Gjest Klysa Skrevet 16. juni 2008 #1 Skrevet 16. juni 2008 Egentlig en veldig overfladisk sak dette her, men det var jo rart da.. Jeg har en venninne som er ganske mørk av seg. Bare i klesveien og musikksmak da, ellers er hun glad og fornøyd. Når vi går på byen sammen, ender vi alltid opp på metalsteder. Det gjør meg forsåvidt ingenting, for jeg har det somregel gøy uansett hvor jeg befinner meg. Og hun nekter plent å gå på "klysesteder". Dvs. der det vanker folk med farger på klærne, det er et umiddelbart fravær av nagler og armyboots og det spilles listepop. Når jeg er ute med henne pleier jeg å ta på meg mørke farger og litt tung sminke å drikke rødvin. Da sklir jeg somregel inn. Folka på de stedene er jo egentlig som alle andre, bare i svarte klær. Jeg bestemte meg imidlertid for å gjøre et lite sosialvitenskapelig eksperiment sist gang vi to var ute. Jeg dro på meg en usansynlig kort, pastellgul tubekjole, skyhøye stilettpumps og endel strass. Dette, kombinert med stort hår, (irriterte meg litt at jeg ikke er blond akkurat da), fikk meg til å se passe "klysete" ut. Gud, jeg følte meg utenfor den kvelden! Fikk bare nedlatende blikk så fort jeg entret lokalet. Akkurat den samme dama som skled rett inn der før, bare med en annen stil.. Utover kvelden ble jeg kalt Paris en rekke ganger, fikk høre av en gjeng mannfolk at jeg sikkert dugde til en natt, så lenge jeg var ute av huset når han våknet. Om noen gadd å snakke med meg så var det for å fortelle meg hvor ekkelt å unaturlig det er med silikon.. Eh, hvilken silikon? Da jeg var ute å røykte stod det en jentegjeng litt bortenfor og studerte meg før de hvisket heftig seg i mellom. Måtte forbi dem for å komme inn, og når de var bak meg utbyter hu ene: "My boobs are OK!" Så holder de på å le seg ihel.. Det var min kveld, kort oppsummert.. Altså, jeg tålte jo kommentarene da. La jo nesten litt opp til det selv. Men jeg ble litt skuffet, siden gothere og metalfolk gjør alt de kan for å være annerledes, men ærlig talt, verre sauer har jeg aldri sett maken til! Hvorfor er det slik? Lurer virkelig på hvem det er som har fordommer her..
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #2 Skrevet 16. juni 2008 La jo nesten litt opp til det selv. Du la 100 % opp til det selv Vi bruker jo alle klærne til å signalisere noe, til å fortelle om oss selv. Det går helt fint ann å "vanlig kledd" på slike steder (må ikke kle seg i sort), men å kle seg "paris-aktig" er det svært få (ingen?) plasser man kan gjøre helt upåaket. Når man til og med har "høyt hår" er det jo tydelig at man har ment å se ut som man gjør (altså noe helt annet enn en "nøytral påkledning") og da tror jo folk at du mener noe med det. Enkelt og greit.
Gjest Klysa Skrevet 16. juni 2008 #3 Skrevet 16. juni 2008 Tja, jeg så akkurat lik ut som de fleste andre damer i 20-årene gjør ute på byen en lørdagskveld. Veldig bra ut faktisk. Ikke i overkant horete i forhold til standarden. Selv om standarden kan diskuteres i enkelte tilfeller.. Altså, det var damer der med like kort kjole som meg, den var bare svart..
Gjest Gjest_caskr_* Skrevet 16. juni 2008 #4 Skrevet 16. juni 2008 Nei, du ville sikkert fått kommentarer og stygge blikk for Paris-looken av andre folk også. Men jeg skjønner poenget ditt. Metal-folk og gothere er ivrige etter å markere seg med klær og stil. Hvorfor kan de ikke godta andres? *Liker* de å provosere, ønsker de seg stygge blikk for nagler og svart sminke, eller forlanger de at andre skal godta dem som de er uten fordommer? I så fall var de jo ikke noe bedre selv. Interessant eksperiment!
Gulphild Skrevet 16. juni 2008 #5 Skrevet 16. juni 2008 Trådstarter, jeg skjønner VELDIG godt hva du mener. Dette gjør at jeg ser med avsky på gotere, emofolk, de med bohemstil, studentstil, laidbacke folk. Kort og godt de som liker å gi inntrykk av at de er så himla spesielle og Umainstreame, og de har gjeeerne en avslappet stilling til alt mulig. GRRRRRRRRRRRRRRR. De er de verste sauene selv!!!!
Transmogrifier Skrevet 16. juni 2008 #6 Skrevet 16. juni 2008 Gjør det samme eksperimentet på en klubb hvor folk går penere antrukket, og still opp som gother. (Kommer sannsynligvis ikke inn, men.. hehe. Da får du smugle inn sminke og ha på deg t-skjorte som kan vrenges) Jeg vil tippe ALLE kategoriserer folk etter klærne. En signaliserer da også hvem en henger sammen med. Det er ikke alle som bare går i hva de selv synes er pent. Det er sannsynligvis ikke bare gothere og metal-folk som er flinke til å kategorisere folk etter utseendet. Men det er kanskje en forskjell på på hvilket inntrykk en får og venter på å få bekreftet, og hvordan en velger å agere. Nedlatende blikk og kommentarer som bare er stygge, men ikke morsomme sier kanskje litt om både gruppementalitet og modenhet hos den enkelte. Det var en ganske stor debatt for en uke siden om en jente i USA som skulle ha noen ukers sykehuspraksis på en psykiatrisk avdeling. Hun hadde farget håret sitt rosa, og lurte på om hun måtte stille opp med parykk. Argumentene for og mot rosa hår var ganske morsomme å lese igjennom, og de forteller mye om hva slags holdninger som er ute og går, og hvilke hensyn en må ta. Skal se om jeg finner linken.
Gjest Raptuza Skrevet 16. juni 2008 #7 Skrevet 16. juni 2008 Som om håret hennas har noko betydning! Kunne berre vært i USA....
Gjest Bolledeig Skrevet 16. juni 2008 #8 Skrevet 16. juni 2008 "You will be non-conformist too if you look just like me"
absinthia Skrevet 16. juni 2008 #9 Skrevet 16. juni 2008 (endret) Jeg er tydeligvis et sånt merkelig menneske som glir inn i nesten enhver gruppering, selv om jeg har en egen stil som egentlig ikke kan kategoriseres som noe bestemt.. jeg glir inn blant metalfolket også (selv om jeg er en husmor på ca 35).. muligens fordi jeg overrasker dem med å ha peiling på metal, man MÅ nemlig ikke ha en spesiell stil her jeg bor. Miljøet er litt for lite til at man kan ekskludere noen etter klesstil (dvs. mange av "de vanlige" gjør det, men det bryr egentlig ikke jeg meg om.. jeg har det bare moro med å la de bli kjent med mine mer freakete venner en etter en... og så finner de iblant tonen. ) Endret 16. juni 2008 av absinthia
Gjest Casey Skrevet 16. juni 2008 #10 Skrevet 16. juni 2008 Som om håret hennas har noko betydning! Kunne berre vært i USA.... Nei, det kunne det ikke, jeg kunne godt ha startet samme debatt i Norge...den hårhistorien hørtes absolutt ikke akseptabel ut, synes nå jeg.
Gjest Peachbud Skrevet 16. juni 2008 #11 Skrevet 16. juni 2008 Det er mye kategorisering i forhold til utesteder - det steder er for sånne og dét for dem. Det er teit. Over til noe litt annet: Jeg har mange lesbiske venninner. Tidligere har jeg gått på homosteder med rosa dingleøredobber, men har følt meg utenfor og rar. Ei venninne sier at homofile ikke vil snakke med jenter som ser hetero ut på slike steder. De to siste gangene jeg har vært på slike steder har jeg gått for en mer lesbe-look. Gikk med vest med singlet (som ikke syntes) under sist. Mye mer avslappende. :-D Tok den ikke helt ut - gikk med trange jeans, og ikke saggete bukser. Så kan jeg gå i kjole andre steder. Det er morsomt å leke litt med klær. Angående din opplevelse ts: Jeg kom til å tenke på at det var ille for deg, men antakelig hadde vært mye verre for menn. Se for deg en solariumsbrun fyr med sleik, og hvite bukser komme inn på en mørk bule da.
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #12 Skrevet 16. juni 2008 (endret) Jeg tror jeg har møtt feil metal folk. For de jeg kjenner er ikke av typen at de godkjennes av alle. De gir rett og slett blanke i om folk godtar dem eller ikke. De kler seg som dem vil. Og som nevnt over her et sted, man blir veldig dømt for klærne. Er flere utesteder i drammen hvor jeg ikke ville kommet inn. Og vet om et hvor du ikke kommer inn om du f.eks har på det skjorte og olabukse. der må man ha pen bukse og penskjorte. Vet ikke om de er sånn nå, men de har nekta broren min flere ganger selv om han går normalt kledd. Endret 16. juni 2008 av Gjest
Transmogrifier Skrevet 16. juni 2008 #13 Skrevet 16. juni 2008 (endret) http://medscape.typepad.com/thedifferentia...-med-stude.html Tror jeg skal starte en ny tråd om dette istedenfor å kuppe denne. Endret 16. juni 2008 av Transmogrifier
Alice Ayres Skrevet 16. juni 2008 #14 Skrevet 16. juni 2008 Hvorfor er det slik? Lurer virkelig på hvem det er som har fordommer her.. Fordi mennesker er mennesker. Når det gjelder hvem som har fordommer, tror jeg nok ganske så sikkert at du hadde oppnådd samme reaksjon om du hadde kledd deg i Goth-klær og gått på "klysested".
Blåbæret Skrevet 16. juni 2008 #15 Skrevet 16. juni 2008 Har opplevd det samme selv. Var tidligere svartkledd men har kommet over den "fasen" om jeg kan kalle det en fase. Jeg går nå i mere farger og har fått lyst hår, men liker ennå musikken og vil gjærne vanke på slike steder med venner. Men når jeg kommer uten stasen blir jeg ikke på langt nær så godtatt som når jeg kledde meg i svart. Det er ganske trist siden jeg trivdes så godt i det miljøet. Men det er slik andreveien ogs¨, når jeg kom svartkledd inn på et såkalt "klysested" ble jeg ikke godtatt der. Så det er ikke bare punkere/gothere som er slik nei.
Involvert Skrevet 17. juni 2008 #16 Skrevet 17. juni 2008 Jeg skjønner hva du mener. Og jeg tror at det alt koker ned til er at svært mange mennesker ikke godtar hverandre uansett. Mennesker som er veldig opptatt av å være 'anderledes' er ofte ikkenoe bedere selv. Jeg mener det at så lenge man er fornøyd, uansett hvaslags musikk man hører på, eller hvordan man ser ut, så burde folk godta det. Hvis en person blir like glad, og får like mye ut av livet sitt når h*n shopper og hører på listepop, som jeg gjør når jeg hører på min musikk, og gjør mine ting. Så spiller det vel ingen rolle? Hvis noen skjønner hva jeg vil frem til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå