Gjest Lillebøll Skrevet 17. juni 2008 #21 Skrevet 17. juni 2008 For det andre syns jeg det er lite gjestfritt å invitere til en fest som gjestene må betale for deler av selv. Jeg har kun vært på en fest der verten serverte all alkoholen. Tror det faktisk heller mot det uvanlige og få sponset fester her til lands.
Nadir Skrevet 17. juni 2008 #22 Skrevet 17. juni 2008 Vi feirer hjemme hos foreldrene til kjæresten min og vi har invitert ca. 35 gjester. Vi har ikke fri bar fordi det er for dyrt. Foreldrene til kjæresten min betale for bryllupsfesten (vi er fattige studenter).
Jade Skrevet 17. juni 2008 #23 Skrevet 17. juni 2008 Husk bare for guds skyld å skrive en setning om at dere har betalbar i invitasjonen. Finnes ikke noe kjipere enn å komme blakk på bryllupsfest, da er det bedre å få lånt no penger eller fått en sjanse til å overføre noe fra sparekonto. Hvis man må overføre fra en sparekonto for å betale drikken en selv drikker i løpet av en kveld når man vet om denne festen flere måneder i forveien, så vil jeg tro at man har større problemer enn økonomien...
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2008 #24 Skrevet 17. juni 2008 Jeg har kun vært på en fest der verten serverte all alkoholen. Tror det faktisk heller mot det uvanlige og få sponset fester her til lands. Det kommer nok helt ann på miljø og alder tror jeg. For meg var det veldig uvanlig at fester inkluderte mat og drikke uten at alle bidro med sitt frem til jeg var ca 25. Etterhvert som folk avsluttet studier og begynte å jobbe ble man mer opptatt av kvalitet fremfor kvantitet. Der du bare har vært på 1 fest hvor verten serverte all alkohol har jeg kanskje bare vært på 2-3 fester de siste 6 årene hvor det var spleiselag. Det er overhode ikke uvanlig å servere gjestene sine når man inviterer til noe. Men bare det at du bruker begrepet "sponser" sier noe om hvordan du oppfatter det. Jeg sponser aldri vennene mine. Derimot elsker jeg å invitere til middagselskap for jeg er veldig glad i å lage mat....og til god mat hører det til god vin
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2008 #25 Skrevet 17. juni 2008 Hvis man må overføre fra en sparekonto for å betale drikken en selv drikker i løpet av en kveld når man vet om denne festen flere måneder i forveien, så vil jeg tro at man har større problemer enn økonomien... Nettop derfor. Husk på å gi beskjed i forveien slik at situasjonen ikke oppstår. Det hjelper ikke å vite om festen mange måneder i forveien dersom man ikke vet at man må budsjettere penger på den. Her er det jo et utall mennesker som argumenterer for hvor dyrt det er å spandere drinker på folk... så de burde jo forstå at gjestene også gjerne syns det er dyrt... Argumenter som "vi prioriterer å ha festen på det mest eksklusive stedet i byen" er fint nok det, men det stedet har sannsynligvis drikkepriser som skyter i taket også.... og gjestene kan ikke velge å prioritere bort selskapslokalet og gå til nabopuben...
Gjest Lillebøll Skrevet 18. juni 2008 #26 Skrevet 18. juni 2008 Det kommer nok helt ann på miljø og alder tror jeg. For meg var det veldig uvanlig at fester inkluderte mat og drikke uten at alle bidro med sitt frem til jeg var ca 25. Etterhvert som folk avsluttet studier og begynte å jobbe ble man mer opptatt av kvalitet fremfor kvantitet. Der du bare har vært på 1 fest hvor verten serverte all alkohol har jeg kanskje bare vært på 2-3 fester de siste 6 årene hvor det var spleiselag. Det er overhode ikke uvanlig å servere gjestene sine når man inviterer til noe. Men bare det at du bruker begrepet "sponser" sier noe om hvordan du oppfatter det. Jeg sponser aldri vennene mine. Derimot elsker jeg å invitere til middagselskap for jeg er veldig glad i å lage mat....og til god mat hører det til god vin Ja men ved et spleiselag betaler alle litt, og det er rett og slett ikke det samme som å komme til dekket bord. Sponselag er vanlig, det er jeg enig i, men det er fryktelig sjelden verten betaler og står for alt. Hvor ofte opplever du det?
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2008 #27 Skrevet 18. juni 2008 Ja men ved et spleiselag betaler alle litt, og det er rett og slett ikke det samme som å komme til dekket bord. Sponselag er vanlig, det er jeg enig i, men det er fryktelig sjelden verten betaler og står for alt. Hvor ofte opplever du det? Som jeg skrev... og du siterte meg på....bare noen få ganger de siste 6 årene har jeg opplevd å bli invitert i selskap hvor det forventes at jeg stiller med egen drikke (jeg kaller det spleiselag da...) Da tenker jeg ikke på vorspiel, men fest eller selskap jeg er blitt invitert til å være med på.
Sol79 Skrevet 18. juni 2008 #28 Skrevet 18. juni 2008 Har en kompis som var i et bryllup der det ikke var fri bar. Plutselig forsvant alle gjestene på rommet sitt for å drikke billig alkohol, fordi ingen var interessert i å henge i baren. Da er grunnlaget lagt for en hyggelig fest...
Leanne Skrevet 18. juni 2008 #29 Skrevet 18. juni 2008 Veldig sannsynlig at brudens far drikker det han makter fordi det er gratis? Du ser selv hvor lite hold det er i det du skriver? Det er jo enten han selv eller dattera som ender opp med regninga.. det var faktisk min svigerfar som gjorde dette, i min svigerinnes bryllup.. og jo han drakk alt han maktet fordi det var gratis, og det var datters som stod for regningen.. Er en litt spesiell figur denne svigerfaren min.... men han helte inn på, siden det var gratis....
Gjest brur Skrevet 18. juni 2008 #30 Skrevet 18. juni 2008 Vi skal ha bryllup nå i sommer, og har enda ikke bestemt oss for om vi skal ha fri bar eller ikke. Jeg har ikke lyst til å ha fri bar, faktisk ikke i det hele tatt. Han vil heller ikke, men har fått en reaksjon fra et menneske som reagerte på at det ikke skulle være det. Er det så himmla vanlig å ha fri bar da. Vi er på et utested så det kan fort bety veldig mange kr for oss. Litt fortvilet nå kan man si. ' Vi spanderer jo en kjempe fin middag på alle gjestene våre, den kommer på 1000 kr pr kuver. Hva om vi bare tok betaling for drinkene? Blir det dumt da? Jeg har vært i 5-6 bryllup de siste årene og kun et hadde fri bar da dette ble holdt på grendahus. Synes overhode ikke dere skal føle dere må ha fri bar. Vi kommer ikke til å ha fri bar, for oss er dette en økonomisk nødvendighet.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2008 #31 Skrevet 18. juni 2008 Dere må ikke ha fri bar, går helt fint at gjestene betaler for sin egen drikke. Men, jeg synes det bør stå i invitasjonen, slik at folk får tatt med seg penger
Possibly Skrevet 19. juni 2008 #32 Skrevet 19. juni 2008 Nettop derfor. Husk på å gi beskjed i forveien slik at situasjonen ikke oppstår. Det hjelper ikke å vite om festen mange måneder i forveien dersom man ikke vet at man må budsjettere penger på den. Her er det jo et utall mennesker som argumenterer for hvor dyrt det er å spandere drinker på folk... så de burde jo forstå at gjestene også gjerne syns det er dyrt... Argumenter som "vi prioriterer å ha festen på det mest eksklusive stedet i byen" er fint nok det, men det stedet har sannsynligvis drikkepriser som skyter i taket også.... og gjestene kan ikke velge å prioritere bort selskapslokalet og gå til nabopuben... Hvis du må "budsjettere" et halvt år i forveien for å kunne kjøpe deg en drink eller to en kveld, da har du et problem. Hvis du ikke har råd til drinker, går det jo an å la være å drikke.
Jade Skrevet 19. juni 2008 #33 Skrevet 19. juni 2008 Her er det jo et utall mennesker som argumenterer for hvor dyrt det er å spandere drinker på folk... så de burde jo forstå at gjestene også gjerne syns det er dyrt... Vil si at det er en vesentlig forskjell i pris på å kjøpe 4 drinker til seg selv, og å kjøpe 2-300 drinker...
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2008 #34 Skrevet 19. juni 2008 Hvis du må "budsjettere" et halvt år i forveien for å kunne kjøpe deg en drink eller to en kveld, da har du et problem. Hvis du ikke har råd til drinker, går det jo an å la være å drikke. igjen... det handler ikke om budsjettering et halvt år i forveien.. det handler om å vite hvor mye penger du trenger å ha tilgjengelig DEN dagen. Poenget er å gi beskjed i forveien om gjestene skal ha med seg penger på fest eller ei..... Det er ikke en selvfølge at folk har masse penger på brukskontoen eller ei. Har selv sittet i et bryllup med et visakort som inneholdt skrantne 500 kr. De pengene skulle rekke til taxi hjem fra festen ogå. Tøffe kår i studietiden og for å tvinge meg selv til å spare penger hadde jeg to konti og overførte et visst beløp hver måned til brukskonto til forbruk). Jeg var ikke skuffet over at vi måtte betale for egne drinker. Helt normalt når folk med dårlig råd gifter seg. Derimot ble jeg skuffet over at ingen hadde giddi å informert meg slik at jeg slapp å spørre naboen om å få låne penger til å kjøpe drikke for...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå