Gjest Fru Meta Skrevet 21. mai 2003 #1 Del Skrevet 21. mai 2003 Fantepusen vår hadde en flått.. Når den ble tatt ut, "knakk" den og hodet ble sittende igjen og vi får det ikke ut.. Hva skal vi gjøre?? Er det farlig?? Jeg har jo egentlig mest lyst til å gå til dyrlegen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 21. mai 2003 #2 Del Skrevet 21. mai 2003 Dynk en bomullsdott i jod og hold over - da slipper faenskapet taket. Så sier de på mennesker i hvert fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 21. mai 2003 #3 Del Skrevet 21. mai 2003 Dette fant jeg på dyrenett: "Flått Hei! Hvordan skal jeg fjerne en flått, ser jeg om jeg har fått med meg "taggen"? Skrevet av : Siv, 03.07.2000 15:31:44. Veterinæren svarer: Hei Siv! Den vanlige flotten sitter fast i huden til dyret ditt med 6 "bein" - det er dette vi kaller taggen... Som du korrekt påpeker er det viktig å få med alle delene av flåtten, når du drar den ut, ellers kan det bli en lokal infeksjon. Mitt tips er å smøre inn flåtten med et tykt lag vaselin - dette gjør at parasitten ikke får "puste"/blir svakere (eter/ren sprit gjør samme nytten - dette bruker vi på klinikken). Man venter 5-10 minutter, deretter tar man et fast tak rundt hovedkroppen på flåtten - så nær festet i huden som mulig. Ved å vri forsiktig mens man drar, slipper som regel flåtten med alle 6 beina, og man kan tilintetgjøre snylteren! Hvis det sitter "bein" igjen, synes disse som svarte flekker i såret. Normalt vil dyrets eget immunforsvar kunne greie å bli kvitt dette fremmedlegemet, akkurat som en flis, men det vil verke en stund og kan bli betent. " Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 21. mai 2003 #4 Del Skrevet 21. mai 2003 Resten av flåtten vil dette ut etter en dag eller to. Klipp vekk litt hår rund bittet og sjekk at ikke bittstedet blir rødt, da kan det ha blitt en infeksjon. Kjøp en flåttpinsett på apoteket, da er det enklere å få ut hele flåtten. Jeg fjerner flått nesten hver dag fra kattene våre, ikke spesielt gøy... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fru Meta Skrevet 21. mai 2003 #5 Del Skrevet 21. mai 2003 Tusen takk for svar! Det var god hjelp :D Jeg skal passe godt på han, så håper jeg det går fint. Fant har nemlig bare hatt flått en gang før og da var det svigermor som har hatt flere katter som fjernet den.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. mai 2003 #6 Del Skrevet 22. mai 2003 Husk å rens hver dag en stund, med pyrisept eller lignende............. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petruska Skrevet 24. mai 2003 #7 Del Skrevet 24. mai 2003 Vi plukker en 10-15 flått i uka på kattene våre, til tross for flåtthalsbånd (det er mye verre uten da - bor i et skikkelig flåttområde) og har erfart at det ikke er særlig dramatisk om hodet og beina blir sittenede igjen. Vi har skaffet oss flåttakere som ser ut som små brekkjern i to størrelser etter hvor store snylterne er. Man hører et skikkelig knepp når de slipper taket, veldig vanskelig å få det til kun med fingrene selv om man vrir. De takerne som ser ut som en slags pinsetter er ikke gode. Men av og til blir deler sittende igjen i huden når katten klorer vekk kroppen på flåtten selv. Det har ennå ikke resultert i betennelser eller andre uhumskheter. Jeg prøver så godt jeg kan å fjerne restene, er kroppen borte er jo flåtten død og da er det umulig å få ut hodet men bena kan man fjerne f.eks. med en pinsett. Smør såret med desinfisrende salve og la det være mest mulig i fred. Er såret på en plass som katten når med tunga er det ikke særlig hjelp i å smøre da. Ikke påkrevet med veterinærbesøk heldigvis! Lykke til! P.S. Det blir nesten alltid en liten kul på bittstedet uansett om det sitter rester i såret eller ikke. Det er bare en lokal reaksjon på stoffer flåtten skiller ut og ikke farlig! Men katter kan få boreliainfeksjon de også da. Uhyre sjelden det skjer både for mennesker og dyr (antall flåttbitt tatt i betraktning) heldigvis! D.S. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 25. mai 2003 #8 Del Skrevet 25. mai 2003 I det forebyggende arbeidet mot Lyme disease gjelder det altså å forhindre at katten i det hele tatt blir bitt av flått. Det er bakgrunnen for at det i de senere år er utviklet preparater som har til hensikt å drepe flåtten etter at den har kommet seg over på katten, men før den får bitt. Et av disse preparatene heter Exspot og kjøpes hos de fleste veterinærer. Exspot er et liniment (tyntflytende salve) som inneholder det aktive stoffet permetrin. Let nøye gjennom pelsen hver dag når katten ferdes i gress-, skogs- og strandområder. Fjern flått straks på korrekt måte, selvsagt gjelder det samme for mennesker. Smitteførende flått kan skade alt varmblodig. Påsmøring av nafta eller fett kan få den til å løsne. Det går også som regel bra å fjerne den med fingrene. Med fingrene - vri 160-180 grader. Ikke rykk, men vent til den slipper. Et instrument spesiellt laget for å fjerne flått (en såkalt flåttfjerner) er å få kjøpt på de fleste apotek. Husk å rense såret med pyrisept eller lignende etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 25. mai 2003 #9 Del Skrevet 25. mai 2003 Vi plukker en 10-15 flått i uka på kattene våre' date=' til tross for flåtthalsbånd .[/quote'] Hvor legger flåtten seg hos katter. Nå ble jeg bekymret, jeg har aldri lett etter flått på kattene mine :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 25. mai 2003 #10 Del Skrevet 25. mai 2003 Flåtten legger seg mestom på hodet/nakke/rygg, de er jo på trærne og hopper på dyret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petruska Skrevet 25. mai 2003 #11 Del Skrevet 25. mai 2003 De kan faktisk få på seg flått i gress også. Og flåtten fester seg absolutt hvor som helst, den har ingen regler for det tydeligvis ! Den liker best området rundt ører og under haken. Hvis katten har halsbånd er det lurt å kjenne godt etter under halsbåndet. Men jeg har fjernet flått absolutt hvor som helst på kattene våre. Det ekleste var en bitteliten flått på en halv millimeter (måtte frem med forstørrelsesglasset for å se at det var en flått)som satt på våtkanten på øyet til lillepusen vår når han var en 4-5 uker gammel. Han hadde aldri vært ute, men moren hadde nok fått den på tunga når hun vasket seg og deretter slikket ungen i ansiktet. Oftest får vi plukket flåtten i pelsen på kattene før den har festet seg, men noen rekker å få festet seg. har allerede fjernet 5 i dag. Halsbåndene vi bruker skal virke slik som du sier Kira og vi har funnet døde flått i pelsen til kattene, men de har ikke hatt på seg halsbånda så lenge ennå. De virker visst optimalt etter 1 måneds tid. Men noen flått tåler dette stoffet. Hvis du ikke bor i et spesielt flåttplaget område har du ingenting å bekymre deg over, for sikkerhets skyld er det lurt å gå gjennom pelsen på katten når den har vært i buskas, høyt gress og skog. Selv kan jeg etter endel trening nå kjenne flåttene med å stryke hånda over pelsene til kattene, de er kun 1 mm. store før de får festet seg. Flåttfjernere finnes i flere utgaver, de jeg nevnte tidligere som ser ut som små brekkjern er de beste. P.S. Flåtten tåler utrolig mye før den kreperer, knus kroppen ordentlig så du hører et smell og innmaten tyter ut, da vet du at den er død..D.S. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 25. mai 2003 #12 Del Skrevet 25. mai 2003 Kira, Exspot skal ikke brukes på katt! Katter tåler ikke Exspot (hunder gjør, derimot). Bruk Frontline. Finnes spray (et plunder i bruk), og i spot-on form (kjempeenkelt i bruk; noen ml i en ampulle dryppes på huden i nakkeområdet og virker i opptil 8 uker). Ring veterinæren for resept. Holder flått, lopper og lus unna. Vibeke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petruska Skrevet 25. mai 2003 #13 Del Skrevet 25. mai 2003 Vår veterinær anbefalte også frontline ampuller fremfor spray. Sprayen kunne visst være uheldig for luftveiene til katten da partiklene også sprer seg i lufta rundt katten når man sprayer (men det er det sikkert delte meninger om blant veterinærene). Siden vi allerede hadde flåtthalsbåndene på anbefalte veterinæren oss å la de sitte på ut sesongen og heller få resept på Frontline neste sesomg. Virkemåten på halsbånd og andre produkter er visst ganske lik. Han sa forresten også at middelet som brukes til hund ikke tåles av katter (husket ikke at det hette Exspot). Får håpe ingen har prøvd Exspot på katten sin etter å ha lest innlegget til Kira da, vi vil jo ikke at dyra våre skal bli syke! P.S. Hvis noen tenker på å kjøpe flåtthalsbånd til katten sin så finnes det en type halsbånd i handelen som slett ikke virker! Husker ikke navnene på noen av dem nå, de som virker er sorte og vakumpakket når man kjøper dem (har tysk tekst på esken). D.S. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 25. mai 2003 #14 Del Skrevet 25. mai 2003 Vibeke: Okei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 28. mai 2003 #15 Del Skrevet 28. mai 2003 Nå har jeg prøvd å sjekke Mikkel for flott, og det er jo helt umulig å se om det kan ligge noen dyr i pelsen. Er det slik at dere kjenner om det ligger flott der? :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 29. mai 2003 #16 Del Skrevet 29. mai 2003 Ja, når de blir store nok kjenner du dem som små klumper. De aller minste må du nok lete etter i pelsen. Jo før du får fjernet dem, jo bedre - altså er det lurt å jakte på de aller minste. Frontline virker preventivt og anbefales på det varmeste. Vibeke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miew Skrevet 29. mai 2003 #17 Del Skrevet 29. mai 2003 Hos dyrlegen kan man få innsprøytet et middel i katten som gjør den immun mot flåttbitt, flåtten biter seg fast og begynner suge, suger dette stoffet til seg, så dør og faller naturlig av. Noe i den dur, er ikke helt sikker. Hvis ikke det hjelper, finnes det jo spesialpinsetter til bruk for å få flått av dyr. Disse fåes også hos dyrlegen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meta Skrevet 29. mai 2003 #18 Del Skrevet 29. mai 2003 Syns ikke det er noe problem å finne flåttene i pelsen. Fant er skogkatt og har masse lang pels, men vi sjekker han ofte og han er veldig kosete, så det er ikke noe problem. Selvsagt kan han jo ha hatt flere flåtter enn de to vi har funnet, men jeg tviler litt.. Nå er han ganske pysete og mye inne også da.. Vel hodet på den flåtten han hadde, falt av etter et par dager og det ser ikke ut til at han har tatt noen skade av det. Er like aktiv som vanlig :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå