Gjest Gjest_juni_* Skrevet 15. juni 2008 #1 Skrevet 15. juni 2008 Noen her inne som har erfaring med antidepressiva som man ikke legger så enormt på seg av? Hjelper ikke akkurat på selvbildet når man på kort tid går opp 20 kilo...
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #2 Skrevet 16. juni 2008 Dette med å legge på seg er en bivirkning, og noe ikke alle får og graden av det man kan få er VELDIG overdrevet. Mange påstår at de legger på seg av antidepessiva men egentlig er det i stor grad det dårlige kostholdet og det lave aktivitetsnivået som mange deprimerte har som er årsaken. Dette med å legge på seg var kanskje noe som var vanlig med de gamle antidepressivaene for mange mange år tilbake, men noe som skjelden intreffer med de nyere typene. Snakk med legen din om dette. Legen vil kunne forklare dette bedre. Jeg har gått på antidepressiva i et år nå og ikke lagt på meg et gram. 1
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #3 Skrevet 16. juni 2008 Dette med å legge på seg er en bivirkning, og noe ikke alle får og graden av det man kan få er VELDIG overdrevet. Mange påstår at de legger på seg av antidepessiva men egentlig er det i stor grad det dårlige kostholdet og det lave aktivitetsnivået som mange deprimerte har som er årsaken. Dette med å legge på seg var kanskje noe som var vanlig med de gamle antidepressivaene for mange mange år tilbake, men noe som skjelden intreffer med de nyere typene. Snakk med legen din om dette. Legen vil kunne forklare dette bedre. Jeg har gått på antidepressiva i et år nå og ikke lagt på meg et gram. Hva bruker du?
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #4 Skrevet 16. juni 2008 Jeg har egentlig ikke så lyst å komme med dirrekte tips. Det beste er å ta denne vurderingen sammen med din lege. Legen kan høre på dine råd og skrive ut den medisinen som menes å passe best til dine symptomer. Medisinen skrives også ut på individuellt grunnlag, så det å ha en tanke om en spesifikk type blir neisten litt feil. Samtidig er det mulig at noen kan legge på seg av noe jeg ikke legger på meg av etc. Det er fullt mulig å si til legen at du er bekymret for dette så kan legen ta med dette i vurderingen på hvilken type medikament som skrives ut.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #5 Skrevet 16. juni 2008 Ja, jeg har lest at det fins noen man ikke går opp i vekt av. I USA bruker de også Zyban som heter wellbutrin og den gir også mer energi og nedgang ved overvekt. Tror ikke de har begynt med det her ennå. nora gjest
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #6 Skrevet 16. juni 2008 Man går ikke opp i vekt av Efexor. Faktisk går man gjerne litt ned av dem, siden de demper appetitten, særlig i begynnelsen. Vær obs på at dette ikke er et SSRI-preparat, men en noe mer potent medisin som enkelte leger er litt tilbakeholdne med dersom pasienten ikke har forsøkt SSRI (gjerne to forskjellige) uten hell tidligere. (For øvrig er det lite troverdig når folk påstår at de går opp 20 kilo av antidepressiva, det har nok en mer sammensatt årsak enn som så. Det samme med p-piller.)
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #7 Skrevet 16. juni 2008 5-HTP er generelt appetittdempende, men svært lite brukt i Norge.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #8 Skrevet 16. juni 2008 (For øvrig er det lite troverdig når folk påstår at de går opp 20 kilo av antidepressiva, det har nok en mer sammensatt årsak enn som så. Det samme med p-piller.) Her tar du feil. Jeg la på med 25 kilo på etpar mnd. av Remeron. Gikk ned igjen da jeg fikk Efexor.
Transmogrifier Skrevet 16. juni 2008 #9 Skrevet 16. juni 2008 Man går ikke opp i vekt av Efexor. Faktisk går man gjerne litt ned av dem, siden de demper appetitten, særlig i begynnelsen. Vær obs på at dette ikke er et SSRI-preparat, men en noe mer potent medisin som enkelte leger er litt tilbakeholdne med dersom pasienten ikke har forsøkt SSRI (gjerne to forskjellige) uten hell tidligere. (For øvrig er det lite troverdig når folk påstår at de går opp 20 kilo av antidepressiva, det har nok en mer sammensatt årsak enn som så. Det samme med p-piller.) Hvorfor sier du det? Stoffet Mirtazepine (preparatet Remeron) er som nevnt kjent for å gi vektøkning. (Men det har andre fordeler, som mindre kvalme, mindre tørr munn, mindre forstoppelse osv.) Siden hvert preparat ikke virker helt likt fra person til person, og noen tåler enkelte preparater bedre enn andre, så går det an å prøve et preparat og se om en klarer seg bra. Her kan dere lese selv på rxlist.com http://www.rxlist.com/cgi/generic/mirtaz.htm
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #10 Skrevet 16. juni 2008 (For øvrig er det lite troverdig når folk påstår at de går opp 20 kilo av antidepressiva, det har nok en mer sammensatt årsak enn som så. Det samme med p-piller.) Her tar du feil. Jeg la på med 25 kilo på etpar mnd. av Remeron. Gikk ned igjen da jeg fikk Efexor. Jeg går på både remeron og efexor og har ikke merket noenting...
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2008 #11 Skrevet 17. juni 2008 Jeg går på både remeron og efexor og har ikke merket noenting... Kanskje fordi du går på både venlafaxin og mirtazapin? Mirtazapin blokkerer effekten av serotonin (men øker noradrenalin), mens venlafaxin (efexor) øker konsentrasjonen av serotonin, og nuller kanskje ut bivirkningene?
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2008 #12 Skrevet 17. juni 2008 Fontex skal man ikke legge på seg av, men man kan få redusert apetitt.
Gjest Gjest_pia_* Skrevet 17. juni 2008 #13 Skrevet 17. juni 2008 hva med zoloft? går man opp av den? er det stoffet som gjør at man går opp eller at man får mer matlyst?
Gjest Sativa Skrevet 17. juni 2008 #14 Skrevet 17. juni 2008 Ja, jeg har lest at det fins noen man ikke går opp i vekt av. I USA bruker de også Zyban som heter wellbutrin og den gir også mer energi og nedgang ved overvekt. Tror ikke de har begynt med det her ennå. nora gjest Zyban har vært på markedet lenge i norge det, men det er ikke et antidepressivum. Derimot er det et antipsykotikum.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2008 #15 Skrevet 19. juni 2008 hva med zoloft? går man opp av den? er det stoffet som gjør at man går opp eller at man får mer matlyst? ??
*Mocca* Skrevet 19. juni 2008 #16 Skrevet 19. juni 2008 jeg gikk faktisk opp 20 kg etter jeg begynte med Efexor.... Og da var aktivitetsnivået og matinntaket uendret... hadde vært slik i lang tid. Etter jeg begynte på Fontex, har jeg gått ned 8 kg... må rett og slett huske på å spise.... jeg har aldri matlyst......
choop Skrevet 19. juni 2008 #17 Skrevet 19. juni 2008 Jeg fikk beskjed av legen min at det ikke var antidepressiva jeg la på meg av,men at det mest sannsynlig var fordi jeg fikk det bedre og at jeg spiste mer... la på meg 6kilo på 2måneder. Jeg gikk da på lamictal og cipralex.Har dere erfaring med vektøkning på disse medikamentene også?
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2011 #18 Skrevet 31. januar 2011 Ja jeg sliter med vekten fortsatt ettee cipralex!
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #19 Skrevet 31. januar 2011 Jeg gikk ned av Zoloft. Sliter fortsatt med matlyst, særlig i kombi med lamictal
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #20 Skrevet 31. januar 2011 Jeg har gått på Cipralex i mange år allerede, og vekten min er som den alltid har vært.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå