Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #1 Skrevet 16. juni 2008 Hvordan gjør dere det? Hvorfor får dere gode karakterer? Skjer det bare eller jobber dere knallhardt? Har dere venner som får gode karakterer også? Blir dere da påvirket av dem? Noe mer du vil si? Og dere som gjør det dårlig? Hva er grunnen? Jobber dere ikke, har dere venner som gjør det dårlig på skolen og dere blir påvirket? Noe mer du vil si?
Noli Skrevet 16. juni 2008 #2 Skrevet 16. juni 2008 Jeg har nok mest flaks med mine karakterer føler jeg. Føler at jeg gjør det skikkelig dårlig på eksamen, og får likevel god karakter.
Gjest Ada Blûe Skrevet 16. juni 2008 #3 Skrevet 16. juni 2008 Jeg har alltid fått gode karakterer, både på videregående og på senere studier, men jeg jobber for det også. Nå, som jeg har funnet drømmestudie, går det mye lettere å få bra resultater fordi jobbingen er mer interessant og motiverende.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #4 Skrevet 16. juni 2008 Har fått gde karakterer ved å være tilstede og oppføre meg pent. Så mine karakterer har hatt litt med trynefaktor å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #5 Skrevet 16. juni 2008 Jeg var beste på skolen på ung.skolen, og har alltid fått gode karakterer(bortsett fra fag som er SKIKKELIG uinteressante for meg:les:økonomi). Min oppskrift er klisterhjerne og en samvittighet. Jeg ville ikke at folk skulle synes jeg var dum, og ville alltid vise foreldrene mine og lærerene at de hadde en flink datter, elev:) Fikk jeg dårlige karakterer så ble jeg skuffet, og leste mer, spurte læreren hele tiden om det var noe jeg var usikker på, og sørget for å aldri møte uforberedt. Resten gikk på klisterhjernen min:P Venner har også noe å si! Sitter en med noen som er dårlige og som spør hele tiden, kan det slå ut to veier. En blir distrahert og irritert, eller man får bevist at man kan det ovenfor lærer og seg selv. Jeg var som oftest ganske hissig:P
Blåbæret Skrevet 16. juni 2008 #6 Skrevet 16. juni 2008 Interesse har mye å si for gode karakterer hos meg. På ungdomsskolen hadde jeg ræva karakterer men når jeg begynnte på videregående å fikk begynnde med noe jeg synes var kjekt ble karakterene også gode. Har ikke gjort mye for å få gode karakterer. Jeg har gjort oppgaver i timen og ellers ikke jobbet noe mere for de gode karakterene. Jeg tror jeg har god hukommelse og får med meg ting selv om jeg ikke følger så veldig mye med. Er heldig på den måten =)
Gjest Ada Blûe Skrevet 16. juni 2008 #7 Skrevet 16. juni 2008 Så mine karakterer har hatt litt med trynefaktor å gjøre. Det er vel ikke lett på høyskole og universitet?
Gjest m Skrevet 16. juni 2008 #8 Skrevet 16. juni 2008 Jeg har hatt gode karakterer siden ungdomsskolen 6'ere og noen 5'ere, på Universitetet A og B. Det er klart at det ligger en del arbeid bak dette, men har sjelden gjort lekser eller pugget mye. For meg ligger den ene nøkkelen i metaforståelse og metahukommelse. Det handler om å være seg bevisst hva man kan og hva man ikke kan. Jeg forsøker å tenke igjennom fagene jeg har i store linjer, hva ønkser lærere eller professorer at man skal kunne, samt hvordan de vil at man skal nærme seg faget. F. eks. Skal man formulere seg påstansmessig eller med en relativ tone? Skal man vise forståelse for at man kan se temaer fra ulike vinkler? Er noen av temaene mer "populære" eller i vinden innen fagkretsene? Når jeg leser forsøker jeg å dra relevante paralleller til andre fag. Jeg liker også å plassere teorier eller hendelser historisk og noen ganger politisk. Det skal sies at jeg har vokst opp i et hjem med svært mange bøker og med foreldre som har stor glede av å lese:) - og dette har smittet over på meg. Jeg har alltid vært veldig nyskgjerrig. Temaer som jeg ikke opprinnelig interesserer meg for gjør jeg en innsats for å sette meg inn i, om det er viktig for meg - etter en stund fortoner det seg ofte mer interessant - dette krever litt viljestyrke. Når jeg ser på andre studenter/elever slår det meg ofte hvordan de virker helt ubevisste på hva de lærer og hva de kan. "Jeg skjønner ikke hvorfor jeg fikk D, jeg har jo lest hele boken." Det hjelper jo på ingen måte om man ikke har forstått eller husker det man har lest...
Gjest *Mim* Skrevet 16. juni 2008 #9 Skrevet 16. juni 2008 Jeg har vært aktiv muntlig og klarer stort sett å formulere meg bra skriftlig. I tillegg har jeg syntes de fleste fag er interessante og lærerne greie. Og eksamen hvor jeg bare kan sitte og lire av meg kunnskap synes jeg er helt topp! Har fått gode karakterer, men ikke så ofte toppkarakterer. Er nok for lat til det.
Gjest Casey Skrevet 16. juni 2008 #10 Skrevet 16. juni 2008 Hvordan gjør dere det? Hvorfor får dere gode karakterer? Skjer det bare eller jobber dere knallhardt? Har dere venner som får gode karakterer også? Blir dere da påvirket av dem? Noe mer du vil si? Og dere som gjør det dårlig? Hva er grunnen? Jobber dere ikke, har dere venner som gjør det dårlig på skolen og dere blir påvirket? Noe mer du vil si? Jeg får gode karakterer når jeg fokuserer og konsentrerer og bruker jevnlig selvdisiplin. Jeg får middels karakterer når jeg dater og leser litt her og der uten struktur. Nå er jeg i arbeidslivet, men de samme prinsippene gjelder til dels her.
Kick Skrevet 16. juni 2008 #11 Skrevet 16. juni 2008 (endret) For meg ligger den ene nøkkelen i metaforståelse og metahukommelse. Det handler om å være seg bevisst hva man kan og hva man ikke kan. Jeg forsøker å tenke igjennom fagene jeg har i store linjer, hva ønkser lærere eller professorer at man skal kunne, samt hvordan de vil at man skal nærme seg faget. Dette er en strategi som har hjulpet meg til å få gode karakterer på universitetet. Særlig i dagene rett før eksamen tettet denne måten å forholde seg til pensum på skottene i hva jeg kunne, ved å sette fokus på viktige ting i et pensum som noen ganger var uoverkommelig og uoversiktlig. Jeg vil også peke på ett poeng til - se på hva medelever og medstudenter gjør. Du rangeres på en karakterkurve, hold deg foran på kurven. Jobb smart, og ha disiplin, ikke til å jobbe mer enn andre, men til å gjøre det du trenger for å lære deg mer. Som m skriver, å være bevisst på hva du kan er alfa og omega når det kommer til å gjøre det litt bedre enn alle andre. Det er det som skal til for å få en toppkarakter. Endret 16. juni 2008 av Kick
Muffin! Skrevet 16. juni 2008 #12 Skrevet 16. juni 2008 Jeg har alltid fått gode karakterer. Jeg leser og jobber med faget jevnt over hele semesteret. Jeg syns dette er mye bedre enn å mure seg inne de to siste ukene før eksamen. Foreldrene mine har lang utdannelse, og de er alltid klare for å hjelpe meg dersom jeg trenger dem til å lese gjennom en oppgave e. l. Dette er selvfølgelig en fordel
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #13 Skrevet 16. juni 2008 Det er vel ikke lett på høyskole og universitet? [/quote Sikkert ikke, så nå må jeg vel lese i tillegg.......
The Kitten Skrevet 17. juni 2008 #14 Skrevet 17. juni 2008 Hvordan gjør dere det? Hvorfor får dere gode karakterer? Skjer det bare eller jobber dere knallhardt? Har dere venner som får gode karakterer også? Blir dere da påvirket av dem? Noe mer du vil si? Og dere som gjør det dårlig? Hva er grunnen? Jobber dere ikke, har dere venner som gjør det dårlig på skolen og dere blir påvirket? Noe mer du vil si? Jeg får gode karakterer, men trenger ikke jobbe så mye for det egentlig. Jeg tar ting lett, og liker å lære nye ting. De fleste vennene mine får også gode karakterer, men de jobber mer for det enn jeg gjør. Jeg påvirkes egentlig lite av vennene mine (når det gjelder karakterer). Nei, det er ikke noe mer jeg vil si. Hilsen The Kitten :banantroll:
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2008 #15 Skrevet 17. juni 2008 Jeg har stort sett altid gjort det veldig bra, men gjorde det katastrofalt i et par fag på videregående som jeg var totalt uinteresert i fordi jeg ikke fulgte med og ikke gjorde noen ting. Frem til universitet klarte jeg meg med å følge med i timen og å lese litt til prøver. På universitet har jeg måttet jobbe på en annen måte, men langt mindre enn andre. At jeg har vært veldig interesert i fagene har spilt stor rolle, jeg tnker altid ut litt selvstenidge og kreative argumenter på eksamen og skårer på det i tillegg til å ha lært meg å skrive godt. Det som har gitt meg mye bedre resultater de siste årene er meditasjon, yoga og konsentrasjonsøvelser. Det er nesten ingen grenser for hvor mye man kan øve konsentrasjonen og da lærer man utrolig mye bedre og det er ikke så slitsomt å dispilinere seg til å lese fordi man ikke blir distrahert av andre tanker. Hvis du er ute etter å gjøre det bedre karaktermessig ville jeg lagt mye vekt på det som ble sagt om metalæring og studieteknikk av en annen her. Jeg ville jobbet med å lese gjevnt og trutt og vist interesse for faget. Jeg vile stilt alle de spørsmålene jeg kunne til lærere og på forelseninger. Jeg vil lagt spesielt vekt på å lære meg å skrive godt. Det finnes bøker om det både på norsk og engelsk. Jeg ville slått opp alle de tingene jeg lurte på så fort som mulig. Jeg ville lagt vekt på å høre meg selv i det jeg leste gjevnlig. Jeg ville meldt meg på et meditasjonskurs (Acem for eksempel) og eventuelt gjort litt yoga og konsentrasjonsøvelser i tillegg. Øvelsen Tratak er spesielt god for å oppøve hukommelse og intelekt, men du må være forsiktig med å ikke gjøre den for mye i begynnelsen og heller ikke for mye i forhold til annen meditasjon. Du må også lære den fra en lærer og ikke fra en bok og du bør gjøre yoga ved siden av. Grunnen til at dette er viktig er at den på sikt har en kraftig effekt og at denne blir negativ hvis den ikke er understøttet av at du kultiverer andre ting i meditasjon yoga samtidig. Du vil bli ekstremt ubalansert. Som en del av en større helhet vil den derimot være svært positiv på mange plan. Yogaøvelsen hodestående er også svært bra for intelektet, men må heller ikke gjøres alene, men som del av et større yogaprogram. Den må heller ikke gjøres for mye relativt til de andre øvelsene. Du kan også prøve image streaming. Jeg har testet det litt og det virker som det holder det det lover, jeg blir mye skarpere etter å ha gjort det litt. Sjekk det på nettet. Du kan også på image streaming siden teste mammalian breathing. Det skal også ha en god effekt og jeg tror det stemmer for jeg skjønner prinsippet.
Anglofil Skrevet 17. juni 2008 #16 Skrevet 17. juni 2008 (endret) Vel, jeg har opplevd begge deler - å få både gode og dårlige karakterer. På ungdomsskolen fikk jeg veldig gode karakterer, men så jobbet jeg hardt for det også. I tillegg til at jeg syntes skole var veldig morsomt. Jeg hadde ikke noe i mot lekser eller prøver og tok det veldig seriøst. På videregående derimot fikk jeg meg en på trynet for å si det mildt. Jeg slet ganske mye, men fikk faktisk ganske gode karakterer i en del fag allikevel. Samtidig så var jeg veldig preget den gang av at min bestevenninne (som var den eneste grunnen til at jeg startet på den skolen som jeg gjorde) snudde ryggen til meg og ble en del av en gjeng som startet å mobbe meg. Uansett, nok om det, jeg hadde det ganske vanskelig følelsesmessig, noe som også gikk utover skolearbeidet. Nå skal det sies, i fag hvor vi ikke var samlet klasse, men da delt på ulike klasser, gjorde jeg det bra. Mye fordi jeg syntes det var gøy, jeg trivdes godt i disse klassene og jeg klarte også å jobbe mer med disse fagene. Slet mye med blant annet norsk, som på ungdomsskolen var et av mine sterkeste fag. Selv om jeg ikke vil legge all skyld på andre, fordi jeg også har skyld i det selv, så mener jeg at trynefaktor spilte litt rolle her, for å være helt ærlig. Det var tungt å ha en lærer som ikke brydde seg om at jeg ble mobbet, jeg følte aldri at jeg ble tatt seriøst av ham. Uansett, dette fikk også utslag senere når jeg begynte på høyere utdanning. Men her opplevde jeg å få svært gode tilbakemeldinger, men dårlige karakterer. De to første årene av høyere utdanning opplevdes som ganske vanskelige. Jeg var litt ensom, yngst på hele kullet og følte meg vel egentlig litt "dum" (selv om jeg ikke nødvendigvis var det). Alle hadde lange utdanninger fra før - eller så hadde de annen relevant erfaring som gjorde det litt vanskelig å gå rett fra videregående til utdanningen jeg skulle ta. I tillegg så syntes jeg lærerne var dårlige. Men nok om det, på eksamen gikk det ihvertfall helt greit. Ingen store seire, men ok. Så begynte jeg mitt tredje år i høst. Og en ny verden åpnet seg for meg. Har hatt fantastiske forelesere det siste året, som jeg følte hadde tiltro til meg. Og ja - jeg gikk ut med toppkarakterer i det ene faget og gode karakterer i det andre. Men så jobbet jeg hardt også, jeg fikk tilbake motivasjonen og nå har jeg fått en ny vitamininnsprøytning til neste år, da jeg skal begynne på mitt siste år av min utdannelse. Gleder meg masse. Mvh Yvonne Endret 17. juni 2008 av Yvonne
estrella Skrevet 17. juni 2008 #17 Skrevet 17. juni 2008 Hvorfor får dere gode karakterer? Skjer det bare eller jobber dere knallhardt? Har dere venner som får gode karakterer også? Blir dere da påvirket av dem? Noe mer du vil si? Jeg får gode karakterer fordi jeg jobber, men egentlig jobber jeg ikke knallhardt, det er bare at noen ting forstår jeg lettere. Noe er mer spennendes enn andre ting, da lærer jeg meg det. Jeg bruker tiden på å prate om stoffet istedenfor å skrive notat etter notat som mange gjør..da kommer jeg på det jeg har pratet om i enhver situasjon etterpå, hvor den informasjonen er nødvendig Når det gjelder puggefag, som f.eks matematikk, så bare finner jeg frem ruteark, bok og kalkulator og øver til jeg husker formlene sånn noenlunde.. Jeg har noen venner som får gode karakterer. Jeg blir egentlig ikke påvirket. Glad på deres vegne
LekeHusmor Skrevet 17. juni 2008 #18 Skrevet 17. juni 2008 (endret) Jeg har alltid fått gode karakterer, både på videregående og på senere studier, men jeg jobber for det også. Nå, som jeg har funnet drømmestudie, går det mye lettere å få bra resultater fordi jobbingen er mer interessant og motiverende. kan jeg spørre hva du studerer? ble nysjerrig jeg jeg får også kun A og B, men jeg føler at jeg jobber for det altså. jobber mye med fagene, ikke nødvendigvis pugging, men for å forstå det. noe er selvfølgelig vanskeligere enn andre. jeg sitter ikke på lesesalen 24/7, og føler det er mange andre som sitter der mer enn meg.. men jeg pleier hvertfall alltid å gå over stoffet vi skal ha i morgendagens forelesning - det hjelper meg en hel del og ja, jeg er i en krets hvor jeg ikke kunne tenke meg å være den som får en D. Endret 17. juni 2008 av LekeHusmor
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2008 #19 Skrevet 17. juni 2008 Jeg klarte meg veldig godt på barneskolen, noe som på mange måter ble min forbannelse. Fordi alt gikk så lett lærte jeg meg ikke gode arbeidsrutiner, og jeg gjorde nesten ikke lekser i hele min tid på ungdomsskolen og videregående. Det gikk greit på ungdomsskolen, for stoffet var ennå så lett at så lenge man fulgte litt med i timen gikk det greit på prøver. På videregående ble det derimot vanskeligere, og jeg begynte å få toppkarakterer i fagene jeg likte (norsk, engelsk, samfunnslære, rettslære etc) og elendige karakterer i fagene jeg ikke likte (matte, bedriftsøkonomi etc). Heldigvis hadde det ikke så mye å si for studiene jeg ville inn på, men jeg angrer sårt på at jeg ikke lærte meg god studieteknikk på et tidlig tidspunkt. Jeg er ganske sikker på at jeg kunne gått ut med veldig gode karakterer hvis jeg ikke var så lat, men i stedet ble det et litt merkelig Dr Jekyll & Mr Hyde-vitnemål.
absinthia Skrevet 17. juni 2008 #20 Skrevet 17. juni 2008 På skolen trivdes jeg ikke og gadd ikke gjøre lekser, men var som oftest ferdig med det i timen likevel. Jeg har et "greit nok-vitnemål" derfra. På videregående (ikke allmennfag) var jeg flink til å lese og hadde gode karakterer til tross for at jeg hadde to bittesmå barn. Nå er jeg student og har lite tid pga jobb og 3 barn i tillegg til fulltidsstudiet, dårlig struktur og bruker tiden før eksamen på å stormlese og skrive punktvise sammendrag av de viktige tingene fra pensum fordi jeg vet at jeg lærer og husker det best slik. Jeg har som oftest lest litt i bøkene i løpet av året og hatt dem fremme i forbindelse med oppgaver og i tillegg lest bøker utenom pensum som jeg finner interessante i forbindelse med disse. Jeg ligger mellom A og B i snitt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå