Gjest Neria Skrevet 16. juni 2008 #1 Skrevet 16. juni 2008 Mannen min blir 30 års midt i juli og vi har tenkt å feire dagen på hytta til foreldrene mine. Dette blir et utendørs selskap, ca 20-25 personer og det er begrensa hvor mye varmmat det går an å lage på hytta. Eneste kokemulighet er en hybelkomfyr med 2 plater og en bitteliten stekeovn. Og en gassgrill, men jeg er litt usikker på om jeg får trøkka nok mat på den til å servere så mange mennesker, den er ikke veldig stor. Så jeg tenker på mat og hittil har jeg kommet fram til at: Reker er ikke akutelt pga allergier og vi har hatt koldtbord i alle store anledniger hittil (både bryllupet og barnedåpen) så nå har jeg litt lyst til å finne på noe annet. Noen som har noe tips til hva vi kan servere, nettsider som kan inspirere meg, mat som kan lages på forhånd eller noe helt annet?
LilleBille Skrevet 16. juni 2008 #2 Skrevet 16. juni 2008 Hva med meksikansk? - lag en kjempegryte med tacokjøtt - og en med fahitaskylling - og server med alt mulig tilbehør. Veldig godt og enkelt - og alle kan plukke det de liker
sweet-angel Skrevet 16. juni 2008 #3 Skrevet 16. juni 2008 Hva med "sommertallerken"? Det er 2-3 forskjellig spekeskinke, spekepølse, rømme, eggerøre, potetsalat, ruccolasalat, melon, druer, jordbær. Med baguetter eller loff inntil. Kjempe godt og lettvindt.
Plym Skrevet 16. juni 2008 #4 Skrevet 16. juni 2008 Hva med god italiensk eller spansk spekeskinke og spekepølse, caprese-salat, godt brød, oliven, artisjokker... sikkert mer man kan supplere med.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #5 Skrevet 16. juni 2008 Siden det er i juli synes jeg det passer godt med typisk sommermat, hva nå det innebærer for den enkelte. Jeg ville lagd store porsjoner salater av ulike slag, grønne/enkle som tilbehør, og mer "matsalater" som kyllingsalat med dressing av f eks rømme, sennep og majones, tunfisksalat, potetsalat o.l - du kan også ha i spekeskinke (spekemat er godt om sommern...) eller røkelaks, men det kan jo også serveres ved siden av. Det blir vel koldtbordsretter, men jeg synes det passer bra om det er varmt og begrensa kokemuligheter. Du kan også ha andre tapasliknende saker som tilbehør i hver sine skåler, marinerte oliven, hvitløk, oster o.l. Av ting jeg synes gir salaten karakter er rødløk, pinjekjerner/gresskarkjerner/andre typer nøtter, god hjemmelagd oljedressing, avocado, gode tomater... det er flere gode tips om salat i andre tråder her. Så går det an å bruke grillen til en mindre del av maten; f eks stekte marinerte kyllingvinger/lår, noen gode kjøttbiter, fisk, grønnsaksspyd, asparges, squash o.l (man kan også steke kjapt endel bladgrønnsaker som spinat, mangold, raddichio og slikt - veldig godt til grillet fisk, akkar mm, men mulig dere ikke spiser sånt pga allergi?). Ellers går det jo an å servere suppe som kan kokes i en diger gryte. Og godt hjemmebakt brød til.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #6 Skrevet 16. juni 2008 I tillegg til gode forslag som salater, spekeskinke osv. kan du jo lage noen paier/quiche? Disse kan lages på forhånd og er like gode kalde.
Gjest Neria Skrevet 16. juni 2008 #7 Skrevet 16. juni 2008 Takk for alle tips, nå har jeg litt mer å tenke på
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #8 Skrevet 16. juni 2008 Kjøp det siste "Spis Bedre". Der er hageselskap et av hovedtemaene.
kitekatt Skrevet 17. juni 2008 #9 Skrevet 17. juni 2008 Hva med "sommertallerken"? Det er 2-3 forskjellig spekeskinke, spekepølse, rømme, eggerøre, potetsalat, ruccolasalat, melon, druer, jordbær. Med baguetter eller loff inntil. Kjempe godt og lettvindt. Var det jeg tenkte og; spekemat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå