Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 15. juni 2008 #1 Skrevet 15. juni 2008 Lurer på hva dere bruker lønnen deres på i løpet av en mnd, og hvor mye dere bruker? Her i huset har vi rett og slett ikke noe god kontroll på økonomien vår, vi tjener begge to ganske godt og de eneste faste utgiftene våre er husleie og strøm. Ellers er det jo de vanlige tingene som mat, tlf og bensin, men hvor alle pengene blir av, lurer vi begge to på i slutten av hver mnd. Vi tenker hele tiden på hvor mye penger vi bruker, og at vi må spare, vi bruker nesten ingen penger på klær, men jammen forsvinner de allikevel! Hvordan er det med dere? Hvordan ser deres budsjett ut?
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2008 #2 Skrevet 15. juni 2008 Hvis du tenker på det som er til overs etter faste utgifter, så bruker jeg som enslig ca 3000 i mnd. Da til dagligvarer, blader, musikk, buker, kino o.l. Drar på noen reiser, men det går utenom de 3000. Klær kjøper jeg bare når jeg må
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2008 #3 Skrevet 15. juni 2008 Hvis du tenker på det som er til overs etter faste utgifter, så bruker jeg som enslig ca 3000 i mnd. Da til dagligvarer, blader, musikk, buker, kino o.l. Drar på noen reiser, men det går utenom de 3000. Klær kjøper jeg bare når jeg må buker = bøker :gjeiper:
Leeloo Skrevet 15. juni 2008 #4 Skrevet 15. juni 2008 Jeg holder kontroll på økonomien (som er ganske stram) ved å føre regnskap. Synes det går greiest hvis jeg stort sett bruker kort, for da er det bare å føre fra nettbanken en gang i mnd. (pass på å ha gebyrfri bank). Jeg har også laget et budsjett for å styre forbruket litt (basert på fjorårets regnskap). Vi har vel rundt 5500 i mnd (1 liten og en stor) å bruke på alt som kan betales med kort, men jeg fører bare over 1000 i uka til kortet, og resten på en egen konto, slik klarer jeg å spare litt og har penger de gangene vi trenger å bruke litt mer. Jeg har mange forskjellige kontoer (med like god rente på alle), så kan jeg sett av penger til sparing, gaver, ferie, uforutsette utgifter etc. Hvor detaljer og strukturert dere trenger å være kommer jo an på hvor stram økonomien er. Ettersom dere stort sett har penger holder det sikkert å føre et lite regnskap, og evt kutte ut ting som et totalt unødvendige som kan gå til en ekstra fin ferie el. Har dere virkelig bare to faste utgifter? Hva med internett, forsikringer, fast sparing? Selv med et enkelt regnskap har jeg 16 poster med faste/variable utgifter (Husleie, studielån, barnehage, sparing, forsikring, Internett, mat, strøm, telefon, klær, vedlikehold, diverse, kontantuttak, underholdning, reise, helse). Jeg har også delt alle utgifter som bare kommer noen ganger i året på 12 og setter dette inn på en konto så jeg har penger når regninga kommer. Å fører regnskap og ha budsjett betyr ikke at jeg ikke noen ganger bruker for mye penger, men jeg bruker mindre enn om jeg hadde brukt pengene helt ukritisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå