Gjest Gjest_Tøtta_* Skrevet 16. juni 2008 #1 Skrevet 16. juni 2008 Jeg har alltid hatt en del plager med magen. Mye luft, og ofte vondt. Derfor har jeg nå bestemt meg for å prøve et kosthold uten gluten og melk, for å se om det kan hjelpe. Er det noen som vet hvor lenge man må holde seg unna slike produkter for å kunne si at "nei, det var ikke det jeg reagerte på, for jeg har fortsatt magetrøbbel"? Jeg trenger sårt til tips om hva jeg kan spise. Kan jeg f.eks. spise speltbrød? Eller må jeg over på spesielle brød for glutenallergikere? Er det noe man kan bruke istedet for melk/fløte i sauser? Hva med osteerstatninger til f.eks. pizza? Og hvilke produkter må jeg holde meg unna som man i utgangspunktet ikke tror inneholder gluten eller melk? F.eks. vet jeg at en del posesupper og slikt inneholder gluten, det ville jeg ikke tenkt på før noen gjorde meg oppmerksom på det. Er det noen som lever på et gluten- og melkefritt kosthold som kan gi gode råd? Joda, jeg vet jeg kan lese bak på innholdsfortegnelsen på det jeg kjøper, men da tar det jo to timer å komme seg gjennom handlerunden om man skal sjekke ALT. Og så er det så kjekt å høre andres erfaringer!
mustapippuri Skrevet 16. juni 2008 #2 Skrevet 16. juni 2008 Før du går over på glutenfri kost bør du dra til legen for å ta blodprøve og finne ut om du har glutenallergi.
Gjest Frk Åberg Skrevet 16. juni 2008 #3 Skrevet 16. juni 2008 (endret) Jeg er enig med mustapippuri. Test deg først, og så begynn på diett om du har cøliaki. Det er lettere å påvise om du har sykdommen og spiser vanlig i ukene før. Hvis du får påvist cøliaki, har du også rett på støtte fra staten, siden kan være dyrt med glutenfri diett. Spelt er fortsatt hvetemel, så du kan ikke spise det om du har cøliaki. Men noen som ikke har sykdommen, mener likevel at de tåler spelt mer enn vanlig hvete. Endret 16. juni 2008 av Frk Åberg
Gjest Gjest_Tøtta_* Skrevet 16. juni 2008 #4 Skrevet 16. juni 2008 Før du går over på glutenfri kost bør du dra til legen for å ta blodprøve og finne ut om du har glutenallergi. Har vært hos legen, men han sier den eneste måten å finne ut av matintoleranse er via å selv prøve å holde seg unna diverse matsorter og så se om problemet blir mindre. Er det han som tar feil, eller er det fordi det er forskjell på matintoleranse og matallergi? Jeg har fått det for meg at matallergi er en ganske alvorlig og akutt reaksjon på det man ikke tåler, mens matintoleranse er litt mer diffust og ikke så enkelt å påvise. Er det noen som vet om dette er rett eller om jeg er på ville veier?
Gjest Frk Åberg Skrevet 16. juni 2008 #5 Skrevet 16. juni 2008 Har vært hos legen, men han sier den eneste måten å finne ut av matintoleranse er via å selv prøve å holde seg unna diverse matsorter og så se om problemet blir mindre. Er det han som tar feil, eller er det fordi det er forskjell på matintoleranse og matallergi? Jeg har fått det for meg at matallergi er en ganske alvorlig og akutt reaksjon på det man ikke tåler, mens matintoleranse er litt mer diffust og ikke så enkelt å påvise. Er det noen som vet om dette er rett eller om jeg er på ville veier? Når det gjelder cøliaki, tar man en blodprøve og biopsi, hvis jeg ikke husker feil.
Gjest Gjest_Tøtta_* Skrevet 16. juni 2008 #6 Skrevet 16. juni 2008 Jeg er enig med mustapippuri. Test deg først, og så begynn på diett om du har cøliaki. Det er lettere å påvise om du har sykdommen og spiser vanlig i ukene før. Hvis du får påvist cøliaki, har du også rett på støtte fra staten, siden kan være dyrt med glutenfri diett. Spelt er fortsatt hvetemel, så du kan ikke spise det om du har cøliaki. Men noen som ikke har sykdommen, mener likevel at de tåler spelt mer enn vanlig hvete. Men kan man ikke ha glutenintoleranse uten at man har cøliaki? Jeg tror ikke jeg har det skjønner du. For alle jeg noensinne har møtt som har hatt cøliaki har vært svært tynne, fordi sykdommen fører til at kroppen har problemer med å ta til seg næring. Og jeg er absolutt ikke for tynn... Jeg vet at jeg blir dårlig av for mye hvitt mel. Loff og hveteboller betyr trøbbel. Men jeg har tenkt på at selv om det går bedre med grovbrød så kan det jo hende at mageproblemene mine stammer fra hvetemelet som også finnes i grovt brød.
Gjest Frk Åberg Skrevet 16. juni 2008 #7 Skrevet 16. juni 2008 Men kan man ikke ha glutenintoleranse uten at man har cøliaki? Jeg tror ikke jeg har det skjønner du. For alle jeg noensinne har møtt som har hatt cøliaki har vært svært tynne, fordi sykdommen fører til at kroppen har problemer med å ta til seg næring. Og jeg er absolutt ikke for tynn... Jeg vet at jeg blir dårlig av for mye hvitt mel. Loff og hveteboller betyr trøbbel. Men jeg har tenkt på at selv om det går bedre med grovbrød så kan det jo hende at mageproblemene mine stammer fra hvetemelet som også finnes i grovt brød. Cøliaki kan fortone seg litt forskjellig. Jeg kjenner to som har det, og de har ulike symptomer. Den ene er ganske tynn, mens den andre er helt normal. Sistnevnte har også lite problemer, mens den andre har vært veldig mye dårlig. Men selv den som hadde lite problemer på vanlig kost, må gå på diett fordi gluten ikke er bra for tarmene. Så hvis du merker at du reagerer på mel, ville jeg tatt det opp med legen og bedt om blødprøve.
captiva Skrevet 16. juni 2008 #8 Skrevet 16. juni 2008 (endret) Jeg sliter med noe lignende dine mageproblemer,gikk til homeopat,hvor de testet meg for matintoleranse på 116 matvarer. Endret 16. juni 2008 av schnuppa79
mustapippuri Skrevet 16. juni 2008 #9 Skrevet 16. juni 2008 Men kan man ikke ha glutenintoleranse uten at man har cøliaki? Jeg tror ikke jeg har det skjønner du. For alle jeg noensinne har møtt som har hatt cøliaki har vært svært tynne, fordi sykdommen fører til at kroppen har problemer med å ta til seg næring. Og jeg er absolutt ikke for tynn... Jeg vet at jeg blir dårlig av for mye hvitt mel. Loff og hveteboller betyr trøbbel. Men jeg har tenkt på at selv om det går bedre med grovbrød så kan det jo hende at mageproblemene mine stammer fra hvetemelet som også finnes i grovt brød. Nei, alle som har cøliaki blir ikke tynne, og hvordan man reagerer på å få i seg gluten varierer også fra person til person. Glutenintoleranse er cøliaki, og første steg er da å ta en blodprøve til legen. Slår denne ut så blir man gjerne henvist til gastroskopi. Slike prøver må taes før man begynner å leke med å legge om til et glutenfritt kosthold på egen hånd. Det er mange med cøliaki som også har laktoseintoleranse.
Gjest Grafica Skrevet 16. juni 2008 #10 Skrevet 16. juni 2008 Mamma slet med mye vond mage og luft i magen, og for henne ble redningen et kosthold med mer fiber og mindre sukker... Matallergi finnes i forskjellige grader. Noen kan komme døden nær om de spiser noe de ikke tåler. En venninne av meg får et kløende utslett om hun spiser tomater, men ingenting livstruende. Jeg er allergisk mot veldig mye frukt og grønt, hos meg er reaksjonene sterk kløe i gane og svelg samt vondt i magen. Lillebroren min tåler ikke nøtter og kaster opp om han spiser det.
Mixelite Skrevet 16. juni 2008 #11 Skrevet 16. juni 2008 Glutenintoleranse er cøliaki, og første steg er da å ta en blodprøve til legen. Slår denne ut så blir man gjerne henvist til gastroskopi. Slike prøver må taes før man begynner å leke med å legge om til et glutenfritt kosthold på egen hånd. Det er mange med cøliaki som også har laktoseintoleranse. Jeg har glutenintoleranse, men ikke cøliaki, så der tar du nok feil Jeg er testet for cøliaki, gastroskopi og det hele. Proteinintoleranse, heter det. Som oftest mot gluten og melk, men kan også gjelde flere matvarer. Jeg er helt enig i at man bør teste ut for cøliaki før man starter på diett. Det er en del merkostnader forbundet med det, og har man cøliaki får man disse dekket. Man kan også teste for proteinintoleranse! På http://www.neurozym.com kan man lese mer om det. Uansett: Hvis man skal teste seg, må man gjøre det _før_ man utelukker gluten fra kosten ellers vil det ikke gi rette prøveresultater! Dersom man legger om kosten uten å teste først, finner at det var det som skulle til for å få god helse og bestemmer seg for å teste _etterpå_, må man begynne å spise gluten igjen i flere uker før man kan ta testen. Forøvrig synes jeg at det er litt feil å si "leke med å legge om til et glutenfritt kosthold på egenhånd". Det er ikke farlig, bare "litt" upraktisk i forhold til testing. Lek var det iallfall ikke ;-)
Mixelite Skrevet 16. juni 2008 #12 Skrevet 16. juni 2008 (endret) Hei Tøtta :rosasmil: Først og fremst: Hvis du ikke er testet for cøliaki, så be legen om å gjøre det før du starter på diett! Dernest synes jeg du bør teste deg for proteinintoleranse. Du finner mer om testen på http://www.neurozym.com Den koster litt, så evt. kan du bare fryse ned prøven til du ser om dietten hjelper og så tine den og utføre testen som anvist når du ser om det er noe å koste penger på. Når det gjelder hvor lenge man må holde på, så tror jeg det varierer fra person til person. Noen merker snarlig bedring, andre kan bli dårligere før de blir bedre. Jeg ville iallfall holde på noen uker, var jeg deg! -og er det cøliaki, tar det vel enda lenger tid. Tarmen skal jo tross alt leges slik at næringsopptaket blir bra igjen. Speltbrød inneholder visstnok mer gluten enn hvetebrød, så hvis det er gluten du reagerer på, kan du ikke spise spelt. Er det hveten i seg selv du reagerer på, er det kanskje annerledes? Melk/fløte i sausen er det minste problem. Det finnes soyafløte som er helt grei. Osteerstatning får man også. Den går greit på pizza. Ellers vet jeg mange bruker f.eks knuste tacochips. Det med produkter er litt infløkt. Det kommer an på om du tåler litt gluten eller må leve naturlig glutenfritt. "glutenfritt" betyr gjerne at det er hvetestivelse i produktet. Hvetestivelse inneholder rester av gluten. "naturlig glutenfritt" betyr at det er fremstilt av produkter som aldri har inneholdt gluten. F.eks potetmel, maismel... Du må lese, lese og atter lese. Ikke bare en gang, men hver gang. Det hender produsentene endrer innhold. Det tar litt tid, men etter en stund tenker man ikke lenger over at handleturen tar lenger tid enn før. Det finnes også andre ting på innholdsdeklarasjonen som kan inneholde glutenrester. Maltodekstrin, druesukker og andre ting som _kan_ være fremstilt av hvete, men ikke trenger å være det. I det siste har jeg sett flere og flere produsenter merke med (mais) hvis det er det tilsetningen er basert på. Gilde god og mager-produkter er både melk og glutenfrie. Pølsene er naturlig glutenfrie. Toro har et par gryteretter som er uten gluten og melk. I allergihylla på de fleste store butikker(meny, ultra, obs...) finner du mange produkter, blant annet ulike meltyper, toro storhusholdningsposer av brun saus, tomatsuppe, soyasaus... I melkeskapet finner du ulike typer melkeerstatning, fløteerstatning, rømme- og oste-erstatning. Yoghurt som er god finnes også. Vi har dårlig erfaring med snack som er krydret, selv om det ikke står at det inneholder gluten. Krydderblandinger kan inneholde hvetemel, så jeg antar det er det som er problemet med f.eks chips som er krydret. Det er ingen katastrofe å spise gluten- og melkefritt. Det er bare en omstilling Likevel: Ta de testene som kan gjøres først. Det er så kronglete å få gjort det i ettertid! Og når du starter på diett, så spør og grav. Her er mange som kan svare, ser du Endret 16. juni 2008 av Mixelite
mustapippuri Skrevet 16. juni 2008 #13 Skrevet 16. juni 2008 Jeg har glutenintoleranse, men ikke cøliaki, så der tar du nok feil Jeg er testet for cøliaki, gastroskopi og det hele. Proteinintoleranse, heter det. Som oftest mot gluten og melk, men kan også gjelde flere matvarer. Jeg er helt enig i at man bør teste ut for cøliaki før man starter på diett. Det er en del merkostnader forbundet med det, og har man cøliaki får man disse dekket. Man kan også teste for proteinintoleranse! På http://www.neurozym.com kan man lese mer om det. Uansett: Hvis man skal teste seg, må man gjøre det _før_ man utelukker gluten fra kosten ellers vil det ikke gi rette prøveresultater! Dersom man legger om kosten uten å teste først, finner at det var det som skulle til for å få god helse og bestemmer seg for å teste _etterpå_, må man begynne å spise gluten igjen i flere uker før man kan ta testen. Forøvrig synes jeg at det er litt feil å si "leke med å legge om til et glutenfritt kosthold på egenhånd". Det er ikke farlig, bare "litt" upraktisk i forhold til testing. Lek var det iallfall ikke ;-) Hva er forskjellen på glutenintoleranse og cøliaki da? For min del fikk jeg beskjed om at det var farlig å legge om til glutenfritt kosthold før prøver, da det kunne gjøre til at prøvene ikke viste riktig resultat. Farlig sa jeg ikke at det var. Men å leve med cøliaki er lekende lett
thumbalina Skrevet 16. juni 2008 #14 Skrevet 16. juni 2008 Hei, du bør forlange en blodprøve fra legen ang cøliaki før du begynner å endre dietten.. ellers må du til å spise gluten igjen og gjøre deg selv dårlig for å ta testen... ikke moro!! Men en blodprøve viser ikke alltid positivt selv om du har cøliaki. Men er den positiv så har du det, og må da ta biopsi (slange ned gjennom halsen hvor legen snipper av en liten bit av tynntarmen for å se om tarmtottene dine er ødelagte). Det er ikke alltid legen kan se det på biospi heller. Så cøliaki kan være tricky å få diagnosert. Det du kan gjøre etter at legen har tatt disse prøvene er å kutte ut melk først. Det er mer vanlig å reagere på melk (melkesukker eller melkeprotein). Dersom du er lakotoseintolerant så vil du merke det i løpet av en uke til to at du blir bedre i magen, samme dersom du har melkeallergi... forskjellen er at ved allergi er det en akutt reaksjon, mens ved intoleranse så kan det gå et par dager før du merker det.. enten ved trøtthet, utslett, mageproblemer (løs, hard mage eller luft) så ved allergi så vil du mest sannsynlig kjenne det i løpet av et par timer, mens ved intoleranse kan reaksjon komme flere dager etter. Dersom det ikke hjelper å droppe melk, bør du droppe hvete... ikke bare gluten, (det er gluten i alle kornslag, også spelt) men hvete i seg selv. Det som er at når du dropper hvete og kornprodukter så bør du spise et fibersupplement, ellers kommer magen til å slå krøll på seg fordi du ikke har nok fiber i systemet , og da vet du ikke om det er det du reagerer på eller om det ikke var hveten..... "Fiber husk" er en fin ting da.. dette får du på helsekosten.. blander ut i vann og drikker.. er litt ekkel konsistens, men dersom du blander det ut i en smoothie med frukt (husk, ikke youghurt!!) så hjelper det litt.... ikke begynn å spis/drikk melkeprodukter igjen bare fordi du ikke merket forskjell da du droppet det... noen ganger er kroppen så sliten etter å ha slitt med dårlig immunsystem pga intoleranse at det tar tid før fordøyelsessystemet er på plass igjen.. melk er en typisk ting som belaster immunsystemet (hvis en først er fintfølende), så det kan være blandingen som gjør deg dårlig.. og at du dermed da muligens kan ha melk etterhvert.. men la kroppen komme seg litt før du introduserer melk igjen... husk at det gjelder all type melk, det er melk i MYE mat, så les på maten før du spiser den for å være sikker på at du holder deg unna.. i ferdigmat er det stortsett melk... men når du i så falll skal introdusere melk igjen så start med syrnet melk (yoghurt, biola etc) Dersom du ikke merker stor forskjell på dette, så er det mulig at du har IBS. Irritable bowl system.. dette betyr rett og slett bare at du har en fintfølende mage/tarmsystem... og reagerer på mat uten sammenheng med så mye. Stress forverrer dette. Det er ingen kur for dette, bortsett fra å spise jevnlig, lite om gangen og holde seg unna mat som du merker at du blir dårlig av. Husk at det kan ta flere dager fra du har spist matvaren til du reagerer, så kan være vanskelig å vite... Egg er også en ting du kan reagere på. Begynn å skriv matdagbok. Hver eneste lille ting du putter i munnen registrers, også skriver du ned dagsformen tilsvarende. Husk at det er melk i smør også... og i det meste av ferdig mat.. det er også hvetestivelse i en del mat... Lykke til....
Mixelite Skrevet 16. juni 2008 #15 Skrevet 16. juni 2008 Hva er forskjellen på glutenintoleranse og cøliaki da? For min del fikk jeg beskjed om at det var farlig å legge om til glutenfritt kosthold før prøver, da det kunne gjøre til at prøvene ikke viste riktig resultat. Farlig sa jeg ikke at det var. Men å leve med cøliaki er lekende lett Der er vi enige. Man får ikke rett prøveresultat uten å spise gluten i forkant. Forskjellen på glutenintoleranse og cøliaki... Nå er jeg litt på tynt vann, for å si det forsiktig. Cøliaki er vel også en glutenintoleranse?, men man kan være glutenintolerant uten at det er cøliaki. Jeg har intoleranse mot gluten og kasein(melkeprotein). Hvis jeg har forstått cøliaki rett, så går det på manglende/feil næringsopptak pga lekk tarm? Ved proteinintoleranse(som det kalles) er visstnok tarmen også lekk, men det som skjer er at man mangler et enzym som skal bryte proteinenen helt ned og det dannes opioide peptider som lekker ut gjennom tarmen og ut i blod- og nervebanene. Ehm, man blir ruset, rett og slett.
mustapippuri Skrevet 16. juni 2008 #16 Skrevet 16. juni 2008 (endret) Der er vi enige. Man får ikke rett prøveresultat uten å spise gluten i forkant. Forskjellen på glutenintoleranse og cøliaki... Nå er jeg litt på tynt vann, for å si det forsiktig. Cøliaki er vel også en glutenintoleranse?, men man kan være glutenintolerant uten at det er cøliaki. Jeg har intoleranse mot gluten og kasein(melkeprotein). Hvis jeg har forstått cøliaki rett, så går det på manglende/feil næringsopptak pga lekk tarm? Ved proteinintoleranse(som det kalles) er visstnok tarmen også lekk, men det som skjer er at man mangler et enzym som skal bryte proteinenen helt ned og det dannes opioide peptider som lekker ut gjennom tarmen og ut i blod- og nervebanene. Ehm, man blir ruset, rett og slett. Tarmen er ikke "lekk", men tarmtottene (som hjelper til med å bryte ned og suge opp viktige næringsstoffer) blir slipt bort på en måte. Eller, disse cellene som sitter på tarmtottene blir ødelagte av gluten, så de klarer ikke å gjøre oppgaven sin. Ble plutselig vanskelig å forklare det når jeg måtte skrive... For morro skyld søkte jeg på wikipedia, og der står glutenintoleranse og cøliaki som det samme. Ikke rart man blir forvirret http://no.wikipedia.org/wiki/C%C3%B8liaki Støtter forøvring forslaget om matdagbok. Dette er greit å vise frem til legen! Endret 16. juni 2008 av mustapippuri
lillemy8808 Skrevet 16. juni 2008 #17 Skrevet 16. juni 2008 Svarer kun på føresteinnlegget her i full fart, da jeg har hatt samme problem: IKKE KUTT UT BÅDE GLUTEN OG MELK SAMTIDIG! da vet du jo ikke hva du reagerer på. Ja, mange cøliakere reagerer også på melk, men du vet jo ikke hva du reagerer på før du har forsøkt. Ta en ting om gangen. Selv blir jeg bare urolig i magen av hvete, så tåler fint melkeprodukter daglig. Hvete daglig derimot, og jeg får skikkelige plager om jeg spiser ofte nok. Er både litt uenig og enig i at man ikke bør teste så mye ut på egenhånd, men jeg gjorde det og både fastlegen og legen som undersøkte meg på sykehuset ble ikke sure, de virket tvert i mot litt "glade" for at jeg faktisk hadde en mistanke i en retning. Ikke bare "du, jeg har masse problemer med magen, fiks den!" men "jeg har masse problemer med magen, verst om jeg spiser mye brødmat".
Mixelite Skrevet 16. juni 2008 #18 Skrevet 16. juni 2008 Ang. Fiberhusk: Det finnes et produkt som heter bare "husk" også. Samme sak, bare ikke finmalt. Synes ikke det er så ille, bare man ikke har for mye i. Kokosolje, den med smak, setter en ekstra spiss på og skal visstnok være en god fettkilde.
Mixelite Skrevet 16. juni 2008 #19 Skrevet 16. juni 2008 Svarer kun på føresteinnlegget her i full fart, da jeg har hatt samme problem: IKKE KUTT UT BÅDE GLUTEN OG MELK SAMTIDIG! Viktig poeng!
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #20 Skrevet 16. juni 2008 Cøliaki er en autoimmun sykdom hvor kroppen reagerer på de enzymene den selv lager ved tilstedeværelse av gluten (den angriper sine egne tarmtottceller på en måte). Sånn sett skiller cøliaki seg fra glutenallergi hvor man vel reagerer allergisk direkte på bestanddeler i gluten. (Jeg er usikker på forskjellen mellom glutenintoleranse og cøliaki, om det er noen.) Det er mye feilinformasjon om dette på nettet, særlig i avisartikler og på doktoronline har jeg sett (i tillegg til innlegg på diverse diskusjonsfora, selvsagt), så jeg ville holdt meg til mer offisielle kilder - da jeg søkte på dette for en tid tilbake fordi en venn av meg har cøliaki ble i hvert fall jeg rimelig forvirret. Og det er gluten i hvete, bygg og rug, og i "vanlig" havre (glutenberiket), men sistnevnte finnes også i glutenfri form. Dessuten er det som andre har nevnt gluten i svært mange ferdigprodukter. Når det gjelder å finne ut av dette ville jeg først og fremst bedt om å få testet mot cøliaki og spurt legen om det er noen matallergier du kan teste for direkte. Ellers er vel framgangsmåten grei for å sjekke intoleranser... Men å kutte ut én vare av gangen høres lurere ut, hvis det da ikke er et poeng å prøve å kutte en gruppe, og innføre én og én etter en stund :klø: Jeg ville vel også vurdert å bare kuttet ut hvete, ikke alle kornprodukter, hvis du ikke har mistanke om noe i den retningen Mixelite antyder. Uansett er det definitivt lettest å holde kontroll på et slikt eliminasjonskosthold om du lager maten fra bunnen av, og evt supplerer med ferdigprodukter som er beregnet på allergikere og andre med spesielle behov.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå