk siden det får en til å slappe av.

Jeg har ikke så mye mer å komme med, men jeg håper i alle fall det var litt til hjelp.

Lykke til i morgen :klem:

:reise:

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...