Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2008 #1 Skrevet 15. juni 2008 Ble inspirert av tråden om utvalg, så her er spørsmålet: Hva slags utenlandske matvarer skulle du gjerne sett i norske butikkhyller? Jeg vil ha Knorr Vie i norske butikker.
Gjest Zia Skrevet 15. juni 2008 #2 Skrevet 15. juni 2008 Det er vel ikke så mange utenlandske matvarer jeg skulle sett i butikkene, kanskje bortsett fra oster, middelhavsansjos, skinker, spekepølser, osv. Og så kunne jeg ønske at flere butikker hadde bedre utvalg i italienskprodusert pasta, indiske krydder, bønner og linser av den typen som brukes i indisk mat, oljer og eddiker. Det jeg aller mest skulle ønske var at fiskedisker, ostedisker, delikatessedisker, osv. var nærmest standard, og ikke bare noe man finner i noen få, store supermarkeder. Dessuten skulle jeg ønske man kunne få økologiske egg og økologisk kjøtt nærmest overalt. Jeg ville også likt å ha mye bedre grønnsaksavdelinger med stort innslag av økologiske og lokalproduserte grønnsaker (når mulig).
Gjest Eurydike Skrevet 15. juni 2008 #3 Skrevet 15. juni 2008 Jeg vil ha en stor disk med håndlaget belgisk konfekt og et rikt utvalg av franske viner i alle Rema-butikker.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2008 #4 Skrevet 15. juni 2008 Lindt-sjokolade Den selges da til 15 kroner platen i vanlige butikker på kontinentet så jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig i Norge.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2008 #5 Skrevet 15. juni 2008 ^^ Vet at de selger den mørke i Norge, det er resten av sortimentet som er noe for seg selv.
Gjest Zia Skrevet 15. juni 2008 #6 Skrevet 15. juni 2008 Lindt-sjokolade Enig! Jeg vil ha en stor disk med håndlaget belgisk konfekt og et rikt utvalg av franske viner i alle Rema-butikker. Enig her også, bortsett fra at jeg av rent egoistiske hensyn ønsker å bevare monopolordningen. Jeg har tre pol i gangavstand fra hvor jeg bor, og det er mye bedre for meg å kunne handle på polet, som jo har et helt fantastisk utvalg og god service, enn det ville vært å handle i dagligvarebutikker, som jo nødvendigvis ville hatt et mye mer begrenset utvalg. Forresten, jeg kunne vurdert å skifte mening dersom Rema hadde fått inn et rikt utvalg av franske viner.
Gjest Eurydike Skrevet 15. juni 2008 #7 Skrevet 15. juni 2008 Forresten, jeg kunne vurdert å skifte mening dersom Rema hadde fått inn et rikt utvalg av franske viner. Ja, det er jo det jeg sier.
SuperGjest Skrevet 15. juni 2008 #9 Skrevet 15. juni 2008 Jeg savner det brede utvalget med light-produkter som man gjerne har i utlandet (spesielt USA). Fettfri potetgull blandt annet!
hilli Skrevet 15. juni 2008 #10 Skrevet 15. juni 2008 Jeg har ingen utenlandske favoritt-merkevarer som jeg savner. Det eneste jeg kommer på som jeg skulle ønske de hadde på Rema her er franske baguetter og potetgull med salt og eddik, men ettersom jeg egentlig ikke spiser hvitt brød eller tillater meg potetgull så er det det vel i grunnen like greit at det ikke finnes.
Gjest *smak* Skrevet 15. juni 2008 #11 Skrevet 15. juni 2008 De skulle hatt større utvalg i potetgull ja. Dessuten savner jeg tewürst som de har i Tyskland. Jeg spiser det alltid når jeg er på besøk der. Det er en slags smøre pølse til å ha på brødskiva. Kjempegodt! Tyskland er jo mestre når det gjelder pølser.
Scheherazade Skrevet 15. juni 2008 #12 Skrevet 15. juni 2008 Et lite glass med ca. 50-50 vaniljefrø og sukker jeg pleier å kjøpe i Frankrike, genialt når man bare skal ha litt vaniljesmak og ikke trenger en hel vaniljestang. Større utvalg i fersk tortellini og ravioli, Fjordlands er kjedelig, og gidder som oftest ikke lage selv... Flere sorter hele krydder i "vanlige" butikker, ikke bare de ferdigmalte. Skinkepålegg uten innsprøytet vann. Ellers er jeg veldig enig i at det kunne vært flere og større fiske-, kjøtt- og ostedisker, ikke slik som "Hyse? Nei, det selger vi ikke, det er ingen som kjøper det, men vi har hysekaker på tilbud." (Fra fiskedisken på Meny)
osamede Skrevet 15. juni 2008 #14 Skrevet 15. juni 2008 Enig her også, bortsett fra at jeg av rent egoistiske hensyn ønsker å bevare monopolordningen. Jeg har tre pol i gangavstand fra hvor jeg bor, og det er mye bedre for meg å kunne handle på polet, som jo har et helt fantastisk utvalg og god service, enn det ville vært å handle i dagligvarebutikker, som jo nødvendigvis ville hatt et mye mer begrenset utvalg. Forresten, jeg kunne vurdert å skifte mening dersom Rema hadde fått inn et rikt utvalg av franske viner. Jeg tro rde fleste som har bod i England eller Frankrike, og handlet på Waitrose elle Carrefour for ekspemel, kunne fortelle at det hadde blit my bedre denne veien. Man betaler en tredel av prisen, har en kjempe utvalg og i tilleg kan uansett bestille hav som helst,samme som Polet. Men dette system med lukket grenser, høye avgifter på vin og en monopol, skaper ingentig - bare høye priser. Der finnes ingen land hvor "Monopol" betyr noe annet en utnytting av consumenter.
Gjest itla Skrevet 15. juni 2008 #15 Skrevet 15. juni 2008 Generelt sett savner jeg ganske enkelt utvalg. Den lokale Kiwi-butikken er f.eks. håpløs i så måte; de har for det meste én av hver sort, og ferdig med det. Med unntak av det nordmenn kjøper mye av, da - kaffe, appelsinjuice fra konsentrat, bleier, melk, godteri - og ikke minst frossenpizza... Vi tar ukeshandlingen på Ultra, der er det bedre, men ikke bedre enn at de er omtrent på linje med en gjennomsnittlig engelsk Waitrose sentralt i London. Og de store Sainsbury-ene utenfor sentrum er en fjern drøm her til lands. Dessverre.
Gjest Zia Skrevet 15. juni 2008 #16 Skrevet 15. juni 2008 (endret) Jeg tro rde fleste som har bod i England eller Frankrike, og handlet på Waitrose elle Carrefour for ekspemel, kunne fortelle at det hadde blit my bedre denne veien. Man betaler en tredel av prisen, har en kjempe utvalg og i tilleg kan uansett bestille hav som helst,samme som Polet. Men dette system med lukket grenser, høye avgifter på vin og en monopol, skaper ingentig - bare høye priser. Der finnes ingen land hvor "Monopol" betyr noe annet en utnytting av consumenter. Innlegget mitt var ikke 100% seriøst - jeg sa bare at ut fra mine helt egoistiske behov, er Vinmonopolet et mye bedre alternativ enn Rema 1000 og andre dagligvarebutikker. Jeg har handlet på Waitrose og Carrefour mange ganger. Waitrose har veldig mye dårligere utvalg enn Vinmonopolet. De har riktignok så å si bare gode viner - det skal godt gjøres å finne en dårlig vin der, men så har også alle innkjøpssjefene graden Master of Wine. Vin er ikke veldig mye billigere i Storbritannia enn i Norge. Viner man kan sammenligne direkte, slike typiske "supermarkedviner" som man finner i store deler av Europa (Periquita, Mouton Cadet, Ruffino Chianti), koster stort sett 10-15% mindre i Storbritannia enn i Norge. Carrefour, i likhet med alle andre franske supermarkedkjeder, har nesten bare fransk vin. Det synes jeg er helt greit, og helt naturlig, det er ikke dét. Dessuten, når jeg er i Frankrike, har jeg intet behov for å drikke italienske eller tyske viner. Jeg synes allikevel vi er heldige her i Norge som kan velge vin fra hele verden. Men du har rett i at vin er mye billigere i Frankrike enn her. Det gjelder spesielt de enkleste vinene. Det er ikke monopolordningen som fører til høye priser her i landet, snarere tvert imot. Polet tar jo et fast påslag (avanse), mens supermarkeder og vinhandlere ofte vil ta høy fortjeneste, særlig på de dyreste vinene. Det er avgiftene som virkelig utgjør en stor del av prisene. En ting som er virkelig fint med Vinmonopolet (og nå snakker jeg i egenskap av å være en egoistisk, vininteressert person som dessuten har massevis av pol innen rekkevidde, og ikke ut fra hvilken politikk som er mest rimelig), er at de er nødt til å ta inn viner fra alle produsenter som ønsker det. For små vinprodusenter er det nesten umulig å få innpass i de store supermarkedkjedene i Europa, og derfor er vinutvalget i disse kjedene dominert av store vinforetak som kan kjøpe seg hylleplass. Dette fører til et veldig kjedelig og standardisert utvalg. Og nå har jeg avsporet tråden ytterligere. Endret 15. juni 2008 av Zia
Gjest Zia Skrevet 15. juni 2008 #17 Skrevet 15. juni 2008 Siden jeg bidro til å spore av tråden i sted, vil jeg gjerne prøve å få den på rett spor igjen. Jeg savner også: Passata, Hellman's majones, tomatpuré på tube fra Mutti eller Heinz, te fra Clipper, bedre utvalg i kaffe, flere typer sennep, og speltgryn. Det er stort sett bare butikker av typen Ica Maxi, Ultra og Meny som fører slike varer.
Gjest Eurydike Skrevet 15. juni 2008 #18 Skrevet 15. juni 2008 Der gav du meg en idé: Jeg savner speltgryn uten skall, som man kan lage skikkelig kremet "risotto" av! Helios fører hele speltgryn, men med skall. Ellers: Vaniljeekstrakt (det har de i hvertfall ikke der jeg vanligvis handler) og røkt paprikapulver.
waco Skrevet 15. juni 2008 #19 Skrevet 15. juni 2008 Jeg skulle hatt makaroni, skinke og ost greie som de hadde på Meny før i tiden. Eller så savner jeg wine-cooler og hooch ellerhva den rusbrusen het for noe.
Solstorm Skrevet 15. juni 2008 #20 Skrevet 15. juni 2008 Siden jeg bidro til å spore av tråden i sted, vil jeg gjerne prøve å få den på rett spor igjen. Jeg savner også: Passata, Hellman's majones, tomatpuré på tube fra Mutti eller Heinz, te fra Clipper, bedre utvalg i kaffe, flere typer sennep, og speltgryn. Det er stort sett bare butikker av typen Ica Maxi, Ultra og Meny som fører slike varer. Litt OT men, Hellmann´s majones kjøper jeg på Eurospar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå