Gjest Gjest_tia_* Skrevet 15. juni 2008 #1 Skrevet 15. juni 2008 Hei. jeg driver et firma. navnet heter f.eks: clothinglines.no. har lyst til å kjøpe opp et navn som er mye brukt: f.eks klær.no, eller andre lignende domener som er enkle å huske. for å bruke et annet eksempel. kari driver en klesbutikk og har et domene for den på nette. butikken heter karisklær.no. kan hun bruke f.eks klær.no som et annet domene som linker inn til hennes domene? har forklatt meg to ganger nå. håper noen forstår lurer på om dette er lovlig? mtp alle andre som driver f.eks klesbutikker da. ville det ikke blitt urettferdig?
Yummy_Mummy Skrevet 16. juni 2008 #2 Skrevet 16. juni 2008 Det var en stund begrensninger på antall domener (altså adresser) man kunne kjøpe, men jeg mener at denne grensa ble opphevet igjen. Det var en periode hvor folk handlet fryktelig mange domener og linket dem inn til sidene sine. Det finnes også noen som kjøper opp adresser og håper å få videresolgt dem. Urettferdig overfor andre som driver i samme bransje? Tja, det er først til mølla som gjelder da. Dersom flere søker samtidig (skjedde da æ,ø,å-domenene kom), er det loddtrekning. At det alltid er fornuftig er en annen sak, det hender det ligger helt "feil ting" på sider du tror er noe annet, men lovlig er det.
Gjest Elfrida Skrevet 16. juni 2008 #3 Skrevet 16. juni 2008 Jeg tror ikke det er noe i veien for det. Jeg sjekket litt kjapt, og ser at gogle.com flytter deg rett til google.com, og hotmai.com sender deg til innloggingssiden for hotmail. Sikkert mange lignende eksempler også.
Gjest Gjest_Birgitte_* Skrevet 16. juni 2008 #4 Skrevet 16. juni 2008 Jeg tror ikke det er noe i veien for det. Jeg sjekket litt kjapt, og ser at gogle.com flytter deg rett til google.com, og hotmai.com sender deg til innloggingssiden for hotmail. Sikkert mange lignende eksempler også. Når det gjelder .no så må du ha en registrert enhet i brønnøysundregisteret og denne enheten kan maksimalt registrere 15 domener under .no. De fleste andre toppdomener har ingen spesielle begrensinger og du kan registrere så mange .com du vil. Det er lovlig og urettferdig, som Yummy_Mummy sier; første mann til mølla-prinsippet som gjelder. Visse varemerker er imidlertid beskyttet via firmaloven i Norge og kan dermed ikke registreres (eller du risikerer å måtte gi det fra deg). Vær forberedt på å punge ut en heftig sum om du skal sikre deg domener som klær.no eller clothinglines.com. Det er forøvrig ingen teknisk begrensing med å linke sider på den måten du forklarer.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #5 Skrevet 16. juni 2008 Fullt lovlig, men ofte dyrt ja. Og så kan det være lurt å holde seg unna domenenavn med æ, ø eller å i, det kan det fort bli tekniske problemer av.
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #6 Skrevet 16. juni 2008 Vet også at elkjip.no gir deg elkjøp.no så tydeligvis lov til det ja.
Gjest Gjest_Birgitte_* Skrevet 16. juni 2008 #7 Skrevet 16. juni 2008 Vet også at elkjip.no gir deg elkjøp.no så tydeligvis lov til det ja. elkjip.no gir deg ikke elkjøp.no, det tror jeg ikke hadde vært så lurt av Elkjøp elkjøp.no gir deg derimot elkjop.no!
Gjest Skrevet 17. juni 2008 #8 Skrevet 17. juni 2008 elkjip.no gir deg ikke elkjøp.no, det tror jeg ikke hadde vært så lurt av Elkjøp elkjøp.no gir deg derimot elkjop.no! Hihi, de har slutta med det. De hadde det nemlig for et par måneder tilbake. Var en tråd om det her tror jeg.
Frey Skrevet 17. juni 2008 #9 Skrevet 17. juni 2008 Bare en liten korreksjon: man kan ha 20 no-domener pr organisasjonsnummer. Man kan også ha flere firmaer som hver har sitt orgnummer, og dermed ha mulighet for enda flere no-domener. NORID har imidlertid begynt å sjekke aktivitet på endel orgnummer om man er registrert med flere, for å unngå domenehaier.
LilleCanCan Skrevet 18. juni 2008 #10 Skrevet 18. juni 2008 Jeg vet om en som driver slik i min bransje også. Ble skikkelig skuffet over at han/hun har linket til et kjempe typisk domene som peker rett til alle oss, men så er det første mann til mølla prinsippet som gjelder. Noe jeg lurer på: jeg vet med 100% sikkerhet at personen i dette firmaet ikke har råd til et kjempe dyrt domene, så jeg finner det merkelig at "typiske" domener koster mer?? De gjør virkelig det? Trodde de kostet det samme som mange andre... Denne personen jeg snakker om er virkelig en domenehai. Greit at han/hun har lov til å ha så mange domener, men det ligger mer bak det uten at jeg behøver å utdype det her.
Gjest domenehaier!! Skrevet 19. juni 2008 #11 Skrevet 19. juni 2008 Det her er og forblir urettferdig. håper NORID sjekker litt mer opp angående alle disse domenehaiene.
Yummy_Mummy Skrevet 19. juni 2008 #12 Skrevet 19. juni 2008 Det er mulig å kjøpe domenet av en annen (derav "domenehai"). Registreringsavgiften er den samme ved førstegangsregistrering, men man kan selge det videre for så mye man vil (Visste du at opera.com ble tilbudt noen millioner for sitt domene bare uker etter at de kjøpte det?)
Frey Skrevet 19. juni 2008 #13 Skrevet 19. juni 2008 Noe jeg lurer på: jeg vet med 100% sikkerhet at personen i dette firmaet ikke har råd til et kjempe dyrt domene, så jeg finner det merkelig at "typiske" domener koster mer?? De gjør virkelig det? Trodde de kostet det samme som mange andre... De koster ikke noe mer. Cocacola.no koster akkurat det samme som olakarlsen.no.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå