Gå til innhold

snacks uten laktose eller gluten

Anbefalte innlegg

Gjest jango fett
Skrevet

Skal på storbyferie med en gutt på sju som verken tåler gluten eller laktose. Er det noen som har tips om hva vi kan spise?

Jeg tenker både på hva slags restauranter vi kan gå på og hva slags snacks jeg kan ha med i veska for å forebygge de verste blodsukkerbølgedalene.

Anyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nøtter.

Skrevet (endret)

Tørket frukt, rosiner, knaskerøtter/minigulrøtter. Hvis du går på restauranter som serverer rent kjøtt eller fisk med ris eller potet til så burde det vel gå bra så lenge du bestiller uten saus?

Endret av *Enigma*
Gjest Emera
Skrevet

Helsekostbutikker har ofte godt utvalg i småmat for de med cøliaki. Sjokolade, kjeks, godteri, knekkebrød o.l., hvis det var slikt du tenkte på. Det er ikke uvanlig å være laktoseintolerant når man har cøliaki, og mange glutenfrie produkter er også laktosefrie.

Skrevet
Helsekostbutikker har ofte godt utvalg i småmat for de med cøliaki. Sjokolade, kjeks, godteri, knekkebrød o.l., hvis det var slikt du tenkte på. Det er ikke uvanlig å være laktoseintolerant når man har cøliaki, og mange glutenfrie produkter er også laktosefrie.

Jepp, sånne produkter har de også på de større matbutikkene, som Meny, Maxi, Ultra, Centra etc. De har som regel en egen seksjon hvor det står ting som er fritt for gluten, egg og melk. Står ofte sammen med vitaminer og sånn.

Snack-a-jacks (og andre riskaker) tror jeg også bør kunne spises... Rimelig sikker på at de er glutenfri, og antar at de er fri for laktose også (bortsett fra de som er smaksatt med ost eller rømme). Du kan jo sjekke ingredienselista neste gang du er i butikken...

Gjest Mor til cøliaker
Skrevet
Snack-a-jacks (og andre riskaker) tror jeg også bør kunne spises... Rimelig sikker på at de er glutenfri, og antar at de er fri for laktose også (bortsett fra de som er smaksatt med ost eller rømme). Du kan jo sjekke ingredienselista neste gang du er i butikken...

Det er ikke alle "snack-a-jacks" som er glutenfri, i alle fall har den med grillkrydder hvete i, men det finnes riskaker som er helt hvetefri, og disse er kjempekjekke å ha med.

Ellers har du fått en del gode tips fra andre her.

Nå vet ikke jeg om denne gutten lever på naturlig glutenfri kost, eller vanlig glutenfritt, men hvis han går på vanlig glutenfri kost har du mange valgmuligheter.

hvis du skal reise i Norge har McDonalds, Dolly Dimples og Peppes gode glutenfri alternativer. Hos Dolly Dimples kan han også få kyllingvinger, men vær oppmerksom på at BBQ-sausen kan inneholde gluten.

Hvis du skal på andre restauranter, ring gjerne først og informer om at det kommer en cøliaker, og spør om hvilket tilbud de har til ham. De bruker å være veldig velvillige.

Ellers anbefaler jeg deg å gå inn på forumsidene til cøliakiforeningen ( http://forum.ncf.no/ ) der finner du veldig mange gode tips både om reise i Norge og til utlandet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...