fargegla82 Skrevet 16. juni 2008 #1 Skrevet 16. juni 2008 De finnes som suketter og i pulverform og har færre kalorier enn vanlig rørsukker.Greit nok. MEN er det sunnere for tennene?Eller får en like lett hull også med dette sukkeret?? Håper noen kloke hoder slenger inn en kommentar!",) Thanx!
Bokormen Skrevet 16. juni 2008 #2 Skrevet 16. juni 2008 Fruktose (fruktsukker) er like kariogent (gir like lett hull) som vanlig sukrose. Kunstige søtningsmidler er nesten ikke kariogent i det hele tatt, noen virker bittelitt MOT hull, feks xylitol.
fargegla82 Skrevet 16. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 16. juni 2008 Bokorm:Takker for oppklaring.",)Høres ut som om du vet ka du snakker om her..",) Aiai,jeg bytter ut frutkosen med søtn.middel!Men..hm..Finnes det kunstig søtningsmiddel i strøform til te,grøt,dessert,eller er det kun fruktose til dette bruk?:/
Mixelite Skrevet 16. juni 2008 #4 Skrevet 16. juni 2008 (endret) Bokorm:Takker for oppklaring.",)Høres ut som om du vet ka du snakker om her..",) Aiai,jeg bytter ut frutkosen med søtn.middel!Men..hm..Finnes det kunstig søtningsmiddel i strøform til te,grøt,dessert,eller er det kun fruktose til dette bruk?:/ Xylitol finnes i strøform. Jeg kjøpte på helsekosten. Det er det kunstige søtningsmiddelet som påvirker blodsukkeret minst, har jeg lest. Bare husk at det virker avførende i for store mengder ;-) Endret 16. juni 2008 av Mixelite
fargegla82 Skrevet 16. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 16. juni 2008 Xylitol finnes i strøform. Jeg kjøpte på helsekosten. Det er det kunstige søtningsmiddelet som påvirker blodsukkeret minst, har jeg lest. Bare husk at det virker avførende i for store mengder ;-) ",)Det skal jeg huske",)Selges det under navnet XYLITOL asså?Finner jeg det i butikk eller må jeg på helsekost..? Takk for hjelp",)
eriksen Skrevet 17. juni 2008 #6 Skrevet 17. juni 2008 Kjøpt heller Sukrin! Det selges i helsekostbutikker, og er merkevarenavnet på søtningsstoffet erythritol. Xylitol har endel kalorier, ca 250 kcal pr 100 gram, og påvirker derfor blodsukkeret (dog mindre enn vanlig sukker og glukose), men Sukrin har bare 20 kcal pr 100 gram, og påvirker ikke blodsukkeret i det hele tatt. Det er også helt trygt, og ikke kunstig fremstilt, hvis du skulle være skeptisk... 1 pakke á 500 gram koster ca 65 kr...
fargegla82 Skrevet 26. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 26. juni 2008 Kjøpt heller Sukrin! Det selges i helsekostbutikker, og er merkevarenavnet på søtningsstoffet erythritol. Xylitol har endel kalorier, ca 250 kcal pr 100 gram, og påvirker derfor blodsukkeret (dog mindre enn vanlig sukker og glukose), men Sukrin har bare 20 kcal pr 100 gram, og påvirker ikke blodsukkeret i det hele tatt. Det er også helt trygt, og ikke kunstig fremstilt, hvis du skulle være skeptisk... 1 pakke á 500 gram koster ca 65 kr... Sukrin,er det kariesfremkallende på lik linje som fruktsukker og vanlig sukker?og er det i strøform?Jeg vil ha et søtningsstoff som ikke gir hull i tennene.Bare bonus om det i tillegg ikke påvirker blodsukkeret.
fargegla82 Skrevet 30. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 30. juni 2008 Kommentar til siste innlegg? Jeg vil gjerne få tak i et søtningsmiddel i tabl form og et i strøform.-som IKKE kan gi karies. Takk for oppklaring!
eriksen Skrevet 30. juni 2008 #9 Skrevet 30. juni 2008 (endret) Sukrin er ikke kariesdannende, siten bakteriene i munnen ikke kan bryte ned sukkeralkoholene. Det har minimal påvirkning på blodsukkeret (siden det nesten ikke gir energi - bare 20 kcal pr 100 gram). Det er heller ikke like lakserende som mange andre sukkeralkoholer (som f.eks xylitol, maltitol og sorbitol). Endret 30. juni 2008 av eriksen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå