Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #1 Skrevet 16. juni 2008 når bør et barn lære seg å tørke seg i baken selv? min stesønn på 8 (blir 9 i år) trenger fortsatt hjelp fra faren sin når han er hos oss. + faren må fortsatt pusse tennene hans.... jeg trodde at barn i skolealderen klarte slikt alene? hva gjør han når han er på skolen og må på do?
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #2 Skrevet 16. juni 2008 Hva som er vanlig ang. dobesøk vet jeg ikke - men vet at gutter kan være litt tregere enn jenter. Ofte klarer de jo selv, men da blir det litt "ekstra" i trusa etterpå. Sikkert derfor pappaen hjelper litt til hjemme. Tannpuss anbefales det at man hjelper med frem til barnet er 10 år. Dette fordi finmotorikken ikke er godt nok utviklet til å pusse skikkelig før dette.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #3 Skrevet 16. juni 2008 Dotørk har da barnet på 8 gjort selv i flere år, barnet på 4 trenger fortsatt hjelp. Tannpuss derimot, det får IKKE barna lov til alene, ihvertfall ikek på kvelden. Det tar ikke mange minuttene å pusse tenner, men tenk på hva det faktisk gjør for dem! Barnet på 8 år har mange venner som pusser tenner selv (og har gjort det i mange år), og mange av dem går stadig rundt med gult belegg på tennene og har hull hver gang de er hos tannlegen.
Nasseline Skrevet 16. juni 2008 #4 Skrevet 16. juni 2008 Stedatteren min på 6 år tørker seg selv, har vel gjort det siden hun var 5. Tannpussen gjør hun først selv, så pusser vi ekstra etterpå.
Gyda Skrevet 16. juni 2008 #5 Skrevet 16. juni 2008 Det er svært få som trenger hjelp til å tørke seg bak når de begynner på skolen - dvs 5,5 - 6 år. Hvert år har vi ca 2-3 av 50 som trenger hjelp til dette om høsten på 1. trinn. Tror det handler mye om å gidde å gjøre det selv - syns sikkert at det er litt ekkelt å tørke bæsj.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå