Gjest StockDama Skrevet 16. juni 2008 #1 Skrevet 16. juni 2008 Jeg har en Hp Pavilion Elite m9161.sc og jeg vil gjerne oppgradere den så jeg kan spille age of conan litt mer knirkefritt =p Kjører det på minimal grafikk og så fort noen kaster en spell lagger jeg til helvete...blæh Jeg har ca 3000 å bruke, så om noen har no tips tar jeg gjerne imot..
Gjest Nedfall Skrevet 16. juni 2008 #2 Skrevet 16. juni 2008 Du bruker det der 8500 GT skjermkortet som følger med i "pakken", litt usikker på om det er integrert på hovedkortet ditt eller ikke.. ? 8500 GT er ihvertfall ikke særlig egnet til spill, tror du kan få ting til å flyte bedre om du bytter det ut med ett bedre skjermkort. Ville prøvd med ett GeForce 8800 i en eller anna versjon (8800GTX/8800GTS/8800GT) Her er en noenlunde oppdatert liten rangering av skjermkort. Annen lektyre: Her, og her. Skal du legge ut såpass mye som 3000, ville jeg heller spart opp enda noen grunker og bytta CPU (prosessoren) - og dermed er du på god vei til å bytte hovedkort (siden ny prosessor ofte har en annen sokkel, som ikke passer med det hovedkortet du har idag) og muligens RAMMen. Da blir det en større oppdradering enn bare skjermkortet, men det er sannsynligvis nødvendig for å "holde følge" med ett nytt og kraftig skjermkort. Hiver du ut noe mindre peng på skjermkortet (og dermed går for ett greit, men oppegående skjemkort), trenger du ikke vrake resten. Så.. jeg ville gått for å bytte ut det svake skjermkortet du har idag, med ett bedre. Vent litt med å oppgradere resten nå. Ellers er jo forumet til hardware.no ett mer egnet sted for å diskutere skjermkort!
Gjest En annen mann Skrevet 16. juni 2008 #3 Skrevet 16. juni 2008 Stort sett enig med nedfall her. For noe eldre utstyr er skjermkortbytte ofte det som kan gi mye ytelse for pengene. Gode spillkort i dag benytter stort sett PCIexpress sporet på hovedkortet, og det stod at du hadde et ledig i spesifikasjonen du la ut. Det gjelder for så vidt geforce 8800 GS/GT/GTX etc. som nedfall omtalte (har for øvrig smukket inn et 8800 gtx selv i den nye maskinen) Men ta og sjekk akkurat det nøye først. Kjedelig å kjøpe inn noe dyrt og finne ut at det ikke er nok utvidelsesmuligheter på hovedkortet. Det er et par ting jeg vil påpeke hvis du velger å bytte skjermkort. Fysiske hindringer. Nyere spillkort er ofte jææævlig svære av størrelse, og trenger en del plass innover i kabinettet. Og man må gjerne også ofre kortplassen ved siden av skjermkortet pga. bredden. I tillegg trekker kraftige skjermkort gjerne mer strøm fra strømforskyningen i maskinen, og mange ser seg nødt til å bytte (inkludert meg selv). For slike skjermkort benyttes ofte 6 pin PCIe kontakter, ofte to slike som kobles til. Ikke alle strømforskyninger har dette, men det finnes overganger fra 4-pin molex. Normalt trenger man 2xmolex for å lage en PCIe kontakt. (2 til 1 overgang.) Alt i alt, siden du har en serieprodusert maskin, og da gjerne noe begrenset plass og strømforskyning i maskinen, ville jeg nok ikke gått for de aller kraftigste. Kanskje et 8800GT vil være noe for deg. litt mindre enn gtx utgaven, noe svakere og derfor mindre strømforbruk. Men drar fortsatt de fleste spill med et bra resultat. Lurer du på noen av disse begrepene eller ønsker mer anbefalinger er hw.no et godt utgangspunkt.
mocci Skrevet 17. juni 2008 #4 Skrevet 17. juni 2008 Heia, jeg har selv nylig oppgradert min PC nettopp med tanke for AOC Det første du må gjøre er å sjekke om et nytt skjermkort vil passe med tanke på ditt nåværende hovedkort samt plassering i kabinettet. De fleste nyere skjermkort er PCI basert og krever derav et hovedkort som kjører PCI. Det kan også være en ide å oppgradere prosessoren da den ofte kan være en flaskehals med tanke på lagging, det samme vil også gjelde for minne (RAM). Jeg er superfornøyd med min nye PC, veldig stabilt system! og den kjører AOC på medium helt uten lagging!! Jeg får litt lagging på high settings, så har derfor valgt å kjøre AOC på medium. Jeg oppgraderte med følgende komponenter: Skjermkort Hovedkort Prosessor Minnebrikker Strømforsyning Jeg har bygget PCen selv, dette er ikke en oppgradering jeg har prøvd på forhandler-ferdig-pakke PC. Lykke til med oppgraderingen! AOC er konge!
Paladin Skrevet 17. juni 2008 #6 Skrevet 17. juni 2008 Jeg har selv en HP PC via jobben ala den du har. Den oppgraderte jeg til å bli en spillmaskin og måtte bytte ut strømforsyning samt skjermkort. Jeg spiller også AoC og har blitt en level 51 Priest of Mitra nå. HP kabinettene er VELDIG små og det var bare såvidt jeg fikk plass til et 8800GTS skjermkort. Strømforsyningen var det også såvidt jeg fikk plass til. Man må velge den minste størrelsen og det betyr 150x140mm. Noen er 150x160mm etc. og da blir strømforsyningen for dyp. 8500GT bruker så lite strøm at den får all strøm via PCIExpress porten (kan maks støtte 75W). Men gode skjermkort trenger minst en PCIE 6pin strømkontakt. Noen trenger 2 slike og de beste skjermkortene trenger 1x PCIE 6 pin + 1x PCIE 8 pin strømkontakter. Strømforsyningen til denne PC'en er nok på 300-350W og det kan bli noe snaut når det gjelder å bruke et bra skjermkort. Du kan få plass til et double slot skjermkort, men det kan bli veldig trangt. Det blir noe lettere med et singelbredde skjermkort. Her har du et 8800GT skjermkort med 512MB minne til kr. 1.450 hos Komplett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=345275 Det kortet trenger kun en 6pin PCI-E strømkontakt og kan drives av en strømforsyning på 500W. En grunn til å foreslå 8800GT er at det er single slot og er ikke så bred. En grunn til dette at du trenger god lufting i kabinettet fordi skjermkortene avgir mye varme. Nvidia GTX280, GTX260, 9800GTX, 9800GX2 tror jeg blir for lange i ditt kabinett. De ville ikke passet i mitt kabinett. Om du vil ha et litt raskere skjermkort enn 8800T kan du kjøpe et 8800GTS til ca 1.900 kroner hos Komplett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343750 Dette kortet har en bedre vifte enn 8800GT, men trenger double slot (2 slot'er). Her er et eksempel på en bra 550W strømforsyning som har dimensjonene 150x140mm til kroner 695. Den skulle drive en 8800GT eller 8800GTS bra. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339898 Selv har jeg en 8800GTS i min lille HP boks og den fikk jeg såvidt plass til. Nvidia kommer i juli med 9800GT som skal erstatte 8800GT. Den vil også ha single slot bredde. Vi et ingenting om ytelsen på kortet, men den blir sikkert ikke lavere enn 8800GT. ATI skjermkortene er stort sett litt mindre raske enn Nvidia skjermkortene, men de er noe billigere. skal man ha ytelse ala 8800GT / 8800GTS så trenger man et AtTI 3870X2. De kommer snart med en ny serie kort 4850, 4870, 4870X2. Men om du ikke ønsker å vente ville jeg kjøpt et 8800GT og strømforsyningen med 550W. Det er nok lurt å alliere seg med en datakyndig person for å sette inn disse komponentene i PC'en. Det er endel å gjøre. Man må ta ut det gamle skjermkortet, kople fra alle strømkablene slik at den gamle strømforsyningen kan fjernes. Deretter må den nye skrus inn og strømkablene settes på plass. Tilslut må skjermkortet settes inn og strøm koples til. Det kan også være lurt å på forhånd laste ned de nyeste Vista 32-bit driverne for 8800GT skjermkortet slik at den kan installeres med en gang.
Gjest StockDama Skrevet 18. juni 2008 #7 Skrevet 18. juni 2008 Å ta ting inn og ut er ikke noe problem =) Det har jeg gjort en del ganger før. Men datt helt ut av datahardwarebiten for en del år siden etter jeg fikk meg laptop, de er jo svarten meg umulig å oppgradere uten å bare kjøpe seg en ny maskin. Og takker til deg også forresten =D Setter pris på det.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2008 #8 Skrevet 19. juni 2008 Her har du et 8800GT skjermkort med 512MB minne til kr. 1.450 hos Komplett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=345275 Og her er ett 8800GTS til bare 1040,- http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=64447 Men, litt mer strømkrevende kanskje.. ?
Paladin Skrevet 20. juni 2008 #9 Skrevet 20. juni 2008 Og her er ett 8800GTS til bare 1040,- http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=64447 Men, litt mer strømkrevende kanskje.. ? Dette er den gamle generasjonen 8800GTS kort med kun 320 MB videominne. Den er basert på G80 chipen. Det finnes 3 forskjellige 8800GTS kort. Gammel generasjon (G80), 320 MB og 640 MB variant Ny generasjon (G92), 512 MB variant 320 MB videominne kan bli noe lavt om man kjører i høyere oppløsninger. 1280x1024 eller mer. Så jeg ville vært forsiktig med å kjøpe den selv om den er billig. Nye spill krever bare mer og mer minne til textures etc. så jeg ville ikke kjøpt et skjermkort med noe mindre enn 512 MB videominne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå