Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2008 #1 Skrevet 15. juni 2008 Hei! Regner med det er flere her inne som har gjort det Men det jeg lurer på; er det mye mer vondt enn å trekke de oppe? Har selv bare trukket tennene oppe (noe som gikk veldig greit og smertefritt) men har hørt diverse skrekkhistorier om å trekke tenner nede... Kan noen fortelle om sine erfaringer? på godt og vondt hehe (skal nemlig trekke en om et par dager)
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2008 #2 Skrevet 15. juni 2008 En av de v ar kjempelett å trekke, ikke noe smerter senere osv. Den andre var forferdelig vond å trekke og jeg hadde smerter lenge etterpå. Jeg tror grunnen til dette var at roten til denne tannen var litt mer krøllete, så den var vanskelig å få opp. Tannlegen klipte opp tannkjøttet rundt og alt mulig rart. Det ble et stort hull der hvor tannen hadde stått, som brukte tusen år på å gro.
Kayli Skrevet 15. juni 2008 #3 Skrevet 15. juni 2008 Det var stor forskjell på å trekke oppe og nede, ja. Oppe brukte tannelgen et kvarter, mens han dreiv på med den ene tanna nede i 2 1/2 time! Kjente ingenting da; han etterfylte bedøvelse flere ganger. Fikk med meg Ibux Forte hjem, og de var gode å ha et par dager. Jeg var på jobb dagen etter, så smertene ble aldri uutholdelige. Jeg fikk et par sting i hullet og det grodde fint, men det tok en stund før gropene etter tennene ble borte.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2008 #4 Skrevet 15. juni 2008 Det skal ikke være noe mer vondt å trekke visdomstennene nede enn de som er i overkjeven. Problemet er at det kan være vanskeligere å få anestesien til å virke skikkelig i underkjeven. Et annet problem kan være anatomien til tannen, om den er kommet helt frem, og om den er tippet i munnen eller ikke. Et lite tips er å ta smertestillende med en gang du kommer hjem, og ikke vente til bedøvelsen gir seg. Ettersmerter / hevelse kan man forvente i 2-3 dager etterpå. Noen ganger får man det som kalles alveolitt, dvs en slags diffus betennelse hvor tannen stod. Da kan smertene vare noe lengre. Såret hvor tannen stod vil stå åpent noen dager, før tannkjøttet begynner å gro igjen.
Gjest Frk Åberg Skrevet 15. juni 2008 #5 Skrevet 15. juni 2008 Snakker du om å trekke eller operere ut? Det er nemlig stor forskjell på det. Jeg trakk to tenner oppe, og opererte ut de nede. De jeg trakk, merket jeg ikke noe mer til, men der jeg opererte, var jeg hoven noen dager. Jeg hadde imidlertid lite vondt uansett, og tok bare smertestillende den første dagen. Det er veldig forskjellig hvordan folk opplever dette, og det henger nok en del sammen med hvordan tennene ligger til og hvor snill tannlegen er. Mine tenner var visst krøkete å få ut, men jeg innbiller meg at tannlegen min var veldig flink og lite hardhendt siden jeg hadde så lite vondt til tross for de skeive røttene. Jeg var forresten hos oralkirurg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå