Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!!

Trenger råd!!! Er gravid for første gang, og sliter med kvalme. Føler meg konstant kvalm, og det er slitsomt å stå opp. Bruker nesten 1 time lenger enn vanlig fordi det går veldig treigt. Prøver å spise ofte, og har vann og kjeks på nattbordet slik at jeg spiser litt før jeg står opp, men det funker ikke noe særlig.....

Er bare 6 uker på vei, så jeg er litt bekymra for at dette skal vare lenge.... Er det noen som har vært igjennom dette og kan gi meg noen gode råd???

Kosejenta :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For de fleste varer kvalmen de første 12 ukene, men noen kan også ha den lenger. Hvis du er spesielt kvalm om morgenen og ikke noe særlig resten av dagen tror jeg du kan regne med at det gir seg etter 12 uker. Selv var jeg kvalm hele dagen til jeg var ca. halvveis i mine to svangerskap, og har derfor prøvd en del forskjellig.

-Kjeks på nattbordet kan være lurt

-Kjøp naturmiddel mot kvalme på helsekost (husker ikke hva det heter i farten)

-Akupunktur. Veldig mange har god effekt av det. Jeg prøvde det sammen med homeøpati, for meg hadde det dessverre ikke særlig effekt.

-Fikk injeksjoner av B-vitaminer hos legen. Ingen effekt for meg...

Lykke til, det er ikke morsomt å være kvalm! Men det gir seg til slutt!

Skrevet

Vet akkurat hvordan du har det... Er selv 11 uker nå, og det har blitt bedre. Selv om jeg fortsatt noen ganger må kaste opp etter at jeg har pussa tennene. Det er SÅ ekkelt :x Men det fins råd...

Du må kjøpe ingefær. Jeg har både ingefærtabeletter, kjøpt på helsekost og vanlig ingefær-rot som jeg skjærte noen skiver av og la i et glass med vann. Så må du prøve å unngå fete sauser, rekesalat, italiensk salat osv. Det gjorde ihvertfall meg mere kvalm. Så må du få masse frisk luft. Slutt med parfyme og unngå å lage mat selv hvis du ikke tåler lukta mer...

Lykke til! Og tenk på at det er verdt det!!! :wink:

Skrevet

Takk Valla!!!

Tror jeg skal prøve ut noe av det du sa. Er så kjedelig når jeg såvidt klarer å komme meg på jobb, og fungere ut dagen, er stortsett kvalm hele tiden bortsett fra midt på dagen. Folk må jo lure å, og jeg vil ikke si noe enda siden jeg ikke er så lengt på vei.

Men det er vel verdt det!!!!!!

Kosejenta

Skrevet

Takk Pumkin!!!

Nå har jeg jo fått noen råd, så jeg får prøve de. Det er jo litt greit å vite at andre har vært igjennom dette å.....selvom jeg skulle nå ønske at den bieffekten kunne vært oss spart!!! :lol:

Lykke til videre!!!

Kosejenta

Gjest Anonymous
Skrevet

Vet akkurat hvordan du har det, ikke noe kjekt med det går over, det får være trøsten. Fikk selv kvalmen i uke 5 og det værste har gitt seg nå i uke 14. For meg var jeg kvalm hele dagen og når da også energien min forsvant helt så jeg ingen annen råd enn å sykemelde meg halv. Ta det med, spis jevnlig, litt kjeks knekkebrød e.l (min kvalme ble mye værre når jeg stresset eller hadde lavt blodsukker) våknet tilogmed midt på natten av kvalmen.

Men det går over

Lykke til videre !

Skrevet

For min del var litt cola + knekkebrød med brunost redningen... Vann ble jeg bare er kvalm av.... Ellers fikk jeg vanlige reisesyketabletter av legen. Joda, de hjalp mot kvalmen, men jeg ble jo så trøtt at jeg sovnet på jobben :hoho: Så det ble med å bruke dem 1 gang. Men kanskje de virker bedre på deg? De skal ikke være skadelige i det hele tatt for fosteret. Tror jeg spurte legen ca 10 ganger om de kunne på noen som helst måte være farlige :D

Skrevet

Huff føler absolutt med deg. HAr selv vært kvalm stortsett hele svangerskapet( har nå 8 uker igjen)

Jeg prøvde det meste:

* tørre kjeks på sengekanten før jeg sto opp

* drikke liten slurk vann eller farris ofte ofte!!!! ( mye gjør kvalmen verre)

* akupunktur

* Mye frisk luft

* Unngå dårlige lukter hjemme( matlaging f.eks...)

* Ingefærtabletter( urizal)

* Ingefær i mat og drikke

* Pass på å spise litt ofte. Sult gjør kvalmen verre. Små hyppige måltider et tingen

* Unngå stress

Jeg har prøvd ALT, men dessverre har ikke noe vært særlig effektivt. Jeg var kvalm hele dagen- spydde hele døgnet :(

Men man må være positiv likevel- det går jo over...

Blir du ikke bedre er det lurt å få seg en hel eller delvis sykemelding slik at du ikke blir helt utslitt!

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...