Gå til innhold

Jenter i puberteten?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Igrunnen så lurer jeg på en ting. Når er det jenter begynner å få bryster? Min datter (8.5 år) har begynt å få harde klumper i begge brystene. Hun klaget i dag over at hun er øm der. Er dette normalt, eller er hun tidlig ute? Pappa'n hennes er koreaner.

- anonym for øyeblikket -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er nok litt tidlig ute vil jeg tro. Mener å huske at jeg var 10 år da det samme skjedde med meg. Men jeg tror ikke du har noe å bekymre deg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

En venninne sin datter fikk bryster allerede som 7 åring... :o

Mamman tok henne til lege og hun ble undersøkt opp og i mente.

Men det var ikke kreft som alle fryktet:

Bare tidlig inn i puberteten.

I følge denne legen på Haukeland Sykehus - kommer visst dagens unge jenter tidligere i puberteten enn vi gjorde...

Jenten er 13 år nå.

Maya30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna mi er 11 år og har både pupper (bittesmå) og begynnende hårvekst i underlivet.

Hun slet med ømme og såre bryst fra hun var ivertfall ni år, så jeg tror ikke jenta di er unormalt tidlig ute.

Jenter kommer tidligere i puberteten i dag enn for bare en generasjon siden. Jeg har hørt at det har mye med vekt og kosthold å gjør og at de får sin første mens når de tipper 50 kilo. Vet ikke om det stemmer, men ikke usannsynlig.

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 8 da jeg fikk sånne små, ømme klumper..

Og jeg har vært tidligere ute enn de fleste i klassen.

Men for å si det sånn, det er bedre å være litt tidlig ute enn sent..

Det var ikke veldig morsomt for de jentene som ikke hadde noen tegn til pupper i 7nde, de prøvde å skjule seg så godt som mulig.. Stakkars :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest salma

Det der er vel ikke unormalt tidlig, vel? Hvis du er nervøs, hvorfor tar du ikke kontakt med lege? H*n kan vel gi deg bedre råd en oss bedrevitere her på KG?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Kommer nok til å ta det opp med helsesøster, tenker jeg, men det er kjekt å høre med andre hva de mener er normalt. Selv husker jeg ikke hvor gammel jeg var da jeg begynte puberteten. Tror liksom jeg var litt eldre, men... Vi får nå bare ta det som det kommer! Er jo ikke verdens ende! :lol:

- anonym fordi jeg ikke gidder noe annet akkurat nå -

:briller::briller::briller::briller::briller::briller::briller::briller::briller::briller::briller::briller::briller::briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...