Gå til innhold

Hva slags liten hunderase anbefales til førstegangseiere av hunder?

Gjest Gjest_Susanne_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Susanne_*

Jeg har tenkt til å kjøpe meg en valp eller to valper. Jeg er førstegangseier av en evnt. ny hund. Hva slags raser er best å velge da? Jeg har hørt at cavaler king charles ofte har helseplager, og cocer spaniel ofte har øreproblemer ol. Stemmer dette? Er det mye helseplager med en toy puddel eller mini puddel eller shetland sheepdog? Jeg har egentlig mest lyst på en toy puddel eller mini puddel fordi de har jeg hørt at de ikke røyter så mye. Røyter toy puddel og mini puddel mye? Sheetland sheepdog synes jeg er også veldig søte men de har så lang pels og kanskje de røyter mye da? Gjør de det? Jeg er enslig og bor alene uten noen barn. Men jeg ønsker meg mest en liten familievalp eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cavaliereier

Aller først vil jeg si at det holder med en valp av gangen for en førstegangs hundeeier! Nok jobb med en;)

Jeg er førstegangs hundeeier til en Cavalier King Charles hannhund. Dette er en ypperlig hunderase for oss førstegangseiere, vil jeg påstå.

Det du nevner med helseplager, det du kan gjøre for å unngå problemer der er å undersøke at det er gode gener hos hundevalpen du velger. Det er jo ikke lov å avle på hunder som viser tegn på hjertefeil, kneleddsfeil etc... så lenge oppdretteren er seriøs så skal ikke det by på så mye problematikk. Dessuten med i kontrakten er det vel bestemt at dersom det kommer frem feil ved hunden når den blir eldre så har man krav på litt av kjøpesummen tilbakebetalt. og med en god forsikring på hunden så har du muligheten til å "redde" hunden din dersom noe av dette skulle skje. Skulle det skje noe uregelmessig med hjerte så finnes det medisiner som lindrer dette for hunden. og dersom det skulle oppstå noe med kneleddet så kan det opereres.

Foreløpelig har ikke jeg hatt noen problemer med min hund i allefall.Den er lett og oppdra til tross for at han er en meget dominant kar. Han røyter nok en del, men det er ikke snakk om så fryktelig mye pelsstell i forhold til puddel som du nevnte... da må den klippes. Hunder drar jo uansett med seg masse smuss inn fra utenfra som kvister, tørka blader, steiner (småsteiner) gress... etc.. så støvsugeren blir jo flittig brukt uansett, så jeg merker ikke alt for mye til at det er mye hår til tider... det blir en livsstil å dra frem støvsugeren;)

Cavalieren krever ikke fryktelig mye. Den tilpasser seg livet ditt, så hvis du liker å gå lange turer hver dag, så liker den det også... dersom du liker å bare lufte den så liker den det.

Jeg er i allefall ganske fornøyd med min hund. Jeg var selvfølgelig inne på tanken med puddel en gang i tiden... men man smelter virkelig for disse søte Cavalierene;)

Dessuten den er ypperlig som familiehund seinere, med tanke på at du kanskje har familie i løpet av de neste 10 årene... + en annenting er at jeg tror ikke disse hundene er så fryktelig sjalu av seg, med tanke på hvordan den takler at den får mye oppmerksomhet, og plutselig skal dele oppmerksomheten med både en mann og en baby/unge en gang i fremtiden.

Min hund er vennelig mot alle, og er ikke sjalu dersom jeg koser med annen hund eller er opptatt av andre enn han.

Vet ikke om dette var noe svar på det du lurte på egentlig. Men kanskje et håp om at du skal vurdere Cavalieren en gang til;) hehe

Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest puddeleier

Hei

Jeg er en heldig eier av en sjokoladefarget dvergpuddel.

Puddler er smarte, røyter ikke(allergivennlige), barnevennlige, kosete, lekne osv..

Jeg ville absolutt valgt en puddel!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hei

Jeg er en heldig eier av en sjokoladefarget dvergpuddel.

Puddler er smarte, røyter ikke(allergivennlige), barnevennlige, kosete, lekne osv..

Jeg ville absolutt valgt en puddel!

:)

Hei.

Ikke for å terge å¨meg noen her, men det eneste jeg vet om pudler, Toy pudler, er at det er et helv.... bråk på de for å si det mildt! Leier kjellerleilighet av noen som har to stk, og det går i ett med bjeffingen deres. Men det er jo bare mit synspunkt, du blir nok kjempeglad i den valpen du velger å skaffe deg uansett:-)

(måtte bare få ut litt frustrasjon over bråk her til alle døgnets tider... ;-) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Cavalier som en annen nevnte i tråden her er ypperlige førstegangshunder :) Og så er de veldig søte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cavaliereier
Hei.

Ikke for å terge å¨meg noen her, men det eneste jeg vet om pudler, Toy pudler, er at det er et helv.... bråk på de for å si det mildt! Leier kjellerleilighet av noen som har to stk, og det går i ett med bjeffingen deres. Men det er jo bare mit synspunkt, du blir nok kjempeglad i den valpen du velger å skaffe deg uansett:-)

(måtte bare få ut litt frustrasjon over bråk her til alle døgnets tider... ;-) hehe

men bjeffingen blir jo hva man selv tillater... men litt blir det i perioder uansett...!

Det er hundens språk det vettu:D man kan høre forskjell på hva den bjeffer og hva den bjeffer på... forteller om frykt eller rett og slett kjedebjeffing..:P eller for oppmerksomhet.. hihi! Eller ivrig kosebjeff under leiking:P hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cavaliereier
Cavalier som en annen nevnte i tråden her er ypperlige førstegangshunder :) Og så er de veldig søte.

Helt nusselig! Jeg ønsker meg faktisk å ha to stk av denne rasen etterhvert som den første blir ørlitte granne eldre... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

KJØP DEG EN RASEBOK og les om de forskjellige hundene. Velg en rase utifra at egenskapene passer sammen med deg/familien og livsstilen din/deres i dag. Når du har funnet et par raser så drar du på utstilling og snakker med eiere!

Man velger ikke hunderase basert på forum svar. Og for all del kun 1 hund til nybegynner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Dvergpuddel Eier

Hei!

Jeg og mannen min skulle i vår gå til anskaffelse av valp. Han har vokst opp med shæfer i hus og jeg har vokst opp med toypuddel. Det endte med at vi kjøpte oss en dvergpuddeltispe. Helt fantastisk rase.

Puddel er:

- utrolig oppvakt og våkne

- Alltid med deg på ting og tang

- Lystige

- LETTLÆRT!!! Du kan lære den til så og si alt (til og med til å IKKE bjeffe)

- Røyter ikke- ergo trenger du ikke være redd for sofa o.l.

- Og selvfølgelig veeeldig søte

hører noen overfor her sier at de er noen gneldre bikkjer. Men jeg må da si at ja, det finns pudler som bjeffer mye, men det finns da søren meg mange shæfere, elghunder, mynder osv som også bjeffer. Det er alt etter hva man som eier tillater.

Videre er pudlen en sprek hund. Den er gjerne med på tur og kan gå veldig lenge før den er sliten.

det har vært krevende å ha en valp i hus. Nå er prinsessa 4 mnd og ting har roet seg og stabilisert seg :jepp:

Lykke til med valget! Kan absolutt anbefale en puddel!

klemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi (familien min) hadde toy-puddel-tispe i 10 fantastiske år. Nydelig hund, kjælen og kosete. Allergivennlig og røytefri.

Se på fordelene versus ulempene. Det virker som eneste ulempen med puddel er at de kan være gneldrete, men det kan også fjernes via dressur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi (familien min) hadde toy-puddel-tispe i 10 fantastiske år. Nydelig hund, kjælen og kosete. Allergivennlig og røytefri.

Se på fordelene versus ulempene. Det virker som eneste ulempen med puddel er at de kan være gneldrete, men det kan også fjernes via dressur. :)

Pudler har også lavere terskel for å stresse. Havner de i en familie der folk hever stemmen og mennesker renner inn og ut hele tiden kan de utvikle seg ganske uheldig. Og de kan ofte være førerorintert i en sånn grad at de er vanskelig å få selvstendige. Jeg er ikke hypp på å ha en hund som fotfølger meg over alt, og som har dårligere forutsetninger for å være alene hjemme. Pelsen krever mye stell. Og selv om pudler er lykkelige omtrent hele tiden har de også en tendens til å være litt vel hypre. Skulle jeg hatt puddel ville jeg gått for storpuddel, som har et litt annet gemytt.

Syns bare det var greit å nyansere bildet litt. Tror jeg ville valgt en cavalier som førstegangs småhundeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJØP DEG EN RASEBOK og les om de forskjellige hundene. Velg en rase utifra at egenskapene passer sammen med deg/familien og livsstilen din/deres i dag. Når du har funnet et par raser så drar du på utstilling og snakker med eiere!

Man velger ikke hunderase basert på forum svar. Og for all del kun 1 hund til nybegynner!

Er i utgangspunktet veldig enig med deg. Men når de vurderer Cavalier synes jeg de bare kan "styre" på, for dette er enkle hunder.

Stusser mer på tanken om sheepdog. Driver de med sauer?

Og pels-stell er noe man får på kjøpet... hundehår under osten er normalt i de fleste hundehjem, om man ikke velger bichon da.

Men de krever jo masse pels-stell selv om de ikke røyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt til å kjøpe meg en valp eller to valper. Jeg er førstegangseier av en evnt. ny hund. Hva slags raser er best å velge da? Jeg har hørt at cavaler king charles ofte har helseplager, og cocer spaniel ofte har øreproblemer ol. Stemmer dette? Er det mye helseplager med en toy puddel eller mini puddel eller shetland sheepdog? Jeg har egentlig mest lyst på en toy puddel eller mini puddel fordi de har jeg hørt at de ikke røyter så mye. Røyter toy puddel og mini puddel mye? Sheetland sheepdog synes jeg er også veldig søte men de har så lang pels og kanskje de røyter mye da? Gjør de det? Jeg er enslig og bor alene uten noen barn. Men jeg ønsker meg mest en liten familievalp eller to.

1. Tenk på hva du kan tilby en hund, ikke hva den kan tilby deg.

2. Cavalier og Bichon frise er enkle raser. Puddel er vel mer oppvakt og krever meg psykisk stimulanse.

3. Pels-stell blir det uansett, røytefri eller ikke. Gidder du ikke pels-stell får du kjøpe sofapute isteden.

4. Sheepdog? Har du sauer?

5. Hold deg til en valp du. Så kan du eventuelt kjøpe en hund til når den første er ferdig oppdratt.

6. Helseproblemer er også en del av pakken.

7. Ikke kjøp hund om du ikke har planer om å ha hund i huset i ca 15 år fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...