Gå til innhold

Kan alt tilberedes i samme form?

Anbefalte innlegg

Gjest Casey
Skrevet

Jeg forsøkte å legge to middels store laksefilet fra fiskehandleren, oppskårne potetbiter, rødløk og blomkålbiter i en og samme form i ovnen i 210 grader, i ca. 40 minutter.

Jeg tror det ble noe overstekt...når man lager slikt, skal alt være i samme form, eller hvordan gjør man det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurydike
Skrevet
Jeg forsøkte å legge to middels store laksefilet fra fiskehandleren, oppskårne potetbiter, rødløk og blomkålbiter i en og samme form i ovnen i 210 grader, i ca. 40 minutter.

Jeg tror det ble noe overstekt...når man lager slikt, skal alt være i samme form, eller hvordan gjør man det?

Denne typen retter er geniale når de fungerer og består av råvarer som tåler litt slingringsmonn mht varmebehandling. Med kombinasjonen fisk og poteter kan det bli litt verre - laks blir fort tørr (40 min er feks ca 4 ganger så lang tid som laksestykkene trenger ved 200 grader), og halvrå poteter er heller ikke godt. Man må altså la potetene få et forsprang, og legge i fisk og grønnsaker etterhvert, avhengig av nødvendig tilberedningstid.

Alt i én form kan med andre ord se enkelt og greit ut, men det kan være vanskelig å få vellykket.

Her er et eksempel på en lakseform jeg har laget, som ble ok (men ikke fantastisk). Jeg la da aspargesen i noe senere enn oppskriften sier (samtidig med laksen, tror jeg).

Gjest Eurydike
Skrevet

PS: Et annet problem med alt i én form-retter er at de ofte mangler syre. Kjøtt/fisk, poteter og grønnsaker skal gjerne vendes i olje, og resultatet kan bli litt tungt og ufriskt.

Dette kan bøtes på ved feks å ha tomater i formen (som i retten jeg linket til), og ved å feks blande noe syrlig med oljen (balsamico i lakseretten i lenken, eller feks presset sitron eller en skvett hvitvin). Man kan også ha en syrlig kald saus/dressing som tilbehør, som feks tzatziki eller salsa verde (persille, mynte, hvitløk, middelhavsansjos, kapers, dijonsennep, sitron og olivenolje) - begge passer godt til laks.

Skrevet

Jeg skiver poteter og gulrøtter med ostehøvelen - hakker løk (gul, rød eller purre). Skjærer laksen i store terninger, krydrer med salt og pepper og har på toppen. Så blander jeg en boks med hermetisk hakket tomat med litt vann, tømmer over. Topper med Creme Fraiche og dekker formen med alu.folie. Jeg bruker en metallform for å få god undervarme.

Det aller beste er å lage porsjonsposer av folie og sette disse på grillen - men det er litt mye jobb sånn til hverdags!

Et annet alternativ er å bruke kokte poteter og gulrøtter - da vil ikke problemet med overkokt laks/ rå potet oppstå!

Gjest Gjest
Skrevet
(40 min er feks ca 4 ganger så lang tid som laksestykkene trenger ved 200 grader),

Hva, behøver laksefilet bare 10 minutter i ovnen på 200 grader?

Gjest Eurydike
Skrevet
Hva, behøver laksefilet bare 10 minutter i ovnen på 200 grader?

Det kommer jo selvsagt an på størrelsen på stykkene. Jeg laget laksefilet til middag i går, og delte et stykke på drøyt 500 g i fire porsjonsstykker. De trengte 11-12 min i ovnen ved 180 grader - da var de fortsatt saftige og litt korallfargede inni. Jeg liker ikke lyserosa og tørr laks.

Skrevet
Det kommer jo selvsagt an på størrelsen på stykkene. Jeg laget laksefilet til middag i går, og delte et stykke på drøyt 500 g i fire porsjonsstykker. De trengte 11-12 min i ovnen ved 180 grader - da var de fortsatt saftige og litt korallfargede inni. Jeg liker ikke lyserosa og tørr laks.

Enig. Fersk fiskefilet er fastfood av det aller enkleste slaget. Hvis man lager salat til, har man en sunn, god, enkel og kjemperask middag!

Skrevet (endret)

Jeg koker potetene og grønnsakene halvveis ferdig først...slik at jeg bare legger de i form med olivenolje, krydder og fisken på toppen :) Når jeg koker, starter jeg med poteter og gulrøtter, hiver etterhvert oppi evt broccoli eller asparges. Løk, paprika etc trenger ikke forvelles, kun de harde grønnsakene. Kast bare oppi gryta etterhvert som hvor lang koketid de trenger.

Endret av kitekatt
Skrevet
Jeg koker potetene og grønnsakene halvveis ferdig først...slik at jeg bare legger de i form med olivenolje, krydder og fisken på toppen :) Når jeg koker, starter jeg med poteter og gulrøtter, hiver etterhvert oppi evt broccoli eller asparges. Løk, paprika etc trenger ikke forvelles, kun de harde grønnsakene. Kast bare oppi gryta etterhvert som hvor lang koketid de trenger.

Fisken blir veldig god om du legger den i stekepose sammen med en oppskåret løk, dill og sitron;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...