Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Lilja
Skrevet

Nå tror jeg mange kommer til å bli sinte på meg, men forsøker likevel....... Jeg tilhører en helsestasjon som jeg virkelig ikke trives på (i Oslo). Allerede første gangen synes jeg det var ille men ville forsøke noen ganger til. Nå er jeg 27 uker på vei og synes fortsatt det er ille. Dette er mitt første barn og jeg trodde det ville bli koselig å snakke med andre i samme situasjon og at det var hyggelig å prate med jordmor, bli med i en barselgruppe etterhvert osv.

Er redd hovedgrunnen til min mistrivsel er at det er mest utlendinger der jeg går. Jordmor er heller ikke norsk og jeg har store problemer med å forstå henne. Dermed blir det vanskelig for meg å stille spørsmål også. Disse utlendingene har andre måter å gjøre ting på her har de gjerne med alle sine barn samt 1-3 menn, trolig mann og slekninger osv, og det er helt fullt opp til tider og utrolig støyete. Synes også det kunne være hyggelig dersom det er en barselgruppe om minst halvparten kunne være norske slik at vi har litt samme bakgrunn og kan forstå hva som blir sagt. I manges øyne høres jeg sikkert ille ut Det er bare at jeg har drømt om denne perioden i mitt liv så lenge og nå faller jeg liksom helt utenfor systemet. Synes dette er veldig vanskelig. Har ringt en del andre helsestasjoner men det er trangt om plassen og de prioriterer sine egne. Har dere noen forslag? Går jeg til min fastlege og tar kontrollen der vil jeg vel heller ikke få mulighet til å bli med i noen barselgruppe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke så mange forslag men jeg ville bare si at jeg er ikke det spor forbanna etter å ha lest innlegget ditt.

Det er jo klart at det ikke blir det samme når det er kommunikasjonsproblemer og nesten ingen norske som går der.Det er tungt å ikke bli forstått eller å forstå.

Hadde nok mistrives jeg også da.

Du burde si i fra om at det ikke er vanlig i Norge å ta med hele slekten på kontroller osv.

Si at det blir for mye stress,rot eller støy slik at konsentrasjonen blir dårlig.Ungen feks. trenger ro. :forvirra:

Må si at jeg føler med deg.....

Ingen kan bli sinte fordi du føler det sånn.Lykke til

Skrevet

Jeg har også følt det slik på min helsestasjon i Oslo Nord.

Nå har jeg flyttet, og er sjeleglad for at jeg kan med god samvittighet kan skifte helsestasjon! Jeg har hørt at man kan skifte jordmor/helsestasjon uansett i svangerskapet, men jeg er altfor høflig og redd for å såre andres følelser for å gjøre noe slikt..... litt feig, ja!

Ønsker deg lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva med å bruke en privarpraktiserende jordmor? Da får du garantert topp oppfølging!!

Skrevet

Sånn var det på den helsestasjonen jeg tilhørte før også, og helsesøsteren der la rett og slett ikke opp til barselgrupper i det hele tatt pga språkproblemene.

Du blir ikke ekskludert fra barselgruppene selv om du ikke tar svangerskapskontrollene på helsestasjonen, babyen skal jo gå der til veiing og vaksinering etter fødselen. Jeg hadde alle kontroller i graviditet nr. 2 hos en privat spesialist, og er med i en hyggelig barselgruppe på min nye helsestasjon.

T :)

Skrevet

Skjønner deg godt jeg. Når man er gravid så har man gjerne mange ting man vil spørre om, selv om man har barn fra før. DA er det jo veldig greit å forstå hva jordmor sier.

En veninne av meg brukte Rødekorsklinikken på Majurstua. Hun var veldig fornøyd. Jeg var med henne dit en gang og var overrasket over hvor forskjellig det var fra helsestasjonen i Oslo Nord som jeg brukte.

Det er ikke tvil i min sjel... Jeg kommer til å bruke denne klinikken når jeg en gang blir gravid igjen.

For å kunne bruke Rødekorsklinikken må du bli henvist fra legen din. Ta kontakt med han/henne og forklar at du ikke er helt fornøyd med helsestasjonen og gjerne vil bruke Rødekors..

Lykke til !!

Skrevet

Jeg skjønner deg godt, og tror ikke at noen kommer til å bli sinte pga det du skriver. Når en er i en slik situasjon, er en nodt til å ha muligheten til å kommunisere. Dette blir jo utrolig vanskelig når en har en språkbarriere mellom seg selv, de andre, og helsesøster.

Syns du skal finne deg et annen sted, hvor du ikke får samme problemene. Du må ha muligheten til å stille alle de spørsmålene du vil, og få ordentlige svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...