*snuppis* Skrevet 16. juni 2008 #1 Skrevet 16. juni 2008 Hva lønner seg egentlig å leie ut? Et hus, eller en leilighet? Hva henter man inn mest mulig på? Begge ligger tett opp til kommunikasjonsmuligheter. og en annen ting, når man inngår avtale om utleie. Går det på årsbasis, eller kan man sette opp frivillig avtale som går ut på at man kan si opp når som helst, slik at jeg feks kan fortsette med visninger i leiligheten samtidig sm leieboer bor der (forutsatt at vedkommende godtar det) for så å "kaste" vedkommende ut om man får inn noen kjøpere?
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #2 Skrevet 16. juni 2008 Jeg vil tro det lønner seg mer å leie ut leilighet med tanke på hva man har av utgifter, og kvadratmeterpris. Et hus er jo ganske kostbart i drift - vedlikehold og slikt, uten at jeg tror man får igjen like mye i leie pr kvm som for en leilighet, med mindre man leier ut flere enheter i huset (hybler, småleiligheter o.l). Men man bør sikkert ta med andre ting i betraktningen, f eks hva man har tenkt å gjøre med boligen etter at man er ferdig med å leie ut, og om prisene på den type bolig stiger eller synker. Om man leier ut en leilighet et år og den på samme tid har sunket flere hundre tusen på markedet så tjener man vel ikke så mye, men sånt er vel nærmest umulig å vite noe særlig om på forhånd... Når det gjelder avtale - går det ikke an med korttidsleie? Jeg er sikker på at det er mulig å finne leieboere som aksepterer slike forhold som du skisserer så lenge du orienterer dem skikkelig på forhånd og også har en viss oppsigelsestid. Hvordan det er i forhold til lovverk er jeg usikker på.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 17. juni 2008 #3 Skrevet 17. juni 2008 kan vel ikke bare kaste ut leietakeren heller... for dem må finne seg bosted dem også, der er dem beskyttet av husleieloven men du hørtes jo virkelig ut som en useriøs husutleier...! når du bare skal kaste ut igjen vedkommende...
Yummy_Mummy Skrevet 19. juni 2008 #4 Skrevet 19. juni 2008 Jeg vil tippe at en leilighet er lettere å leie ut, men det avhenger selvsagt litt av hvor du bor og hva folk er på jakt etter der. Det kom nye skatteregler i år, så du må uansett skatte av inntekten - men kan trekke fra utgifter til vedlikehold osv. Man kan ikke bare"kaste ut" noen dersom du får solgt. Det har vært dommer på det hvor nye eiere ikke har fått lov til å flytte inn i ny bolig fordi den er utleid av tidligere eier og det blir en vesentlig ulempe for dem. Det er ikke enkelt å bli kvitt folk. Men dersom man snakker sammen på forhånd, så kan det være at de er villige til å gå med på en avtale om at de flytter når leiligheten blir solgt. Man kan ikke inngå tidsbestemt leie for mindre enn tre år (noen unntak, men dersom du leier ut leiligheten din vil du nok ikke gå under disse). Det gjøres stadig vekk, men dersom du har noen kranglefanter til leieboere, så vil du nok ikke komme langt med en slik avtale. Det er ikke enkelt å være utleier. Leietakere står veldig sterkt. Husleieloven beskytter dem, ikke utleiere (vi har desverre ingen lov som beskytter oss mot useriøse leietakere).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå