Gjest Qlio Skrevet 22. mai 2003 #41 Skrevet 22. mai 2003 Jeg er også donor. Etter at jeg hadde forklart hvorfor til min mor (som står som nummer 2 på listen over pårørende på kortet) ble hun også donor. Mannen min har ennå ikke bestemt seg, tror jeg.....
Ursula Skrevet 22. mai 2003 #42 Skrevet 22. mai 2003 Jeg syns det er veldig synd det ikke finnes noe donor-register. Jeg går rundt med donorkort og har informert mine nærmeste om mitt standpunkt i saken, noe de i og for seg ikke har hatt så voldsomme kommentarer på hverken den ene eller andre veien. Det er jo ofte slikt som ikke skal snakkes om, men jeg syns det er et viktig spørsmål. Mine nærmeste vet som sagt at jeg vil donere bort mine organer om jeg skulle komme i en situasjon der det ble bruk for dem, men hva som skjer den dagen vi eventuelt skulle komme i denne situasjonen, føler jeg meg ikke 100 % trygg på at mine pårørende da vil takle at organer skal fjernes fra mitt lik. Men om det er opp til meg, så er det bare å forsyne seg, jeg har da ingen bruk for organene mine om jeg er død, så da er det bare flott hvis jeg kan hjelpe en annen stakkar til å leve videre selv om jeg måtte vandre.
Gjest Milah Skrevet 22. mai 2003 #43 Skrevet 22. mai 2003 Det er selvfølgelig en kjempe fin ting å være organ donor. Og all honnør til dem som er donorer. Har tenkt litt på om jeg vil donere bort mine organer, og vet ikke helt om jeg vil. Da må jeg jo innrømme for meg selv at jeg er udødelig. Det er noe jeg ikke liker å tenke på..
jamie Skrevet 23. mai 2003 #44 Skrevet 23. mai 2003 Nå har jeg bestemt meg for å bli donor. Var på apoteket igår å hentet donorkort, så nå oppbevarer jeg det i lommeboken slik at jeg har det med meg hele tiden. Det var to donorkort i brosjyren, så jeg ga det ene til min søster. Har tenkt nøye over det å bli donor etter at jeg ikke er her mer, men kom frem til at det er noe av det beste jeg kan gjøre for et annet menneske. Når jeg ikke er mer har jeg jo ikke bruk for de selv, så da er det jo bedre at noen som kan trenge de får de.
Livets datter Skrevet 23. mai 2003 Forfatter #45 Skrevet 23. mai 2003 Nå har jeg bestemt meg for å bli donor. Var på apoteket igår å hentet donorkort Denne tråden har faktisk "vervet" mange nye donorer! :D
Hedda-78 Skrevet 24. mai 2003 #47 Skrevet 24. mai 2003 No er det vel eigentleg ikkje eins eige valg om ein blir donor eller ikkje. Til sjuande og sist er det dei pårørande som tek avgjerda. Sjølv om ein har donorkort, må dei sitte der, midt i sorga, og sei ja eller nei. For mange kan det nok verke veldig avskrekkande at det skal skjærast i den døde, det har eg tenkt på sjølv. Det er ganske mange kriterier som må oppfyllast for at organ frå ein donor kan brukast. For det første må personen dø på sjukehuset, etter ei ulykke som har skada hovudet. Det må vere eit eit sjukehus der det vert utført donasjonar/transplantasjonar, det er vel berre dei største sjukehusa i landet her. For det andre må personen vere frisk, og han må vere hjernedød og bli holdt i live med respirator (maskinene blir ikkje slått av før ETTER at organa har blitt tatt ut, så vidt eg veit) F.eks dersom du dør av ein sjukdom, kan ikkje organa brukast. Heller ikkje dersom du dør heime i di eiga seng e.l. Rett meg om eg tek feil. Når det er sagt, så har eg snakka med foreldra mine om dette for lenge sidan. Eg mista bror min i donor-kø, så valget var ikkje akkurat vanskelig. Nokon over her spurte om ikkje det gjorde vondt å gi beinmarg. Jo det gjer det, og så?
Gjest Étoile Skrevet 24. mai 2003 #48 Skrevet 24. mai 2003 For meg er det en selvfølge å være donor. Dersom jeg f.ex skulle bli utsatt for en dødsulykke og organene mine kunne hjulpet et annet menneske til et bedre liv synes jeg det ville være egoistisk å ikke si ja. Dette er noe jeg har diskutert med mine foreldre som er mine nærmeste pårørende, og de er enige meg. De er også selv donorer. Jeg har også diskutert saken med min kjæreste. Jeg har ikke donorkort, men det er vel noe jeg burde skaffe meg.
Livets datter Skrevet 26. mai 2003 Forfatter #49 Skrevet 26. mai 2003 Nå har jeg hentet donor-kort på apoteket. Skal bare fylle det ut, nå. Og så informere mine nærmeste...
Gjest Scarlet Skrevet 27. mai 2003 #50 Skrevet 27. mai 2003 Det jeg tenker litt på når det gjelder å bli donor, er at jeg har liten lyst til å gi bort mine friske organer til mennesker som selv har påført seg skade. Som f.eks. røykere, dopmisbrukere. Hvis en røyker trenger nye lunger, får nye friske lunger fra noen som er donor, og deretter fortsetter å røyke og ødelegger de friske lungene de har fått? Nei takk. Man kan selvfølgelig ikke vite sånt på forhånd, men det er liksom det som på en måte har stoppet meg litt i å skaffe meg donorkortet... Jeg vil helst gi bort mine organer til mennesker som har blitt uskyldig dratt inn i ting, som f.eks. alvorlige ulykker, ikke røykere som faktisk har hatt et valg...
Englepusen Skrevet 27. mai 2003 #51 Skrevet 27. mai 2003 Men også røykere og dopmisbrukere har (som regel) noen som er glad i dem og som vil at de skal leve lengst mulig.. Er man død så har man ikke bruk for organene sine så da bør jo noen andre få sjansen til å få glede av dem. Dessuten er det ikke bare røyking som tar livet av folk, skal man nekte alle som spiser for mye fet mat eller kjører bil eller drikker alkohol å få nye organer??
Gjest Anonymous Skrevet 27. mai 2003 #52 Skrevet 27. mai 2003 Selvfølgelig har de vel det, men det er ikke det som er poenget: Poenget mitt er at jeg ikke liker tanken på å gi bort mine organer til mennesker som har satt seg selv i den situasjonen at de trenger nye organer. Er man donor så er man donor, man kan ikke nekte noen å få organer..som jeg skrev i innlegget over så er jeg fullt klar over at velger man å bli donor så vet man ikke hvem som får dra nytte av de og hva slags bakgrunn de menneskene har for å trenge organer. Jeg bare sier at hvis jeg velger å bli donor så håper jeg mine organer kan hjelpe noen som ikke har skyld i det selv..og da tok jeg røykere som eksempel. Jeg har heller ikke sagt at jeg nekter noen å få organer fordi de røyker, spiser mye fett etc. Det er bare det at JEG håper mine organer da heller havner i noen som f.eks. har blitt uskyldig dratt inn i en alvorlig ulykke, eller kanskje har en alvorlig sykdom de ikke kan noe for, som gjør at de er avhengige av friske organer...
Gjest Scarlet Skrevet 27. mai 2003 #53 Skrevet 27. mai 2003 Glemte å logge meg inn..innlegget over er mitt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå