Gå til innhold

Musikk problem - CD'er

09.08.2002

Anbefalte innlegg

Ser at det er en annen som allerede har skrevet et innlegg om musikk, men jeg vil ikke "ødelegge" hennes innlegg ved å slenge på mitt spørsmål, så derfor dette nye innlegget.

Lokalet vårt er ganske lite, og levende musikk eller DJ er derfor utelukket. Vi kan låne et stereoanlegg som finnes i lokalet, så jeg tenkte derfor på CD'er. Jeg hadde tenkt at samboeren min kunne spørre en kamerat av seg om han kunne brenne noen CD'er for oss. Ikke bare har han et utrolig stort utvalg i muskk, men han har også CD brenner. Men nå vil han ikke spørre ham likevell... Han mener vi bare kan kjøpe flere samle CD'er (du vet de typene som kommer ut med jevne mellomrom med sommerens / vinterens mest populære sanger). Dette syns jeg ikke høres så fint ut, da jeg personlig ofte syns at det bare er en håndfull bra sanger på hver CD.

Hjelp hva gjør jeg nå! Vil jo ha litt bra, men variert musikk på festen! Er det veldig dyrt å kjøpe CD brenner? Er det vanskelig? Kan man koble denne til sin egen CD-spiller?(vår er litt gammel - eventuelt Dick-man) Og så ta opp derfra? Er helt grønn på dette området. Vår PC er ikke av den "sterkeste" typen. Er dette et hinder?

Håper virkelig det er noen der ute som kan hjelpe meg! icon_confused.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest KristinK

Skal prøve å gi en liten beskrivelse jeg.

En CD-brenner noe du kobler til PC'n og ikke til CD-spilleren. En slik brenner koster vel rundt 1000 kr tror jeg, men er i og for seg en god investering.

Det vi gjør når vi skal brenne CD'er er å konvertere de sangene på de ulike CD'ene vi ønsker å brenne til mp3 først, for så å brenne dem på CD'er. Da går det fort å brenne og det er innmari greit å gjøre det sånn. For å konvertere CD'er til mp3 trenger du et eget program. Dette kan lastes gratis ned fra nettet.

Jeg er enig i at det kan være lurt å brenne egne CD'er uansett og ikke bare spille samle-CD'er. Vi ønsker variert musikk og gjerne litt blandet og på den måten er det veldig greit med egenbrent CD'er.

Ble du noe klokere?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt klokere, men ikke så mye. Hvordan greier du å konvertere de CD'ene du allerede har til Mp3?

En jeg kjente kopierte en CD en gang. Kan ikke huske at hun måtte konvertere noe som helst. Men så fulgte jeg heller ikke så nøye med...

En 1000,- lapp kan jeg nok avse. Det er bare et spørsmål om lille grønne meg kan greie noe så "vanskelig" som å brenne og konvertere...*ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du brenne en vanlig lyd CD som skal spilles på et stereoanlegg må du passe på at du velger "audio CD" når du skal brenne.

Dersom du lager CDen av mp3 vil de fleste brenneprogram konvertere til lydformat automatisk dersom man velger å brenne som "audio CD".

Elkjøp selger CD-brennere fra 1000-1300kr.

NB! Dersom anlegget du skal spille CDene på er gammelt vil det kanskje ikke spille brente CDer. Det burde dere teste først!

Lykke til! icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KristinK

Det er kjempeenkelt å brenne CD'er, så det kan alle få til.

Jeg skal prøve å forklare litt mer.

Ønsker man å kopiere en hel CD, behøver man ikke å konvertere noe som helst til mp3. Da putter man bare dne originale CD'n inn i CD-spilleren i PC'n og den CD'n du skal brenne på (tom CD) i CD-brenneren. Ved hjelp av et program som følger med brenneren skal du da få til dette enkelt.

Så vidt jeg vet trenger man ikke å konvertere sangene på CD'n til mp3 før man brenner, men jeg synes dette er mye enklere. (Mp3 er et musikkformat som er digitalt.) Ønsker du å konvertere til mp3 bruker du dette programmet du kan laste ned (du kan få det av meg) og velger ut de sangene fra CD'n du ønsker å konvertere. For å konvertere er du fortsatt avhengig av å ha en CD-rom på maskinen din. Når du putter musikk-CD'n inn i CD-romen og starter dette konverteringsprogrammet kan du velge ut de sangene du ønsker å lage om til mp3. Når denne konverteringen er ferdig legger musikkfilene seg i en egen mappe på maskinen din. Etter dette kan du lage rekkefølger av disse filene, som du igjen kan brenne på en tom CD.

Dette er kanskje en avansert versjon, men jeg har faktisk ikke prøvd og brenne på noen annen måte. Egentlig er det ganske enkelt, man må bare holde tungen rett i munnen. Ellers kan du jo høre med noen du kjenner som kan brenne som kan lære deg gangen i dette. Det er jo mye enklere å lære seg slike ting ved å bli vist det ordentlig enn å få det forklart via KG. icon_wink.gif

Men bare spør om du ikke skjønte noe av dette, skal prøve å forklare så godt jeg kan.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som brenner CD'er med musikk i mp3-format, hvordan spiller dere det av på bryllupsfesten? Tar dere med PC'en eller har dere mp3-spiller? Vi kan spille av mp3 på DVD-spilleren vår, men jeg er ikke så voldsomt fornøyd med dette.. Det skal så lite til før det 'hopper', og da kuttes gjerne nesten hele sanger. Vet ikke om det er fordi informasjonen er så 'konsentrert' eller hva.. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar! Skal dra på El-kjøp i dag for å se på brennere. Kommer tilbake til dere så snart jeg har kjøpt en. Takk også for tipset om at gamle CD spillere kanskje ikke tar brente CD'er. Det er jo en strek i regningen da! I så tilfelle får vi låne en ny CD spiller av noen. Skal snakke med lokalet om dette.

Tusen takk igjen for svarene!

Klem fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KristinK

En liten rettelse:

Når man har brent en CD er den ikke lenger i mp3-format, men i et vanlig musikkformat som finnes på alle CD'er. Mp3 og en CD blir derfor to forskjellige ting. Ønsker man å spille mp3 må man ha en egen mp3-spiller. Hvordan man laster over mp3 dit vet jeg desverre ikke. En annen mulighet for å spille av mp3 er en Winamp-spiller på PC'n. Denne er enkel å bruke. Man lager seg en spilleliste og setter i gang og spille. Værre er det ikke. På en måte blir det jo som å spille CD'er, bare at man slipper å bytte CD'er hele tiden. En slik winamp-liste kan være kjempelang og rekker for hele kvelden.

Har man først brent mp3 til en CD må man ha en vanlig CD-spiller for å spille den av. Eller man kan bruke en CD-rom på PC'n for å spille den av i det CD-programmet som alltid følger med maskinen.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer enten til å brenne CDer selv eller ta med en av datamaskinene våre å spille rett derfra. Har nærmere 1000 sanger. icon_smile.gif

Anni: Det kan hende at DVD-spilleren ikke er så glad i brente CDer og at det er derfor den hopper.. hvis ikke den er like ille på vanlige lyd CDer også da?! 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KristinK

Vi kommer enten til å bruke brente CD'er eller mp3 vi også. Enkelt og greit. Dessuten får man jo akkurat den musikken man vil ha i den rekkefølgen man ønsker.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DVD-spilleren klarer seg helt fint med vanlige CD'er eller CD'er jeg har brent selv. Men brenner jeg i mp3 format (som jo er greiere egentlig for da får man jo 100 sanger på en CD) blir det ofte problemer.. Det er greit sånn til vanlig, det pleier vel bare å være 3-4 ganger pr CD den hopper over en halv sang, men dette ville vel være en dårlig løsning på bryllupsfesten.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en veldig bra DVD-spiller, det kan jo være forklaringen, men litt irriterende siden vi valgte nettopp denne fordi den kunne spille av mp3..12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anni:

Tror jeg vet hvilken du mener.. en kamerat kjøpte også en sånn, men den var ikke noe god til å spille mp3.. det var kanskje litt tidlig for mp3 på DVD da (snart 2 år siden?!) så nye DVD spillere er nok flinkere til det.. icon_smile.gif 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...