Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #1 Skrevet 16. juni 2008 Tror du det, at verden, eller rettere sagt, menneskeheten, vil rase sammen en dag (som eksempel pengemangel, overbefolkning og masse sånt)? Hvordan tror du vil skje?
Tabris Skrevet 16. juni 2008 #3 Skrevet 16. juni 2008 Vel, interessant nok så er det stor sannsynlighet for at kapitalismen og den frie markedsøkonomien vil kollapse. Dette er systemer som hele tiden ønsker å utvide. Når da kloden og ressursene er begrenset, rent fysisk, så sier det selv at det er begrenset for hvor mye man kan utvide. Og hva vil skje da?
Blåbæret Skrevet 16. juni 2008 #4 Skrevet 16. juni 2008 Ikkje nokon plutselige greier, nei. Enig... . Et problem kan bli forurensningen. Den vil nåkk ta oss igjen en gang om vi ikke skjerper oss. Vi merker jo litt til det allerede. Men jeg tror det vil bli lenge til det går så galt at menneskene ikke kan leve på jorda lenger.
Gjest Bolledeig Skrevet 16. juni 2008 #5 Skrevet 16. juni 2008 Vel, interessant nok så er det stor sannsynlighet for at kapitalismen og den frie markedsøkonomien vil kollapse. Dette er systemer som hele tiden ønsker å utvide. Når da kloden og ressursene er begrenset, rent fysisk, så sier det selv at det er begrenset for hvor mye man kan utvide. Og hva vil skje da? Du tar Thomas Malthus sin approach ? Husk at "frie økonomier" historisk sett er det vi har hatt lengst, proteksjonisme, økonomisk kontroll og styring har ikke noe historisk tyngde. Ellers har vi tross alt hatt "fri handel" så lenge mennesker har eksistert og samhandlet med hverandre.
Tabris Skrevet 16. juni 2008 #6 Skrevet 16. juni 2008 (endret) Det er egentlig ikke riktig at fri handel har vært det som det har vært mest av i historien. Det er ikke før opplysningstiden og kulmineringen med den industrielle revolusjonen at kapitalismen, liberalismen og den frie markedsøkonomi virkelig slår rot. Før den tid hadde vi merkantilisme, hvor staten satte store begrensninger på f.eks eksport ved hjelp av høye tollmurer, monopoler, privilegier osv. Før den tid hadde vi jo føydalismen, handelsforbud utenfor byene osv. Man måtte ha et minimum av pengeøkonomi fordi staten/føydalherrene ofte krevde inn skatter i klingende mynt, men bortsett fra det så var handelen begrenset (både pga lover men også fordi det var begrenset hvor stort overskudd man hadde). Så både den kapitalistiske/frie markedsøkonomiske tankegang er forholdsvis ny, og det samme er de enorme mulighetene vi har til globalisering. (Ang. Thomas Malthus så har jeg hørt navnet, men ikke lest noen bøker av ham. ) Endret 16. juni 2008 av Tabris
Gjest Casey Skrevet 16. juni 2008 #7 Skrevet 16. juni 2008 Vel, interessant nok så er det stor sannsynlighet for at kapitalismen og den frie markedsøkonomien vil kollapse. Dette er systemer som hele tiden ønsker å utvide. Når da kloden og ressursene er begrenset, rent fysisk, så sier det selv at det er begrenset for hvor mye man kan utvide. Og hva vil skje da? Jeg vil snarere si motsatt: kapitalisme og markedsøkonomi sørger for å holde hjulene i gang.
Gjest Casey Skrevet 16. juni 2008 #8 Skrevet 16. juni 2008 Ellers har vi tross alt hatt "fri handel" så lenge mennesker har eksistert og samhandlet med hverandre. Den tanken deler jeg.
Tabris Skrevet 16. juni 2008 #9 Skrevet 16. juni 2008 Jeg vil snarere si motsatt: kapitalisme og markedsøkonomi sørger for å holde hjulene i gang. Det er med på å holde hjulene i gang, på den måten at det opprettholder den strukturen og det samfunnet vi har bygget opp nå. Det har jeg aldri benektet. Men når vi tenker på at en av kjennetegnene ved kapitalismen er stadig ekspansjon og økonomisk vekst, og vi vet at jorden ressurser og fysiske geografi faktisk er begrenset - da ser vi at det er en grense for hvor lenge kapitalismen og de frie markedskrefter slik de fungerer i dag kan overleve uten å kollapse eller endre den grunnleggende strukturen (og da er det vel pr. definisjon ikke lenger kapitalisme eller frie markedskrefter). Den tanken deler jeg. Jeg har nettopp skrevet et innlegg ovenfor her hvor jeg påpeker på at det er en sannhet med store modifikasjoner.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå