Gjest kori Skrevet 15. juni 2008 #1 Skrevet 15. juni 2008 Vi skal ha bryllup nå i sommer, og har enda ikke bestemt oss for om vi skal ha fri bar eller ikke. Jeg har ikke lyst til å ha fri bar, faktisk ikke i det hele tatt. Han vil heller ikke, men har fått en reaksjon fra et menneske som reagerte på at det ikke skulle være det. Er det så himmla vanlig å ha fri bar da. Vi er på et utested så det kan fort bety veldig mange kr for oss. Litt fortvilet nå kan man si. ' Vi spanderer jo en kjempe fin middag på alle gjestene våre, den kommer på 1000 kr pr kuver. Hva om vi bare tok betaling for drinkene? Blir det dumt da?
poff Skrevet 15. juni 2008 #2 Skrevet 15. juni 2008 veldig som ikke har fri bar,men da tror jeg de ofter velger bonger så gjestene får 2-3 drinker og så betaler de resten selv. Vi skal ha fri bar, det er noe jeg alltid har villet fordi jeg ikke ønsker at gjestene skal måtte tenke på det. Men nå er vi jo så heldige at i prisen med 3 retters middag følger også fri bar. Og det er 1000 kr pr kuver Men med deres ordning ville nok også jeg valgt å ikke ha fri bar. Det vil jo bli alt for dyrt! Er ikke alle som har råd til det,er jo dyrt nok å gifte seg. De fleste vil nok skjønne det vel
Leanne Skrevet 15. juni 2008 #3 Skrevet 15. juni 2008 vi hadde bryllupet vårt på et hotell, spanderte middag, drikke til maten, kake, kaffe og konjakk på gjesten... De fikk i tilegg 2 bonger hver de kunne bruke i baren. resten måtte de kjøpe selv. Synes det var greit, da det hadde blitt alt for dyrt om vi skulle spandere all drikke på alle.... Jeg har vært i noen brylluper med fri bar, og jeg har inntrykket av at for noen betyr fri bar, drikke alt du makter for nå er det gratis. Med andre ord blir mange veldig fulle, dette gjør noe med stemningen i et bryllup... Ikke noe gøy når brudens far sovner med hodet ned i kakestykket sitt.... (og ja.. det har jeg faktisk sett! )
MrsG Skrevet 15. juni 2008 #4 Skrevet 15. juni 2008 vi hadde bryllup på et hotell, og vi hadde ikke fri bar. men konjakk til kaffen hadde vi da.. ingen som reagerte no på det egentlig.. ble ikke tid til så mye drikking heller så..
junibrura Skrevet 15. juni 2008 #5 Skrevet 15. juni 2008 Vi skal heller ikke ha fri bar. kr 1000,- for kuverten, konjakk, champagne i tillegg. Resten får gjestene betale selv. Er man på hotell, er det en utrolig stor utgiftspost. Dessuten er jeg enig i at fri bar for noen betyr å helle innpå så mye man kan før man skal hjem
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2008 #6 Skrevet 15. juni 2008 De bryllupene jeg har vært i som har vært på utesteder har ikke hatt fri bar - i ett var det gratis øl og vin, men man måtte betale for sprit, i et annet var det noen bonger og muligens noe redusert pris. Tror de fleste har forståelse for at det blir ekstra dyrt for brudeparet å betale for all alkoholen på et utested, dessuten mener jeg at man ikke _MÅ_ ha fri bar. Det kan jo være andre grunner til at man ikke ønsker det også. Men si fra i invitasjonen at man må betale for drikke, det er kjedelig å komme i bryllup uten annet enn buss/taxipenger og oppdage at det ikke er fri bar
Gjest Gjest_juli_* Skrevet 15. juni 2008 #7 Skrevet 15. juni 2008 Det er ingen som MÅ noen ting. Man må ikke gifte seg i kirka, man må ikke ha hvit kjole, man må ikke invitere fjerne slektninger man ikke har kontakt med. Bryllupet er ditt og din kommende manns og ingen andres . Dere gjør akkurat det dere vil. Dere er jo enige i hva dere mener så da er det vel ikke noe problem. Vi hadde festen på et hotell, 3-retters og semi-fribar etterpå. Dvs vi ble enige med bartenderen om et gitt sett alkoholtyper som skulle være gratis (øl, vin, cider + 6-7 basic drinker). Ville gjestene ha superdyre whiskey som ikke sto på vår liste så kunne de fremdeles få det, men da måtte de betale for det selv. For vår del ble det ikke spesielt dyrt satt i perspektiv (ble billigere enn brudekjolen min ihvertfall...). Nå hadde vi et relativt voksent klientell, 30+ som vet hvordan man oppfører seg i klassisk selskap kontra bygdehus. Vet man derimot at vennene sine drikker seg snydens, ikke fordi de de skal ha det morro men fordi det er gratis så hadde jeg nok kanskje droppet det. Derimot tror jeg nok argumentet med gamlefar som har drukket for mye og sover i bryllupet faller litt i grus. De som har behov for å drikke seg fra sans og samling gjør det uansett om de må betale for det eller ei.
Gjest giftet seg i helgen Skrevet 16. juni 2008 #8 Skrevet 16. juni 2008 Vi giftet oss i helgen, og jeg er egentlig overrasket over hvor lite alkohol det gikk med! Vi sitter igjen med hauger og lass av alt, og vi hadde fri bar. Og så det er sagt, vi hadde ikke gjester som "spytter i glasset". Men alt gikk veldig greit for seg.
Jade Skrevet 16. juni 2008 #9 Skrevet 16. juni 2008 Har selv vært i bryllup der det ikke var fri bar (på hotell). Jeg reagerte overhodet ikke på at det var noe unormalt. Nå drikker jeg meg ikke fra sans og samling, så lommeboken min overlevde fint dette, som en vanlig kveld på byn.
Eplekake Skrevet 16. juni 2008 #10 Skrevet 16. juni 2008 Skal jeg være ærlig så syns jeg man bør ha fri bar. For det første bruker ofte gjestene mye på klær, gave, utdrikkningslag, drosje osv. For det andre syns jeg det er lite gjestfritt å invitere til en fest som gjestene må betale for deler av selv. Men jeg er helt enig med de som har skrevet over at noe er gratis, men at man må betale for de virkelige fancy tingene! Vi gikk heller litt ned på standaren på lokale og div for å få råd til å spandere alt (har blitt mange turer over grensen ) Lykke til!
Gjest catha Skrevet 16. juni 2008 #11 Skrevet 16. juni 2008 Skal jeg være ærlig så syns jeg man bør ha fri bar. For det første bruker ofte gjestene mye på klær, gave, utdrikkningslag, drosje osv. For det andre syns jeg det er lite gjestfritt å invitere til en fest som gjestene må betale for deler av selv. Men jeg er helt enig med de som har skrevet over at noe er gratis, men at man må betale for de virkelige fancy tingene! Vi gikk heller litt ned på standaren på lokale og div for å få råd til å spandere alt (har blitt mange turer over grensen ) Lykke til! Så når du inviterer til fest så sponser du også drikkevarene? Jeg forventer aldri at jeg skal komme til fest uten at jeg selv må kjøpe deler av drikkevarene selv. Nå har vi bryllupsfesten til ca 1000 kr kuvert, og vi gir ut 5 bonger til hver gjest. Syns det holder i masevis. Ønsker de mer, så kan gjesten selv velge om de vil kjøpe mer drikkevarer. Jeg ønsker ikke å spandere noe mer, fordi jeg vet at jeg hadde blitt irritert om jeg hadde sett at de fleste gjestene satt ra seg drinker rundt omkring. Men 5 bonger syns jeg er helt greit, da spanderer vi også velk dring\k, og drikke under maten
Jade Skrevet 16. juni 2008 #12 Skrevet 16. juni 2008 Jeg hadde sikkert ikke klart å drikke opp 5 bonger engang, så det høres jo veldig greitt ut. Her går jeg utifra at de som drikker lite, kan gi bort bonger til de som drikker litt mer?
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #13 Skrevet 16. juni 2008 Så når du inviterer til fest så sponser du også drikkevarene? Jeg forventer aldri at jeg skal komme til fest uten at jeg selv må kjøpe deler av drikkevarene selv. Nå har vi bryllupsfesten til ca 1000 kr kuvert, og vi gir ut 5 bonger til hver gjest. Syns det holder i masevis. Ønsker de mer, så kan gjesten selv velge om de vil kjøpe mer drikkevarer. Jeg ønsker ikke å spandere noe mer, fordi jeg vet at jeg hadde blitt irritert om jeg hadde sett at de fleste gjestene satt ra seg drinker rundt omkring. Men 5 bonger syns jeg er helt greit, da spanderer vi også velk dring\k, og drikke under maten Jeg håper ikke du forhåndsbetaler bongene, men betaler i etterkant i forhold til antall innleverte bonger. Jeg jobber i bar og har servert bryllupsgjester minst 40-50 ganger. Aldri noen sinne har snittet pr gjest nådd opp til 5 drinker. Så du har jo fribar du... ..og siden du har fribar så gir du gjestene et mye bedre helhetsinntrykk ved å servere dem fremfor å dele ut bonger (som de fleste forbinder med julebord)
Eplekake Skrevet 16. juni 2008 #14 Skrevet 16. juni 2008 Så når du inviterer til fest så sponser du også drikkevarene? Jeg forventer aldri at jeg skal komme til fest uten at jeg selv må kjøpe deler av drikkevarene selv. Nå har vi bryllupsfesten til ca 1000 kr kuvert, og vi gir ut 5 bonger til hver gjest. Syns det holder i masevis. Ønsker de mer, så kan gjesten selv velge om de vil kjøpe mer drikkevarer. Jeg ønsker ikke å spandere noe mer, fordi jeg vet at jeg hadde blitt irritert om jeg hadde sett at de fleste gjestene satt ra seg drinker rundt omkring. Men 5 bonger syns jeg er helt greit, da spanderer vi også velk dring\k, og drikke under maten Nei jeg hadde nok ikke spandert alt om jeg hadde invitert til en bursdagsfest feks. he he. Men jeg synes kanskje bryllup er litt anderledes. Men jeg er enig med den som hadde jobbet i bar og Jade med at det må jo være rikelig med 5 bonger, drikke til mat og velkomst drink.
Possibly Skrevet 16. juni 2008 #15 Skrevet 16. juni 2008 Man MÅ selvsagt ingen ting, nei. Vi har ikke fri bar.
Gjest .. Skrevet 16. juni 2008 #16 Skrevet 16. juni 2008 Jeg håper ikke du forhåndsbetaler bongene, men betaler i etterkant i forhold til antall innleverte bonger. Jeg jobber i bar og har servert bryllupsgjester minst 40-50 ganger. Aldri noen sinne har snittet pr gjest nådd opp til 5 drinker. Så du har jo fribar du... ..og siden du har fribar så gir du gjestene et mye bedre helhetsinntrykk ved å servere dem fremfor å dele ut bonger (som de fleste forbinder med julebord) Ok, den forstår jeg veldig godt. Jeg er bare så redd for at folk skal gi litt beng og bestille en drink, for så å sette den fra seg?? Men folk gjør kanskje ikke slik? Men kan vi gi bare fri bar til øl og vin, forså å ta bet for sprit og baylis??
pinkybride Skrevet 17. juni 2008 #17 Skrevet 17. juni 2008 Vært i bryllup hvor man til og med måtte kjøpe avec selv. DEt hadde jeg hvertfall ikke tatt høyde for. De hadde ikke opplyst noe om at man måtte kjøpe noe drikke selv. Da synes jeg det er bedre å ikke ha det på et altfor fancy sted og kunne spandre hele kvelden på de man inviterer.
Gjest Gjest_Ane_* Skrevet 17. juni 2008 #18 Skrevet 17. juni 2008 Jeg har vært i noen brylluper med fri bar, og jeg har inntrykket av at for noen betyr fri bar, drikke alt du makter for nå er det gratis. Med andre ord blir mange veldig fulle, dette gjør noe med stemningen i et bryllup... Ikke noe gøy når brudens far sovner med hodet ned i kakestykket sitt.... (og ja.. det har jeg faktisk sett! ) Veldig sannsynlig at brudens far drikker det han makter fordi det er gratis? Du ser selv hvor lite hold det er i det du skriver? Det er jo enten han selv eller dattera som ender opp med regninga..
Gjest Gjest_Sol_* Skrevet 17. juni 2008 #19 Skrevet 17. juni 2008 Så når du inviterer til fest så sponser du også drikkevarene? Jeg forventer aldri at jeg skal komme til fest uten at jeg selv må kjøpe deler av drikkevarene selv. Om jeg hadde fått fete gaver av alle gjestene, så skulle jeg med glede gjort det. Dårlig, dårlig sammenligning.
Gjest Gjest_guri_* Skrevet 17. juni 2008 #20 Skrevet 17. juni 2008 Så når du inviterer til fest så sponser du også drikkevarene? Jeg forventer aldri at jeg skal komme til fest uten at jeg selv må kjøpe deler av drikkevarene selv. Nå har vi bryllupsfesten til ca 1000 kr kuvert, og vi gir ut 5 bonger til hver gjest. Syns det holder i masevis. Ønsker de mer, så kan gjesten selv velge om de vil kjøpe mer drikkevarer. Jeg ønsker ikke å spandere noe mer, fordi jeg vet at jeg hadde blitt irritert om jeg hadde sett at de fleste gjestene satt ra seg drinker rundt omkring. Men 5 bonger syns jeg er helt greit, da spanderer vi også velk dring\k, og drikke under maten Mulig det har noe med alder og økonomi å gjøre ? Jeg er 30 og har en helt ok jobb. Dersom jeg inviterer til fest så står jeg selvsagt for mat og drikke, være seg noen få venninner en vanlig lørdagskveld eller mitt eget 30årslag med 40 inviterte. Dersom vi derimot sammen bare har gjort en avtale om å ha et vorspiel og det tilfeldigvis landet hos meg så regner jeg med folket tar med seg drikken selv. For meg går grensen min ved om jeg formelt inviterer eller ei. Så i mitt eget bryllup hvor 50% av gjestene måtte ut med fly og hotell for å bli med, og invitasjonen var formell var det en selvfølge for oss å betale for morroa vi inviterte dem med på. Men det er min oppfatning av mitt liv. Jeg reagerer ikke negativt på at andre velger andre løsninger. Var i venninna mi sitt bryllup tidligere i år. De hadde kjøpt inn all drikken selv og bryllupet var på et leid lokale. Prisen pr drikkeenhet var satt til 20kr flatt (uavhengig av øl, vin, sprit). På den måten fikk de litt økonomisk hjelp uten at gjestene satt igjen med en stor økonomisk utgift (fly, hotell, transport, drikke til fest,gaver og måltider dagen derpå før hjemreise etc) hvor man ofte fokuserer på det man kanskje ikke forventet... at man måtte betale for deler av gildet selv. Husk bare for guds skyld å skrive en setning om at dere har betalbar i invitasjonen. Finnes ikke noe kjipere enn å komme blakk på bryllupsfest, da er det bedre å få lånt no penger eller fått en sjanse til å overføre noe fra sparekonto.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå