Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2008 #1 Skrevet 15. juni 2008 Da jeg for et par uker siden gikk tur i skogen hørte jeg en høy lyd som jeg lurte på om kunne være et dyr som skrek. Jeg lyttet en stund, men kom frem til at det kunne være lyden av en motorsag. Fordi det var en skjærende lyd og så en pause, helt regelmessig. Slo meg til ro med det. I går gikk jeg tur i samme område, ca 200 meter fra der jeg hørte lydene. Da kjente jeg lukten av råttent kjøtt og undersøkte hvor lukten kom fra. Da så jeg restene av en rådyrkalv som lå nedi et hull i bakken. Hullet var ca 1,5 meter dypt. Nå tenker jeg på at det kanskje var rådyret jeg hørte den dagen. Har skikkelig dårlig samvittighet for at jeg ikke undersøkte det nærmere. Noen som vet hvordan det høres ut når et rådyr skriker?
Gjest ts Skrevet 15. juni 2008 #2 Skrevet 15. juni 2008 Uff, jeg prøvde å søke litt på nettet og kom over dette lydopptaket http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/217536 Det hørtes omtrent slik ut. Skulle ønske jeg kunne skrudd tiden tilbake og forsøkt å hjelpe den lille hjelpsløse rådyrkalven som var fanget i hullet. Det må jo ha vært den jeg hørte den dagen for to uker siden.
Gjest Nature Skrevet 15. juni 2008 #3 Skrevet 15. juni 2008 Uff, jeg prøvde å søke litt på nettet og kom over dette lydopptaket http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/217536 Det hørtes omtrent slik ut. Skulle ønske jeg kunne skrudd tiden tilbake og forsøkt å hjelpe den lille hjelpsløse rådyrkalven som var fanget i hullet. Det må jo ha vært den jeg hørte den dagen for to uker siden. Slik er naturen. Deal with it! Du kan ikke gå rundt og ha dårlig samvittighet for alle ville dyr som møter sin skjebne, da ville du ikke hatt tid til annet.
Gjest ts Skrevet 15. juni 2008 #4 Skrevet 15. juni 2008 Slik er naturen. Deal with it! Du kan ikke gå rundt og ha dårlig samvittighet for alle ville dyr som møter sin skjebne, da ville du ikke hatt tid til annet. Neida, jeg vet det. Men denne gangen kunne jeg gjort noe. Magefølelsen min sa at jeg burde undersøke det, men fornuften sa at det sikkert bare var en motorsag. Om jeg ikke kunne reddet kalven, kunne jeg i hvertfall kontaktet viltnemda slik at de kunne avlivet kalven hvis den var skadet. Da hadde den ikke lidd så mye før den døde.
Gjest Nature Skrevet 15. juni 2008 #5 Skrevet 15. juni 2008 Neida, jeg vet det. Men denne gangen kunne jeg gjort noe. Magefølelsen min sa at jeg burde undersøke det, men fornuften sa at det sikkert bare var en motorsag. Om jeg ikke kunne reddet kalven, kunne jeg i hvertfall kontaktet viltnemda slik at de kunne avlivet kalven hvis den var skadet. Da hadde den ikke lidd så mye før den døde. Ja det har du rett i. Men du trodde jo det var en motorsag, så du gikk jo ikke forbi med vilje. Kanskje det ikke var rådyret du hørte heller. Egentlig ville jeg ikke trodd at et skadd rådyr skriker. Da tiltrekker det seg rovdyr..
Gjest ts Skrevet 15. juni 2008 #6 Skrevet 15. juni 2008 Ja det har du rett i. Men du trodde jo det var en motorsag, så du gikk jo ikke forbi med vilje. Kanskje det ikke var rådyret du hørte heller. Egentlig ville jeg ikke trodd at et skadd rådyr skriker. Da tiltrekker det seg rovdyr.. Jeg tenkte at rådyrkalven kanskje skrek fordi moren hadde forlatt den. At den i desperasjon "ropte" på moren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå